מי שמחליט להקים עסק יוצא להרפתקה די מסוכנת
זה לא מספיק להביא את הרעיון, למצוא שותף או להחליט לפתוח במיזם לבד, לבנות תכנית עסקית, לבנות תוכנת שיווקית לגייס כסף מהבנק או אולי מאחת הקרנות המסתובבות במגזר העסקי ו לצאת לדרך.
כ יועץ עסקי אני בטח תומך בתכנון מוקדם של כול מיזם או עסק חדש, בטח בתכנון הפיננסי שלו ובתחום השיווק והמכירות שהוא למעשה מאזן את התוכנית העסקית ופותח את האפשרות גם להרוויח מהמיזם ולא רק לעבוד בו ולא להיות רווחי לבעליו.
כמי שעוסק ב ייעוץ עסקי בוודאי תבינו כי התמיכה הזאת בתוכנית עסקית נכונה (ולא תוכנית עסקית למרעית עיין" רק בכדי להציג אותה לבנק הי כורח המציאות אך עליה וקוץ בה מאחר והמציאות העסקית בפרט בתקופה זאת מביאה מצבים שכול תוכנית עסקית אשר נכתבה קשה עד קשה מאד למימוש.
ו כ יועץ אסטרטגי אני אסביר.
עליתם על רעיון, יש בידכם מיזם שלפי דעתכם הוא מיזם חדש ומחדש והמפגש בין הלקוחות הפוטנציאלים לבין המכירות של העסק הוא נפלא, מבוקש, ומחדש. מה שלא נלקח בחשבון הוא המצב הגאו כלכלי בו נמצא המשק העסקי היום, או מצב שמישהו פיתח את אותו רעיון שאתם הבאתם לעולם, או שבסביבת מיקומכם לאחר שפתחתם את המיזם נולדו להם עוד שלושה עסקים דומים שגם הם מציעים את אותה מרכולת שהנכם עושים.
לא, זה לא מצב שאחרי כול עמלכם בתכנון, ברעיון, בחשיבה על הביצוע, בתכנון ובהקמה העסק או המיזם שלכם יורד מתוכן, לא. ממש לא! אבל ההבנה והתובנה שלכם היא שמרגע זה ההשתנות של מצב השוק הקיים עבר חלף לו מן העולם ואתם חייבים להתנהל ביחד עם מורה דרך הלוא הוא המלווה עסקי אשר יוביל את העסק בין הטיפות ולא ייצמד לתוכנית עסקית שכבר לא משקפת את הנייר עליה היא כתובה.
המציאות העסקית בישראל ובכלל בעולם שוברת מוסכמות כלכליות או מודלים כלכליים הנלמדים שנים באוניברסיטאות או במכללות, המציאות העסקית עולה מעבר לכול דמיון ולא משמרת לתקופה (אפילו מוגדרת) תוכנית עסקית או שיווקית שנכתבה מראש. היכן הסכנה בתחום זה? כאשר תוכנית עסקית נכתבת למטרות מימון בנקאי וכפי שאנו מכירים בדרך כלל תוכניות עסקיות נכתבות לשם כך אז הסטירה המצלצלת אותה מקבל היזם או בעל העסק ביציאה למציאות היא הרבה יותר חזקה והקריסה הולכת ומתקצרת.
לסיכום! תוכנית עסקית אכן מפה היא, אך מפה לא בטוחה, ראו את תוכנת ה WAZE האומרת לנו מתי נגיע ליעד אך לעולם לא נגיע בזמן שתוכנו בגלל תאונות "לא עלינו" מפגעים, סגירת כבישים, ושינויים. כך בדיוק צריכה להיות ההתייחסות בנושא "תוכנית עסקית" תוכנית שיווקי
המאמר נכתב ע"י דורון עמית מומחה לפיתוח עסקים בשטח
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון