הקמת עסק חדש היא בהחלט הגשמת חלום. מדובר בעצמאות כלכלית מלאה, בניית לו"ז עבודה עצמאי, צבירת הון ונכסים ועוד. אולם לא כל אחד מגיע עם כל הידע הנדרש להקמת עסק חדש והסטטיסטיקה מראה כי רוב העסקים החדשים ייסגרו בשנתיים הראשונות שלהם. אחת הסיבות לכך היא תכנון עסקי לקוי, אם בכלל. החשיבות של ייעוץ עסקי, ייעוץ אסטרטגי ואף ייעוץ שיווקי היא גדולה והכרחית להקמת העסק, תפעולו ומימוש אופטימאלי של הפוטנציאל העסקי. הכלל החשוב ביותר הוא שכדי להקים עסק צריך להיפטר מהספונטניות. אין לעסק את היכולת להתקיים ולהצליח בהתבסס על החלטות רגעיות וקצרות טווח. לכן יש מספר טיפים שיכולים לעזור בגיבוש ההבנה הזו:
ראשית, יש להגדיר את החזון, להבין את המטרות והיעדים. עסק ללא הגדרה מדויקת של נקודות יעד מבחינת זמנים והוצאות כספיות, פעולת שיווקיות וכיוב', מפספס את הפוטנציאל. בעל עסק המגדיר מטרות יודע בדיוק מה הוא הולך לעשות בכל שלב של התכנית העסקית. שנית, תמיד צריך לבדוק כדאיות כלכלית. יש לבדוק את הנושא לעומק, לחקור את המציאות העסקית הקיימת, האם יש ביקוש לעסק שכזה והאם ההוצאה על הקמת העסק תשתלם בסופו של דבר. אין סיבה להשקיע הון בעסק שאין לו קהל ושהתחרות בתחום גם ככה מאוד אגרסיבית. יש לבדוק את עלויות התפעול ואת ההוצאות השוטפות ולחשב את הרווחים בטוח הזמן הקרוב ובזה הרחוק. תמונת המצב הזו תוכל להבהיר ולמקד את ההחלטה.
נקודה חשובה ומרכזית נוגעת למוצר של העסק, בין אם מדובר על מוצר פיזי ובין אם מדובר על שירות. למרות התחרות בתחום, עדיין יש מקום למתג ולמצב את המוצר, לשווקו כייחודי ובעצם להעלות את קרנו מעל לאחרים. חשיבה שיווקית חייבת להתבצע כל הזמן ולהתחיל במחקר מעמיק של התנאים הקיימים.
החלטות מן הסוג הזה ואחרות אינן תמיד הצד הטוב ביותר של בעל עסק וההמלצה היא לעשות זאת בליווי של אנשי מקצוע. השאיפה היא להעלות את העסק על דרך המלך, אולם כדי שזה יקרה, חייבים יועץ עסקי.