*המאמר בלשון זכר אך מדבר אל נשים וגברים.
שופע כריזמה
מהן התכונות של איש שיווק "תותח"? איך תתארו מוכר מעולה?
בסדנאות לשיווק עצמי שאני מעבירה, אני שומעת דימויים כגון: "יודע לדבר", "בעל כושר שכנוע", "חרטטן", "בעל לשון חלקלקה", "שופע כריזמה" ואפילו לפעמים "שקרן".
איך היית מגדיר את המונח "שיווק עצמי"?
פשוט כך: האמת ותו לא. שיווק עצמי הוא תהליך שבסופו, אתה אמור להכיר את עצמך בצורה אינטימית ומעמיקה, להבחין בדברים הטובים שבך ולבטא אותם בהתלהבות ובצורה מותאמת לסיטואציה הנתונה.
8 צעדים להוביל תהליך שיווק עצמי:
1- להכיר את עצמך. איך תיצור את "שיחת המעלית" שלך- אותו נאום קצר שמתאר את עצמך בצורה הטובה ביותר? רק מתוך הכרות עצמית מעמיקה. כמובן שטוב להכיר את חולשותיך, אך כשמדובר על שיווק עצמי, כדאי קודם כל, להכיר את ההצלחות שלך, את ההישגים שלך, את הכישורים שלך, את תכונות האישיות החיוביות שלך ואת החוזקות שיש בך.
2- לאהוב את עצמך. כשאתה אוהב את עצמך, קל לך למצוא את הנקודות החזקות שלך ולבטא אותם בקול רם. יש צורך במידה של אהבה עצמית וקבלה עצמית כדי למצוא את הטוב שבך. בדוק מהן האמונות שיכולות להגביל אתך בתהליך ותתווכח איתן.
3- להבהיר את יעודך. ללא יעוד ברור לא קל להביע מסרים עקביים, התלהבות ולהקרין ועניין.
4- להתפאר. שיווק עצמי לא שווה ל-"שוויצריות" או לראוותנות. מדובר על להתלהב מהצלחות שלך ומהישגיך, כפי שאתה מתלהב מההצלחות של האנשים האהובים עליך. זכור שיש לאהוב את עצמך בכדי לאהוב את מה שבתוכך.
5- להדגים בסיפור. צריך לתת גיבוי למילים שלך. לכן, תתמקד בסיפורים שמבטאים את הכישורים שלך, את החוזקות שלך, את החיובי שבך. סיפורי חיים קצרצרים שיביאו דוגמאות למה שאתה מעיד על עצמך.
6- לעצב מסר עיקרי. לעשות הבחנה ולבצע תהליך בחירה. לברור מבין כלל המידע על עצמך את מה שתרצה להבליט ואת מה שלא. זה אומר לבחור לנאום שלך על עצמך את הפרטים ההכרחיים, את הכדאיים, הפרטים הרצויים והפרט האפשרי- שתספר רק אם יש לך זמן.
7- לעדכו באופן תמידי. חשוב לשמור על נאום מעודכן ועדכני. הפרטים שתרצה להבליט יכולים להשתנות בהתאם למצבים המשתנים בחיים שלך, בהתאם למטרות שאותן תרצה להשיג או בהתאם לסיטואציה שבה תמצא. אסוף סיפורים על עצמך, נתונים סטטיסטיים, פרטים ססגוניים. הרחב ועדכן את תפריט הידע על עצמך.
8- להיות תקשורתי. יכולות ומיומנויות קשורות לתקשורת בין אישית. לדעת לשוחח ולשבור קרח. לצאת מנקודת הנחה שהכל מעניין ושכולם מעניינים. תתרגל לשאול שאלות, אם רק תשאל עוד שאלה אחת תמצא שגם הוא או היא מעניינים.
ג'סיקה טברובסקי - מאמנת, מנחה קבוצות וסדנאות. מפתחת הדרכה, מפתחת תכנים ומנהלת ידע ב"קולות בנגב" מרכז הנחייה והכשרה לשינוי חברתי.