נדמה שבכל שנה עולה לכותרות מחדש הקרב על שעות לימוד לילדי ישראל, אך נדמה כי הוויכוח הנצחי על חשיבותם של "שיעורי הליבה" ועל נחיצות תגבורים במקצועות כמו מתמטיקה או אנגלית לא לוקח בחשבון את הקרב החדש של תלמידי ישראל, השמנת יתר. ד"ר אסנת רזיאל חושבת שיש מה לעשות בקייטנות הקיץ, וזה לא בהכרח חייב להיות חוג פיסול בחימר.
ד"ר אסנת רזיאל
ילדי ישראל כבר מזמן תופסים את אחד מחמשת המקומות הראשונים הלא מכובדים בהשמנת יתר בעולם המערבי בהשוואה לבני גילם. הם מושפעים מפרסומות, ממתקפות שיווק חכמות של תאגידים המייצרים מוצרים משמינים ולא בריאים ומהורים עסוקים מדי המחפשים פתרונות אינסטנט בצורת מזון מעובד ומזללות מזון מהיר במקום מזון טרי בריא ומבושל בבית.
היום כבר ברור כי "להעיר" לילדים או "למנוע" מהם בכוח מזונות גרועים היא בהחלט לא הדרך האפקטיבית למניעת עליה במשקל. נדמה יותר מהכל כי הקרב הגדול ביותר הוא דווקא על תודעת התזונה והבריאות של הילדים וכי הדרך הטובה ביותר היא פשוט ללמד אותם על תזונה ולתת להם את המידע, שמערכות בתי הספר, על שלל מקצועות החובה שהן מכילות, לא ממש מחשיבות כמידע חשוב.
חינוך לתזונה בריאה בבתי ספר הוא חיוני והוא צו השעה, הילדים הם קבוצת סיכון פגיעה במיוחד, עליה בשיעורי המשקל ובשיעור מחלות הקשורות בהשמנת יתר כגון סוכרת הם רק חלק מן האיתותים שאנו מקבלים כי המציאות התזונתית של ילדי ישראל לקויה ובעייתית.
ילדים, בכל מקום, צמאים למידע, ואם זה מועבר להם באופן דידקטי, מעשיר, חוויתי ונכון והופך אותם לשותפים במשימה הם יודעים כמעט תמיד לשתף פעולה באופן מרשים. בעוד שבשיעורי מדעים בבית הספר ילדים לומדים על תגובות ביוכימיות הקשורות בוויטמינים או במינראליים, הרי שהם אינם לומדים בכלל על הקשר בין תזונה למשקל עודף ועל ההשלכות הבריאותיות המסוכנות הנילוות להשמנת יתר קיצונית. מדוע שיעורי מדעים, או לחלופין קייטנות הקיץ החדשות בבתי הספר אינן מלמדים את הילדים על הסכנות הטמונות בהשמנת יתר או בתזונה לקויה?
בידיעה שפורסמה לאחרונה בעיתון הארץ, בתאריך ה 18/6/14 צוין לשבח פרויקט מדעים של בית הספר החדש בחולון בו התקיים פרויקט מדעי ייחודי, שכותרתו ?מה מאכילים אותנו?. כ-60 שעות הוקדשו לפרויקט ונלמדו בהן מיומנויות רבות: עריכת סקר תוך איתורם של כמה מקורות מידע מהימנים....כל קבוצה בחרה מוצר ספציפי (קוקה קולה, מרק "נמס בכוס", ממרח נוטלה, עוגת הבית), חקרה אותו ולמדה לזהות נזקים בריאותיים שהוא גורם. נוסף על כך נותחו הפרסומות ונלמדו המניפולציות שנוקטים המפרסמים.
החשיבה היצירתית הזו היא בדיוק אחד הכלים המרכזיים העומדים לרשותה של מערכת החינוך ושל הורים לילדים הסובלים מהשמנה. יש להקנות לילדים ידע וכלים ולאפשר להם להבין בעצמם מהי בחירה תזונתית בריאה ומהי בחירה תזונתית לקויה ובעיקר מה הן המשמעויות ארוכות הטווח של בחירות כאלו.
אנחנו יוצאים מתוך נקודת ההנחה כי הילדים יודעים הכול, ובכן, ברור שלא. הילדים לומדים מהר אבל האחריות היא של עולם המבוגרים, במקרה זה של מערכת החינוך בה הילדים מבלים שעות ארוכות ושואבים ממנה את ההשכלה האמורה לשרת אותם בפיתוח יכולות ההישרדות שלהם בעתיד בעולם המבוגרים. תזונה נכונה ושמירה על משקל תקין הן ללא ספק חלק מן האתגרים הללו.
הקניית ההכרה של ערכים תזונתיים, חשיבות שמירה על משקל תקין, אורח חיים בריא והבנה של מסרים שיווקיים שגויים הקשורים במזון, כל אלו יכולים להקנות לילדינו עתיד בריא, מאוזן יותר תזונתית ומאושר יותר. אין ספק כי הגיעה העת במערכת החינוך להבין כי זוהי חובתה שלה לקחת חלק פעיל הרבה יותר בקרב על מגפת השמנת היתר הקיצונית הפוקדת גם את ילדי ישראל ולסייע במניעתה. זה קל ליישום הרבה יותר ממה שזה נראה לעיתים.
ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר, קבוצת אסיא מדיקל, אסותא תל אביב. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזיה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה וניתוחי קיצור קיבה. כתובת: בית חולים אסותא רמת החייל, הברזל 20, תל אביב. טל: 03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il