הכל יודעים כי בפורים ישנו חיוב, 'כל הפושט יד נותנים לו'. רבונו של עולם, ראה את בניך האהובים, פושט עני את ידו ומיד מוציאים הם מכיסם ונותנים לו, כל אחד כפי יכולתו. כל השנה-כך ובפורים על אחת כמה וכמה, אלא שכל השנה אנו מצווים לתת לעניים מהוגנים, כלומר, מותר לנו ואף מצווה עלינו לבדוק שאנו אכן נותנים מכספנו לאדם הנכון והנזקק ולא סתם לכל הפושט יד.
אך לא כן בפורים, אז כולם כשרים ומהוגנים לפניך, אז מצווה עלינו לתת לכל הפושט את ידו ללא יוצא מן הכלל ואל לנו לדקדק אחריו ולבדקו.
אך מה יעשה האדם אם אין בסביבתו כאלה הפושטים את ידיהם? וכי למה יגרע ממנו ואיך יקיים הוא את מצוות היום? אלא, נתת לנו גם את מצוות "מתנות לאביונים" המצווה לגשת לכל עני ואביון גם אם אינו פושט את ידו ולתת לו.
אף אתה רבונו של עולם, ידך פשוטה לקבל שבים והרי כל הפושט יד נותנים לו ומה לנו נתינה גדולה מלתת לך את לבבנו...
יודעים אנו רבונו של עולם כי אין אתה נזקק חס ושלום אך מאחר וידך כבר פשוטה ומאחר ואנו בימי הפורים, אנא קבל מאיתנו את המתנה, חלילה וחס, אין זו מתנות לאביונים אלא מתנה מאיתנו האביונים...
קבל אותנו לזרועותיך הפתוחות לקבל שבים, אמץ אותנו אליך כמתנה שלא על מנת להחזיר.
ואם תאמר שאין זו מתנה שלימה אלא מתנה שבורה ומלולכת בעבירות... צודק אתה רבונו של עולם, אך באותה מידה שאין לנו רשות בפורים לבדוק אחר זה הפושט את ידו אם הגון הוא אם לאוו הרי יהיה זה רק הוגן אם אתה המקבל לא תבדוק אחרינו האם המתנה היא הגונה אם לאוו.
ואם תאמר כי חטאנו די וכי אין ברצונך לקבל אותנו ח"ו, כי אין ידך פשוטה לקבלנו עוד אחרי כל מה שחטאנו כנגדך, הרי שצודק אתה אך למה זה נגרע אם אין סביבנו מי שפושט את ידו? אלא, נתת לנו גם את מצוות "מתנות לאביונים" הרי שמצווה עלינו לתת גם אם אינך פושט עוד את ידך..
אז אנא רבונו של עולם קבל אותנו כמתנה גמורה, פתח את האריזה, סדר אותנו מתחת לכיסא כבודך...
ואם תאמר שאינך אביון ולכן לא תוכל לקבלנו, לא תותיר בידנו ברירה אלא ללכת לאמא, השכינה הקדושה ולמסור את עצמנו בידיה כמשלוח מנות, שתאה היא שליחה נאמנה להעביר את המשלוח אליך.
וודאי לא תוכל לסרב לבתך, בת ציון האלמנה לקיים את מצוות היום...
שמעון גווירץ מוסדות שמ"ע: http://www.seumarom.org