קלאץ מחוזק לרכב
קלאץ מחוזק הוא קלאץ בעל עמידות גבוהה יותר. ברכב שבו אנו נוסעים בסל"ד גבוהה ,מתבצעת העברה ידנית תכופה בין ההילוכים, ולכן כדאי לחזק את הקלאץ. את זאת ניתן לעשות עם הוספת גלגל תנופה קל ודיסקית קלאץ מחוזקת.
ברכבים שבהם יש גיר ידני, המעבר בין הילוך אחד לאחר צריך להתבצע באופן ידני. זאת בניגוד לרכב עם גיר אוטומט שבו המעבר בין ההילוכים מתבצע באופן אוטומטי. את ההבדל בין שני נהגים יכולים להבין מיד לפי שמם, ובכל זאת, הרבה מהנהגים אינם מודעים לחסרון של הגיר הידני ולאופן שבו אפשר לעקוף את החיסרון הזה.
חשיבותו של קלאץ מחוזק
כדי להבין את החשיבות של קלאץ מחוזק צריך קודם כל להבין איך הקלאץ פועל. ובכן, הקלאץ, שנקרא גם מצמד, מופעל על ידי לחיצה על הדוושה השולטת עליו. בעת הלחיצה הלחץ על הדיסקיות שלו פוחת וברגע זה הנהג יכול להעביר הילוך. שחרור המצמד מחבר את המנוע למונע חזרה, אך רק לאחר שנותנים למנוע תנופה של בערך 2.5 אלף סל"ד. כך למעשה הפעולה צריכה להתבצע שוב ושוב, כל פעם שצריך להעביר הילוכים, לעלות או לרדת הילוך.
הפעולה הזו יכולה לאט לאט לשחוק את הקלאץ' עצמו או את הדיסקיות שלו, מה שיקשה על תהליך העברת ההילוכים; המעבר בין ההילוכים ירגיש קשה מאוד, וכמובן שבמצב כזה יש לפנות אל מוסך מורשה שיבדוק ויטפל לפי צורך.
ואם כבר נמצאים במוסך, שווה לבדוק את האפשרויות בעניין קלאץ מחוזק כדי לתת לו עמידות גבוהה יותר, כך שלא יישחק תוך זמן קצר. עבודות שקשורות לקלאץ, ובפרט החלפה של הקלאץ, הן לא זולות, ולכן בהחלט כדאי לבדוק כל אפשרות שיש כדי להאריך את משך חייו של הקלאץ כמה שיותר.
שני סוגי מצמדים
יש היום שני סוגי מצמדים לרכב עם גיר ידני. יש הבחנה בין מצמד ששקוע בנוזל המונע התחממות ומצמד יבש. ככלל, רוב המצמדים מבוססים על דיסקיות חיכוך וקפיצים. חיזוק קלאץ שכזה יכול להיעשות על ידי קפיצים מחוזקים או לחילופין על ידי התקנה של דיסקיות עד 3 מ"מ על גבי הקפיצים.
איך מתרגלים למצמד המחוזק?
כאשר מחזקים את המצמד בשיטה זו או אחרת, אפשר להרגיש שפעולת הלחיצה עליו נעשית קשה. עם זאת, הקשיחות של המצמד לא חייבת להיות גבוהה או מורגשת כל כך לאחר עבודת החיזוק. ובכל זאת, יש תקופת הסתגלות מסוימת, אחריה אפשר להעביר הילוכים בלי בעיה.