תקציב זהו כלי ניהולי שבאמצעותו ניתן להיערך ולתכנן את ההוצאות וההכנסות של העסק בצורה משוערת על סמך נתוני העבר לרוב בתוספת % - התפתחות עסקית. לרוב הוא נבנה כחד שנתי, אך לעיתים יש צורך לבנות תקציבים רב שנתיים.
כלי זה הינו מורכב ומסובך ליצירה, תלוי בגורמים מגוונים ועונתיים ועלול לעיתים להיכשל בתחזיותיו. תהליך בניית התקציב הינו בין התהליכים המשמעותיים, הגדושים והאינטנסיביים שיש לעסק ואף עלול להימשך מספר חודשים.
כיצד התהליך מתבצע?
התקציב כשמו כן הוא- קצוב בזמן. בין מומחיותיו הרבות והניסיון העשיר והמגוון, לירון לבין קיימת גם היכולת לבצע תקציבים רב שנתיים. התקציב לרוב בנוי כמו דוח רווח והפסד על מנת שתהיה בקרה על הסכומים וכן על ההוצאות וההכנסות של העסק.
התקציב בנוי בצורה כזו שהוא מסתמך על נתוני העבר (ביצוע) אך עם תוספת אחוז מסוים כתחזית להתפתחות בעתיד. לא תמיד התחזיות מתממשות ולכן יש ללמוד היטב את הדוחות הכספיים של העסק על מנת שלא תתבצע טעות בתחזיות ההכנסות/מכירות/רווחים, מה שעלול לגרום להערכות אופטימיות למדי ומתוך כך לנזקים כלכליים. ישנם מגבלות נוספות אשר עלולות להפריע לתהליך התקצוב, כגון: פיטורי עובדים במהלך התהליך, מידע לא מדויק והיעדר תחזיות, אי ציות לנוהלי דיווח, עובדים לא מיומנים ועוד'.
כמעט כמו בכל תכנית פיננסית, יש לדאוג לאמצעי בקרה ומדידה אחר עבודתנו, ויש צורך להכין תשתית לביצוע מעקב אחר התכנית, אלמלא אלו ייתכן ונגיע לסיום התהליך כשבידנו נתונים לא מדויקים.
למידה והפקת לקחים:
לאחר שהסתיים תהליך בניית התקציב, וכמובן ליווינו את התהליך ע"י בקרה צמודה.. הגיע שלב: הפקת לקחים. כמובן שכל שינוי שנעשה, בין אם לרווח או להפסד, יש לנסות להבין מה מקורו וכיצד ניתן לדאוג שלא יחזור על עצמו (במקרה של הפסד) או שישנה (במקרה של רווח) ביחס לתקופות קודמות.
יש לדאוג, שכל מנהל בשרשרת הניהול יידע את המועסקים תחתיו מה מצפים ממנו ומהו תחום אחריותו.
בשנים האחרונות, בערוצים העסקיים ואף המשפחתיים הבינו את חשיבות יצירת תקציב שעל פיו יש לפעול מה שמוביל להתנהלות כלכלית נכונה יותר.