מה נחוץ כדי להיות טוב יותר מהמתחרים?
איך להתבלט כך שלקוחות ישימו לב לעסק?
ומהן הטעויות מהן כדאי להימנע?
ייחודיות - היא המפתח בעסקים. הרבה יודעים את זה, ובכל זאת, זה לא תמיד בתודעה של בעלי העסקים במהלכים העסקיים שלהם.
למה הייחודיות כל כך חשובה?
הייחודיות היא המקור שמוביל למיקוד האסטרטגי, ומשם הבנה מי הלקוח המתאים לעסק, מהו המיתוג הנכון, אילו שיטות שיווק נבחר וכן הלאה. הרעיון למצוא מהו הדבר ה"אחד" הזה שיגרום לך לבלוט מעל כל המתחרים ויביא ערך אמיתי ללקוח.
אנחנו הולכים לאיבוד במציאת הייחודיות שלנו
ייחודיות נכונה משמעה פשטות, והבעיה של רבים מאיתנו למצוא את הדיוק שלה נובעת מהנטייה הטבעית שלנו לסבך דברים.
עסקים מתגאים, מנופפים בדגלם ומדגישים איפה שמתאפשר כי העסק שלהם מצטיין בחדשנות, וגם באיכות, מציע מחירים זולים, שוברי שוק, וגם הכי הכי מצטיין בשירות. ייחודיות זו היכולת לבחור מאפיין אחד שונה מהמתחרים ולהדגיש אותו.
ניקח לדוג' חברת מכוניות, היא יכולה לייחד את המוצר שלה בבטיחות.
סביר להניח כי חברת המכוניות משקיעה גם בעיצוב הרכב וכמובן שגם בנוחיותו, אבל המסר שהיא תרצה להטמיע בקהל היעד שלה הוא הגנה על הנוסע והמבחנים הרבים בהם השקיעה או הציוד המיוחד המאובזר ברכב לשם הגנה על הנוסע.
יש לשים לב כי בייחודיות אין תמיד צורך להמציא מחדש את הגלגל.
למשל אם חנות לעיצוב אופנה החליטה כי הייחודיות שלה היא אופנה למידות גדלות, אז היא בהחלט יכולה להצליח גם אם כבר קיימת רשת כזו. אם כי יידרש ניתוח פרמטרים אחרים כמו כמה השוק רווי. ייתכן מצב בו קהל היעד גדול וכמות המתחרים גדולה. במצב כזה נדרש לחדד עוד יותר את הייחודיות. ניקח דג' אחרת, של חנות לאופנת ילדים, אבל אותה חנות תיקח צעד קדימה ותייחד את עצמה כחנות למתבגרים בלבד עם אופנת פאנק. ייחודיות כזו היא קצה החוט לכל הפרמטרים האחרים כמו מיתוג, עיצוב פנים, מוצרים משלימים בתוך החנות ובכלל חווית הלקוח בעסק.
בעולם הרווי מותגים, בו אנו חיים, יש כמה מאפיינים אשר בעבר היו מספיקים לשמש כייחודיות בעסק, והיום כבר לא. סיסמאות כמו איכות, חדשנות ושירות לא מעניינים יותר. מאפיינים אלו נדרשים בעיניו של הצרכן כדבר ברור מאליו. עולם הקמעונאות מתקדם וסף הדרישות מבעל העסק עולה. צרכים אשר הפכו לנחלת הכלל יש לאמץ כדבר שבשגרה, ומנגד להדגיש את המאפיין שיסחוף את הלקוח לתוך עולם מדויק ומחודד ואתו את קהל היעד הרצוי.
יחד עם זאת, יש להישמר מלהיות מיוחדים מידי. ייתכן כי חנות אופנה שתמכור בגדי ספורט רק למידות גדולות יהיה לה קהל אבל הוא יהיה מאוד מצומצם, כך שההוצאות יעלו על ההכנסות.
לסיכום,
בעלי עסקים נדרשים להכיר בחשיבות הייחודיות של העסק שלהם ולהדגיש מסר אחד ברור לקהל היעד. כאמור, הייחודיות נדרשת בתחילת דרכו של העסק או בשינוי מהותי במהלך הדרך אבל היא צריכה להיות תמיד ברקע בכל תהליך מהותי בתוך העסק.