הבטחת איכות(Quality Assurance) וחשיבותה
אחת מאבני היסוד בניהול פרויקט או מוצר הינה שמירה על איכות מוצרים גבוהה. זהו מפתח חשוב להצלחת הפרויקט ועמידה ביעדים שלו.
ניהול איכות פירושו התמקדות בתוצרים (deliverables-focused) ובתהליכים היוצרים אותם, לאורך מחזור החיים של הפרויקט, תוך שיפור מתמיד של איכות התוצרים, הקפדה על ניהול תצורה, קיצור זמן הפיתוח והפחתת עלויות מיותרות.
ניתן להשיג זאת על ידי שימוש בכלים לניהול ובקרה על תהליכי פיתוח וביצוע בקרת איכות בצרוה נכונה.
פרויקט איכותי עומד במדדים כמו : עמידה בלו"ז , עמידה בתקציב , עמידה בדרישות (SCOPE) שהוגדרו וכן שביעות רצון לקוח. שמירה על איכות נמדדת גם בזמן שלאחר אספקת הפתרונות ללקוח – בתקופת האחריות והאחזקה. מדדי האיכות של מערכות לאחר מסירתם ללקוח הינם: מינימום תקלות, מענה מקסימלי לדרישות לקוח ושיפור מתמיד בשביעות רצונו של הלקוח .
בקרת איכות הינה שיטה לבדיקת איכותו של מוצר.
עקרון חשוב בבקרת איכות הוא ליווי ובקרה כבר משלבים מוקדמים של הפרויקט על מנת להפחית את כמות התקלות בשלבים מאוחרים יותר של הפרויקט.דבר זה חוסך עלויות ותורם גם למעורבות והבנה של דרישות המוצר, התהליכים העסקיים וסביבת הלקוח.
לאחר שמגובש מסמך האפיון מול הלקוח ,מתחיל שלב פיתוח המוצר וכבר בשלב זה מתכנס צוות בקרת האיכות לשלב תכנון הבדיקות הכולל כתיבת מסמך STP המפרט את שיטות הבדיקה ,הסביבה בה יבוצעו בדיקות האיכות למוצר,לוח זמנים,תקציב,תנאי סף לאישור המוצר,וניהול סיכונים.
כלל חשוב נוסף הינו הפרדה של סביבת הבדיקות מסביבת הפיתוח. גם מבחינה ארגונית חשוב לשמור על אי תלות בין צוות הבדיקות לצוות הפיתוח על מנת שלא תחול כפיפות בין הצוותים והבדיקות תהיינה אוביקטיביות.
לאחר שלב תכנון הבדיקות מגיע שלב הביצוע .
ביצוע הבדיקות על המערכת הסופית (SYSTEM TEST) מקיף את כל ההיבטים של המוצר החל מביצוע בדיקות פונקציונאליות,בדיקות עומסים וביצועים,בדיקות ממשק משתמש,רגרסיה לעומת גרסה קודמת,בדיקות התקנה והסרה ובדיקה שכל הרכיבים שאופיינו אכן קיימים ועובדים בצורה תקינה.
את הבדיקות מבצעים לפי מסמך מפרט בדיקות (STD) שהוכן מראש לפי מסמך האפיון.
בסוף תהליך הבדיקות מונפק מסמך ממצאי הבדיקות(STR) המפרט את כל התקלות שנמצאו בגרסת המוצר שנבדקה.
לאחר ביצוע מספר סבבים של בדיקות ורק לאחר הגעה ליעד שהוגדר (קריטריון קבלה) מאושר המוצר
לDELIVERY ללקוח ושם הוא עובר סבב בדיקות נוסף שנקרא בדיקות קבלה/מסירה (ACCEPTANCE)
שלב בדיקות זה מבוצע על ידי הלקוח באתר הלקוח והוא שונה מה SYSTEM TEST שבוצע.
תהליך בדיקות הקבלה הוא תהליך שמתמקד בתהליכי השימוש במערכת ולא ברזולוציות של תקינות לחצן בודד . הבדיקות בוחנות את תקינות התהליך העסקי מתחילתו ועד סופו במערכת אצל כל אחד ממשתמשי הקצה.
לאר שהמערכת עברה את שלב בדיקות הקבלה ,המוצר מוטמע בהצלחה אצל הלקוח ומתחיל שלב התחזוקה.
לסיכום ,חלק מרכזי בהבטחת איכות הינו בקרת איכות המורכבת מתכנון,בדיקה ומעורבות לכל אורך שלבי הפרויקט. איכות גבוהה הינה מטרה משותפת של הספק ושל הלקוח ומעלה את שביעות הרצון מהמוצר.
דבר שעשוי לגרום לו להזמין פיצ'רים נוספים במערכת.
לירון בנבנישתי