אני חושש! אני חושש מהבנקים! אני חושש כי ברגע שלבנקים לא יהיו לקוחות שילוו מהם כספים, הם ימחזרו מגמות, מבצעים, אשראי לעסקים, אשראי לעסקים קטנים, ובכך ינפחו את הבועה העסקית בישראל.
אני מסתכל היום על מה שקורה בספרד אשר במשך ששת השנים האחרונות סבלה קשות ממיתון, בתוצר הלאומי שלה לנפש, בהגירה של צעירים לתוך אירופה לחיפוש עבודה, מקריסה של עסקים, שהיום כבר עם סימני התאוששות קטנים מקבלים הבנקים שם החלטה לשוב ולנפח את העסקים הקטנים והבינוניים על מנת לעמוד ביעדי רווחים סבירים.
הווה אומר החשיבה מגיע מכוון הבנקים, היכן הם יוכלו למכור יותר כסף בכדי שהרווחים שלהם יגדלו, נכון, בנק זה לא מוסד וולונטרי והוא בהחלט מוסד שהוקם אך ורק למטרות רווח, אך נראה לי כי הבנקים בעולם הביטו בקנאה על הבנקים הישראלים, ראו אותם מחלקים אשראי בסכומים ענקיים כול פעם לקבוצות לווים כאלה ואחרים ובסך הכול הכללי הרווחים של הבנקים הישראליים לא מביישים אף בנק בעולם הגלובלי.
כ יועץ עסקי אני שואל במקרה הזה מי רודף אחרי מי, הבנקים אחרי הלקוחות או הלקוחות אחרי הבנקים, מה שנראה לי שמדובר כאן בשפת אילמים! הבנקים מאד רוצים לווים, ותחום האינטרנט עזר להם מאד בנושא זה כאשר מחשבי הבנק מזהים לקוח טוב העומד בהחזרים הם מדי פעם שולפים לו באתר האינטרנט הזדמנות לעוד הלוואה, הלוואה ברגע, הלוואה בשנייה, הלוואה בקליק ואם מדובר בלקוח פחות טוב הם לא מציעים לו הלוואה כלל, לעומת זאת הלקוחות רוצים גם הם הלוואות, שיהיה הם אומרים, שתהיה לנו חגורת בטחון בעלות של 10% ולכן יש כאן מעגל שבסך הכללי שלו הבנק עושה כסף ואילו הלווה ברוב המקרים מפסיד כסף! יש כאן מכירה לכול דבר!
כמי שנותן ייעוץ עסקי לעסקים קטנים, בינוניים, גדולים, אני מכיר את הלהיטות הזאת "להלוות כסף" גם עם העסק לא צריך קל וחומר שהוא צריך מזומנים בגלל הבעיות הרגילות של הפסדים, חור בתזרים המזומנים, מחזור הלוואות, תשלומים לספקים ועוד. כספים שלא בטוח שיוחזרו לבנק אבל בטוח שיגדילו את הבאר בו נמצא העסק ומי יודע לאן זה יכול להוביל.
כמי שנותן גם ייעוץ אסטרטגי, אני בטוח כי עסקים גדולים כקטנים צריכים להשתמש בהלוואות רק כאמצעי למנף את העסק או לצורך הון חוזר חיובי (לא כיסוי תזרים מזומנים חודשי) ואילו שאר ההלוואות הנותנות טווח מחייה זמני צריכות להעלם מהעולם כי רק הבנק מרוויח מהלוואות אלה.
הכותב עוסק בפיתוח עסקי, ייעוץ עסקי, אימון עסקי.
דורון עמית הוא מומחה בתחום ניהול עסקים, ייעוץ עסקי ושיווק, הבראת חברות, וכלכלה עסקית,מאחוריו עומד צוות של ביצועיסטים בתחום השיווק, העיצוב, הפרסום, המכירות להגדלת ההכנסות בעסק בחברה ובארגון