כפי שכל בעל עסק קטן יודע, התחרות על ליבו של הגולש באתרים השונים באינטרנט, בין אם במנועי החיפוש כגון גוגל ובין אם ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, היא גדולה יותר מאי פעם. כל עסק טוען שהוא הטוב ביותר בתחומו ונוהג לגבות זאת בפסקאות שיווקיות, טקסטים ואף תמונות.
למרות זאת, מבחינת הצרכן הפשוט, 90% מאתרי האינטרנט או העמודים נראים זהים אחד לשני ובנויים מאותם חלקים סטנדרטיים כגון: פינת מוצרים, שירותים, אודות החברה, מפת הגעה, המלצות וכו'. למעשה, אותו לקוח פוטנציאלי מפתח סוג של קהות חושים והדבר היחיד שבולט לעין מבחינתו הם אותם מבצעים אגרסיביים והצעות לקבלת שירותים או מוצרים בחינם.
זוהי אגב הסיבה המרכזית לפופולארית של אתרי הקופונים שאמנם היטיבו עם הצרכן ועשו בשבילו את העבודה הקשה, אבל הותירו לא מעט בעלי עסקים ממורמרים ומאוכזבים לאחר שלא הצליחו להגדיל את שורת הרווח הסופית.
וידאו השיווקי - הדרך הטובה ביותר לבדל את עצמך
למרות שכל מה שנכתב למעלה עשוי להישמע מייאש למדי, החדשות הטובות הן שעדיין יש נקודת אור בקצה המנהרה בדמות הפקה של קטעי וידאו שיווקים. וידאו שיווקי, כמו גם סרט תדמית קצר משרתים שתי מטרות חשובות :
1. הם מבדלים את העסק ממתחריו מכיוון שמדובר במדיה מסוג חדש שאין למתחרים
2. הם מאפשרים לעסק להרחיב את טווח היריעה שלו ולחדור גם לאתרים כגון יו-טיוב (במיוחד באמצעות האפשרות להפוך אותם לסרטון מקדים המשודר לפני סרטונים אחרים).
לפני שממהרים לקחת מצלמה ולהתחיל לצלם, חשוב להבין כי לא כל סרטון הוא וידאו שיווקי ועליו לעמוד בכמה פרמטרים של איכות על מנת שיוכל להיחשב לסרטון איכותי בעל מקדם מכירות גבוה.
פרמטרים טכניים
1. עליו לכלול צילומים חיים (וידאו ואנימציה בעלי תנועה ולא רק תמונות מתחלפות או מצגת)
2. עליו לכלול קריינות נפרדת (עלותם של מיקרופונים אלחוטיים היא זולה מאוד כיום) ולהיות ערוך בצורה מקצועית
3. עליו להיות מצולם באמצעות ציוד ייעודי כגון מצלמת וידאו מקצועית ולא מצלמה המיועדת לשימוש בייתי
בגדול, מה שחשוב לזכור הוא שחומר גלם איכותי תמיד אפשר לעבד ולהתאים לאינטרנט באיכות נמוכה יותר, אך חומר גלם שצולם באיכות נמוכה קשה מאוד לשפר לאחר מכן.
פרמטרים איכותיים נושאיים
כאן, הדבר החשוב ביותר הוא להפריד בין סרטון פרסומת המוכר לנו מהערוצים המסחריים בטלוויזיה ובין סרטון שיווקי או סרטון תדמית. הסרטון מהסוג הראשון הוא קצר יותר ונועד לתפוס את הצרכן בהפתעה. לעומת זאת, הסרטון מהסוג השני הוא סרטון שהצרכן בוחר לראות מרצונו החופשי.
לכן, על הסרטון להעביר מסר שיווקי אחד ממוקד שייקלט במוחו של הצופה ולא ל"זרוק" עליו מכל הבא ליד במטרה לתפוס את תשומת ליבו. הסרטון גם צריך להיות קצר מספיק ולא מעיק על מנת שלא יימאס על הצופה.
חלק גדול מן הסרטונים משתמשים באלמנטים לא שיגרתים או מספקים נקודת מבט ייחודית על מנת להבליט את החדשנות שבהם ולגרום לצופים לשתף אותם עם אחרים (כך שיש להשקיע פחות משאבים ואנרגיות על מנת להפיץ את הסרטון הלאה). סרטונים אחרים משכפלים אמנם הצלחה של סרטונים קיימים אך עם טוויסט קטן שמשנה את התמונה הכוללת.
בכל טקטיקה שלא בוחרים, חשוב שהרעיון לסרטון עצמו יהיה מקורי ולא יתבסס יותר מדי על תבנית קיימת ומשעממת. חברת ההפקה יכולה לעזור לכם במשימה זו, אך עליכם להיות מעורבים בכל התהליך מכיוון שאתם אלו שמכירים את העסק שלכם ונקודת החוזק שלו טוב יותר מכולם.
איל בורגמן, מנכ"ל ומייסד בית ההפקות Video Motion - סרטי תדמית