גם סרט מוצר וגם סרט הדרכה נועדו לשרת את אותו מוצר. ההבדלים ביניהם הם המטרה וקהל היעד:
- המטרה של סרט מוצר היא קבלת חומר שיווקי לקידום המוצר. בעצם- סרט מוצר מהווה תחליף מצולם לברושור השיווקי (Brochure), שהופק בעבר עבור כל מוצר של העסק. הסרט נועד לקהל שלא מכיר את המוצר, ואנחנו מעוניינים לחשוף עבורו את התכונות המיוחדות של המוצר.
- המטרה של סרט הדרכה היא להסביר בצורה מפורטת את אופן השימוש הנכון במוצר. בעצם- סרטון ההדרכה מהווה תחליף מצולם לספר המפעיל (User Manuel), שכל יצרן אמור לספק עם המוצר. הסרט נועד לקהל שכבר רכש את המוצר, ואנחנו מעוניינים שהוא ישתמש במוצר בצורה המוצלחת ביותר.
מכיוון שההמטרות וקהל היעד כל כך שונים, להלן מספר טיפים להפקה נכונה של כל סרט.
טיפים להפקת סרט מוצר:
- הסרט חייב להיות קצר וממוקד (עד 2 דקות)
- להתרכז בהצגת התכונות העיקריות של המוצר, ובעיקר- בתכונות שמבדלות אותו מהתחרות (בידול תחרותי)
- ההסברים חייבים להיות מקצועיים, אבל- לא טכניים מידי. להתמקד בשימושיות של המוצר, ולא בערכים מתוך המפרטים הטכניים
- להשתמש בעיקר בצילומי וידאו, וצילומי מסכים של המוצר בפועל, ולא בהדמיות, גרפיקות מורכבות או אנימציות. מראה עיניים יוצר אמינות
- אם לגודל המוצר יש חשיבות, יש לצלם אותו ליד אובייקט מוכר, כך שהלקוח יוכל להעריך את גודל המוצר
- במידה ומשולבת קריינות, היא חייבת להיות של קריין (או קריינית) מקצועיים, אשר הוקלטו באולפן קול אקוסטי.
- על מנת להעביר בצורה מיטבית את עיקרי המסרים, אותם מסרים אמורים להיות מגובים בכמה דרכים: צילום בוידאו, כותרת שמסביר את המסר, קריין שמציג את אותו המסר. באופן כזה, הזכירות היא מכסימלית.
טיפים להפקת סרט הדרכה:
- אורך הסרט לא חייב להיות מוגבל. אורכו צריך לשרת את מטרות ההדרכה, אבל- לא ארוך מידי. במידה וההדרכה מאוד מורכבת, ניתן להפיק כמה סרטוני הדרכה יותר קצרים וממוקדים, כך שכל אחד יוכל לצפות בנושאים שמעניינים אותו.
- להתרכז בהצגת התפעול הנכון של המוצר, תוך הדגמת השימוש בכל שלב.
- ההסברים חייבים לשדר תחושה של פשטות. אין להשתמש במילים כמו: מורכב, מסובך, מאתגר וכד. להיפך, בכל שלב להציג כמה התהליך פשוט.
- מומלץ להשתמש בל אמצעי שיעזור בהבנה של תפעול המוצר, ובכלל זה: צילומי וידאו באיכות HD, צילומי מסכים של המוצר, בהדמיות, גרפיקות או אנימציות. כל אמצעי שיקל על המשתמש
- במידה ומשולבת קריינות, היא חייבת להיות של קריין (או קריינית) מקצועיים, אשר הוקלטו באולפן קול אקוסטי. איכות הקול חשובה מאוד למובנות.
- על מנת להעביר בצורה מיטבית את עיקרי המסרים, אותם מסרים אמורים להיות מגובים בכמה דרכים: צילום בוידאו, כותרת שמסביר את המסר, קריין שמציג את אותו המסר. באופן כזה, הזכירות היא מכסימלית. בנוסף, אם תהליך ההפעלה כולל שלבים, יש למספר כל שלב, לתת לו שם, ולהציג אותו ככתובית לאורך כל אותו שלב, עד שעוברים לשלב הבא.
לסיכום, למרות שההפקה של סרט מוצר, וההפקה של סרט הדרכה מוכוונים לאותו מוצר, מעצם זה שמטרת הסרטים וקהל היעד כל כך שונים, יש שוני גדול מאוד גם בין שני סוגי הסרטים. מומלץ לעקוב אחרי ההמלצות במאמר זה, על מנת שההפקה תענה על הצורך של כל סרט.
עוזי יהב, מייסד יהב הפקות, שימש בעברו כסמנכ"ל שיווק בחברות היי-טק מהמובילות במשק. את הידע הרב שצבר בתחום השיווק, שילב עוזי יהב עם הכשרתו המקצועית בתחום הקולנוע והטלוויזיה. על יסודות ייחודיים אלו, הקים את יהב הפקות , ששמה לה למטרה להציע פתרונות וכלים יצירתיים להעברת מסרים. ההתמחות העיקרית של החברה היא בהפקת סרטי תדמית.