דיברתי במאמר הקודם על הכשלים הטכניים הפנימיים של האתר המונעים ממך את אהבתה של גוגל. במאמר הזה אצביע על כמה מהם – אבל קחו בחשבון שמדובר על חלק ולא על כל הכשלים האפשריים.
נדבר, איפוא, על בעיות האופטימיזציה שמפריעות לגוגל באתר שלך מלהעניק לך דירוג טוב.
• בעיות שרת: הזכרתי במאמר הקודם את הבעיות הנקראות Internal Server Errors, שהן כל אותן בעיות המחזירות הודעות 404 (וגרוע מכך, כאשר מרבית הקישורים מובילים אליהם), יחד עם עמודים עם הודעות 55 וכמובן עמודים שגוגל לא מצליחה בכלל להגיע אליהם.
• כותרות HTML שגויות: בקטגוריה הזו נכללות כותרות שלא מפנות לשום-מקום, כותרות המגיעות ל-HTTP-302, במקום ל-301, או עמודי 404 שמגיעות לשגיאות 200, 301 או 301 במקום 404.
• הפניות מרובות – כאן אנו מדברים על כל ההפניות שלא מגיעות ישירות אל העמוד הנדרש, אלא עושות כמה "תחנות" בדרך עד להגעתן אל היעד המיוחל.
• הפניות מעגליות" – במקרה הזה, העמוד זה די דומה לכלב הנושך את זנבו ורץ סביב עצמו... כלומר: העמוד מפנה אל עמוד אחר וזה מפנה חזרה אל העמוד שהפנה אליו...
• קינפוג שגוי של קישורים קאנוניים: למשל הפניה של כל העמודים אל עמוד הבית באמצעות rel="canonical"
• שימוש בג'אווה סקריפט או בעוגיות כדי לצפות במשהו. מנועי החיפוש נמנעים מאז ומתמיד מאינדוקס של עמודים שג'אווה סקריפט ועוגיות שולחים אליהם ולכן עמודים אלה כלל לא יאונדקסו – וחבל.
כיצד לאבחן בעיות טכניות שמונעות אופטימיזציה מלאה
כפי שציינתי במאמר הקודם, גוגל מעמידה לרשותנו כלי איבחון מצויין, ה- webmaster tool וממש חבל שלא להשתמש בו. בעזרת הכלי/ים הכלולים בו ניתן לאתר את שגיאות ה-404 הקשות וגם את האחיות הפחות ניבזיות שלהן ה-404 ה"רכות", שגיאות סריקה (crawl) וכן דפים שגוגל אינה יכולה להכנס אליהם כדי לאנדקס אותם. כלי מעולה זה מאפשר להכנס לאתר שלך ב"תחפושת" של גוגל, כלומר לראות אותו דרך המשקפיים שלה (לא משקפי-גוגל המפורסמים...) וכך להבין אולי יותר טוב מה הבעיה.
כלי נהדר נוסף הוא "הצפרדע הצורחת" (Screaming Frog) שלמרות שמה שגורם להרמת גבה (ו"עכבישים" זה יותר טוב?!), יכולה לתת לך תמונה מצויינת של הבעיות שמהן סובל האתר. הצפרדע החביבה והצעקנית עושה למעשה אותה עבודה של העכבישים: היא סורקת לעומק האתר ומעלה משם את כל הנתונים שגורמים לבעיות. אבל גם אם תקבלו משוב אכזרי יותר מזה של גוגל, אין צורך להבהל משום שהצפרדע הזו הרבה יותר יסודית בבדיקה שלה מאשר גוגל. לכן, לפני ששוקעים במרה שחורה נוכח מה שהציפה הצפרדע, כדאי להשוות שוב עם מה שקיבלתם בגוגל – והרי בסופו של דבר, הדירוג של גוגל נקבע לפי תוצאות העכבישים שלה...
עוד כמה מילים לפני סיום, הרעיון הוא לא רק לאתר ולמצוא את השגיאות – גם אם התנועה אל האתר לא נפגעה עד כה. חשוב לתקן את השגיאות הטכניות הללו מאחר שהן בכל מקרה פוגעות באתר ויתרה מכך, הן יפגעו בעתיד בתנועה המופנית ממנועי החיפוש.
ההמלצה שלי אם כן, למרות שאולי יהיה צורך ביום שלם של תיקון הבעיות הטכניות הללו, ההשקעה הזו תשתלם בסופו של דבר הרבה מעבר ל"ביזבוז" הזמן שהושקע בתיקון. אם אין לך זמן או אם אתה חושש להתעסק עם בעיות מהסוג הזה, אנחנו לרשותך.