וידאו תרפיה הוא עוד כלי טיפולי ממשפחת ה"הבעה ויצירה". זו אומנות עם כוח שמחזיר לנו את המציאות בצורה מהירה יותר, מקצרת תהליכים וחייבת להיות מוכלת על ידי מטפל מוסמך. הטיפול מתאים למתבגרים ומבוגרים.
השימוש במדיה בטיפול בווידאו מורכב משני סוגי טיפול:
* יצירת סרטונים קצרים על מנת לראות את סיפורו של המטופל דרך מטפורות וסמלים או דרך סרט דוקומנטרי או יצירת סרט עם סיפור עלילתי שהוא אינו עליו אבל תכניו קשורים בעולמו. תהליך הפקת סרטים משמש למטופלים כאלטרנטיבה לספר את חייהם ולייצר עדיפויות ערכיות לעתידם.
עשיית סרטונים/סרט מאפשרת ביטוי עצמי, חושפת כוחות, משילה הגנות, ניתן בעזרתה לשחזר אירועים, ובניה חדשה של מציאות אחרת.
דרך המצלמה מסופר סיפור הרקע, ניתן לעבוד על מטרות, על קשרים בן אישיים, מגיעים לנקודת שיא, עולים קונפליקטים, פתרונות ותובנות חדשות. המודע והלא מודע, המציאות והדמיון יכולים להיות "בסירה אחת" ונוצרת הרמוניה מעצימה ומרגיעה.
בעידן של היום כשלכול ילד יש מצלמה ושליטה רבה באמצעים דיגיטליים המדיה יכולה לעזור לילדים בבניית דימוי עצמי ובטחון, לעזור למתבגרים ומבוגרים ביצירת הזהות שלהם, התמודדות עם בעיות והבעה של רגש דרך היצירה הקולנועית של עצמו. בטיפול עם וידאו ניתן לעבד רגש, עניינים לא סגורים, לעבוד על התנהגויות, קשרים בן אישיים ומערכות יחסים.
תהליך יצירת הסרט הוא ארוך ובכול אחד מהשלבים, המטופל עובר את כל שלבי הכנת הסרט האישי שלו תוך כדי תהליך טיפולי כשהוא מלווה במטפל.
בכל אחד מהשלבים: תחקיר, בנית דמויות, כתיבת תסריט, חיפוש אחרי לקושיין לצילום, צילומים, עריכה וצפייה ישנו עיבוד, התבוננות פנימית, הנכחה שלו בעולם והפנמה.
בסוף התהליך הטיפולי בווידאו המטופל יוצא עם סרט אישי שהוא כתב, ביים צילם וערך.
* הקרנה וצפייה במדיה (קולנוע, טלוויזיה, אינטרנט) שיוצרת הזדהות של המטופל עם הדמויות והדימויים. צפייה בסרטים ספציפיים יכולה לעזור לאמת את החוויה של המטופל, דילמות מוסריות ומאבקי אופי.
הטיפול בסינמה הוא תולדה של ביבליותרפיה. משתמשים בסרטים ככלי לצמיחה אישית. צפייה בסרטים ספציפיים יכולה לעזור לאמת את החוויה של המטופל, לטפל בדילמות מוסריות, ולווסת מאבקי אופי.
למתבגרים אתגרים התפתחותיים ייחודיים , בחווית המעבר מילדות לבגרות. הם הופכים להיות פחות מעורבים עם סביבת המשפחה הקרובה ופונים לחפש מידע וניסיון מחוץ למשפחה. הצמיחה שלהם הפיזית, מינית, פיתוח מערכות יחסים רומנטיות, הקוגניציה,
התפתחות חברתית וריגשית מושפעות בחריפות על ידי סביבתם. המדיה יכולה לעזור להם ביצירת הזהות שלהם, והתמודדות עם בעיות. התקשורת היא מרכיב חשוב בעולמם מחוץ למשפחה.
כאשר אנו צופים בסרטים, אנחנו שקועים בסיפור על המסך, מאבדים את תחושת הזמן והסביבה שלנו. אנחנו נכנסים למצב של טראנס שבו המציאות המודעת שלנו היא רק תופעה היפנוטית ואנחנו מאבדים את המודעות לבעיות ולפרטים היומיומיים שלנו.
בזמן זה הסרט בונה מערכת יחסים בין הגיבור לצופה. בעזרת הסרט יש יותר פתיחות לדפוסים אוטומטים לא מודעים ואפשר לחוות את הסיפור של הגיבורים כאלו היו שלנו.
לפי התאוריה של פיג'ה המוח האנושי אינו מפותח באופן מלא עד גיל ההתבגרות ולכן הם יכולים להפעיל חשיבה מופשטת. הם יכולים להבין מסרים בכלי התקשורת ובו זמנית לנהל שיחה משמעותית. החשיבה שלהם הופכת להיות פחות קשורה למציאות קונקרטית ויש יכולת יותר טובה להתחבר לעצמי.
בשילוב עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי, סרטים יכולים להיות שעורי בית למטופלים. בטיפול שינוי התנהגות המטופל מגלה מוטיבציה להעתיק את ההתנהגות של הגיבור המגלה אומץ מול אתגר ופתוח יותר לעבור בהצלחה טיפולים כמו במצבי הימנעות, דינאמיקה במשפחה.
התעמקות בדמות יוצרת בדיקה וחקירה עצמית, רגשות וקונפליקטים עולים על פני השטח ותובנות לחיים האישיים.
סרטים מזמינים את בני הנוער לשחק עם הפנטזיות הראשוניות שלהם ולא רק נושא מודחק. אין תחושת בדידות של אני לבד בבעיה.
הטיפול בווידאו תרפיה לא עומד בפני עצמו והוא נשען על שיטות טיפוליות מסורתיות.
מתוך כתבה של העיתונאי יריב פלד:
הם נלחמו בקשה שבמלחמות ישראל, שרדו – אך נפשם נשארה מצולקת. 41 שנים אחרי, חמשת החברים החליטו לעבוד יחד עם יוצר קולנוע ומטפלת באמנות ולצלם סרט בשיטה חדשנית לטיפול בהלומי קרב - וידיאו-תראפיה. "היו מקרים שהייתי שבור, רציתי למות. הסרט הרים אותי מבחינה נפשית, מילא לי את הראש במחשבות טובות. נשאר לי טעם של עוד.להמשך קריאה על התהליך הטיפולי:
http://www.mako.co.il/pzm-magazine/Article-fdbec653ff0d841006.htm
עינת לב ארי B.A פסיכולוגיה וניהול M.A בתרפיה ביצירה והבעה תרפיסטית באמנות לילדים, מתבגרים ומבוגרים.
054-6262291
אתר: http://www.einatlevari.co.il
>בלוג: http://einatl.blogspot.co.il/
יוטיוב : http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DztPSX4rjEM