7/5/2014
בפנימיית חוות הנוער הציוני לומדים מהצלחות
למידה ויישום המתודה למידה מהצלחות, בפנימייה בירושלים
בשנת תשע"ד
רקע
בחודש יולי 2013 התקיימה ישיבת הנהלת בית הספר חוות הנוער הציוני בנושא למידה מהצלחות ולמידה מתמשכת. בישיבה זו, הציגה גב' שרית אלנבוגן-פרנקוביץ' את הנושאים הבאים:
• תפיסת העולם העומדת בבסיס ה"למידה מהצלחות" בפנימיות.
• המתודה "למידה מהצלחות העבר-המתודה הרטרוספקטיבית- מתודה מובנית ושיטתית, באמצעותה ניתן לאתר סיפורי הצלחה מקצועיים, ולאסוף ידע מפורט ומעמיק אשר הוביל להצלחה, כל זאת, במטרה ללמוד מהם, ולהפיצם בקרב בעלי תפקידים בחווה.
• דוגמאות לארגונים שיישמו ומיישמים את התפיסה והמתודה ואת תוצרי עשייה זו.
• וכן דנו בפוטנציאל הטמון ביישום הלמידה מהצלחות בחוות הנוער הציוני.
לאחר מפגש זה, התכנסה הנהלת החווה וקיבלה החלטה ל"צאת לדרך", קרי, ליישם ולהטמיע את ה"למידה מהצלחות" בפנימיית חוות הנוער הציוני.
הרציונל העומד בבסיס המוטיבציה ליישום בפנמיה :
מדריכים רבים בחווה צברו במהלך שנות עבודתם ידע מקצועי עשיר ומגוון ופיתחו דרכי עבודה ייחודיות ויצירתיות. המתודה: "למידה מהצלחות העבר-המתודה הרטרוספקטיבית", מאפשרת לאתר סיפורי הצלחה מקצועיים של המדריכים, לתשאל אותם באופן מובנה, מוסדר ושיטתי אודות הפעולות ועקרונות פעולה וכן ידע מקצועי סמוי אשר הוביל להצלחה. הידע שנחשף בתהליך התשאול מתועד והופך להיות משאב רלוונטי ואוטנטי ללמידה בקרב אנשי צוות אחרים בפנימייה.
זאת ועוד, תהליך התשאול ותיעוד סיפורי הצלחה של המדריכים עצמם, תורם רבות להעצמת הצוות, לקידום תפיסת התפקיד שלהם כאנשי חינוך מיומנים ומקצועיים, הראויים להערכה, ומעודד מוטיבציה ללמידה הדדית. זאת בשונה מתהליכי למידה המתקיימים רק בהתבסס על אנשי מקצוע חיצוניים לארגון.
תהליך היישום ותוצריו
יישום תכנית הלמידה מהצלחות מתבצע באופן שונה מארגון לארגון, בהתאם למאפייניו, צרכיו וכן ולתנאים ולצרכים המשתנים בארגון תוך כד תנועה. לאור זאת, כדי להתניע תהליך מיטבי ומותאם לחוות הנוער הציוני, נערכו מפגשי הכנה והערכות קבועים בין ישי זיו, אשר ריכז והוביל את הפרויקט בחווה לבין שרית אלנבוגן, אשר ליוותה את הפרויקט.
זאת ועוד, הוקם צוות מוביל אשר כלל גם את מנהל החווה ונפגש לכשבעה מפגשי למידה והערכות ליישום התשאול והפקת הידע בקרב קבוצות המדריכים בחווה.
חברי הצוות המוביל בפנימיה, אשר הנחו את סדנאות הלמידה של המדריכים, התמודדו היטב עם אתגרים אשר ניצבים לעיתים תכופות במצבים בהם קבוצה או ארגון נפגשים לראשונה עם תפיסת עולם ומתודת הלמידה מהצלחות. למשל, בעלי סיפור ההצלחה חוששים לעיתים שיתפסו בעיני הקבוצה כגאוותניים. זאת ועוד, למי המנדט להכריע מהו סיפור הצלחה ומה לא? האם חברי הקבוצה יגלו עניין ויראו חידוש בסיפור? ועוד.
ההכנות המיטביות שערכו המנחים לקראת סדנאות הלמידה מהצלחות, הניבו פירות משמעותיים מאוד. סיפור ההצלחה שסופרו ונלמדו בסדנאות עוסקים בעולם התוכן ובנושאי הליבה עימהם מתמודדים המדריכים בעבודתם השוטפת, להלן הסיפורים שתושאלו, נלמדו ותועדו בפנימיה:
1. ייעוץ והכוונת חניכי הקבוצה בניהול וניצול אפקטיבי של זמן פנוי.
2. התמודדות עם התנהגויות סיכוניות והמרתן בהתנהגויות מקדמות צמיחה והתפתחות.
3. שילוב בין אמפטיה לבין סמכות בעבודה פרטנית עם חניכי הקבוצה.
4. מציאת דרכים ושיטות לחבור לתקשר ולקרב בין קבוצות חניכים מסוייגות ועויינות.
5. סלילית נתיב להתערות, מעורבות ומנהיגות, על ידי שינוי מדיניות חינוכית מגבילה וחוסמת למדיניות חינוכית פתוחה ומאפשרת, אשר במרכזה לגיטימציה ועידוד לביטי אישי ואותנטי, באמצעות דרמה ומשחק.
6. עבודה חינוכית פרטנית מקדמת ומצמיחה, המשלבת קידום למידה עם פיתוח מנהיגות ומעורבות חברתית.
7. "מאויב לאוהב"-תיעול אנטגוניזם כלפי המדריכים והקבוצה, למעורבות, תרומה ומנהיגות חברתית.8. כלים ושיטות לשיתוף פעולה חינוכי בין צוות המדריכים להורי החניכים.
9. "סדר בחדר-סדר במוח"-חינוך לניקיון וסדר והקניית מיומנויות לארגון, שליטה ומכוונות במכלול התפקידים של החניך.
10. אלטרנטיבה הורית חמה, מטפחת ומצמיחה לבית שוחק, אלים ומסוכן.
תהליך הלמידה שקיימו חברי החווה הציונית בשנת הלימודים תשע"ד, מהווה שלב ראשון בתהליך מתמשך, הכולל מתודות למידה, פיתוח והתמקצעות נוספות. אלה יסייעו לחוות להגשים את יעדיה וחזונה.
נכתב על ידי שרית פרנקוביץ' אלנבוגן מנהלת היחידה להצלחות במכון ברוקדיל של ג'וינט ישראל בשיתוף עם ישי זיו - משאבים
ייעוץ ארגוני ופיתוח צוותים במלכרי"ם ומוסדות חינוך. M.A בעו"ס , מאמן אישי , מטפל משפחתי.