שעון גדישה
בכל רכב יש כמה שעונים שנועדו לתת לנהג אומדן לגבי פעילות הרכב והמנוע, כגון סל"ד, מהירות הרכב, טמפרטורות ועוד. כאשר מדובר ברכבי טורבו, יש להוסיף שעון גדישה שיציג את גדישת הטורבו.
לא משנה איזה רכב תבדקו, בכל אחד תמיד יהיו מספר שעונים שהתפקיד שלהם הוא להציג את מצב הרכב והמנוע. בין השאר, כל רכב שעובד על דלק כולל שעון שמראה את כמות הדלק שנותרה ברכב ותפקידו הוא לתת לנהג אומדן לגבי זמן התדלוק הבא.
שעון גדישה – חלק חשוב ברכבי טורבו
ברכבים שיש בהם מגדש טורבו, נוסף לקונסולה של הנהג גם שעון גדישה שתפקידו הוא ליידע את הנהג כמה הטורבו גודש, ובמילים אחרות, מה מידת לחץ האוויר שהטורבו מייצר. כאשר מד הלחץ גבוה, זהו סימן לכך שנכנסת כמות גדולה יותר של אווירה אל תוך הצילינדר, וכאשר תופעה זו מתרחשת המנוע מפיק כוח גדול יותר. זאת לפי משוואה פשוטה שאומרת כי כמות אווירה גדולה יותר שווה כמות חמצן גדולה יותר ולכן יש גם שריפת דלק יעילה יותר.
שעון גדישה יכול להיות בעל חיישן דיגיטלי והוא יכול להיות מכני. כך או כך, השעון עוזר לנהג להבין מתי הגדישה יורדת ומתי היא עולה, וכך לפקח על הטורבו ולמנוע נזקים למנוע. המצב האופטימלי הוא כמובן זה שבו הגדישה יציבה ואין בה שינויים לא צפויים ופתאומיים, ומכאן שהביצועים והתגובות טובים יותר. כדי שהגדישה תהיה קבועה ובמצב האופטימלי, רצוי להוסיף מייצב גדישה. אך יש לשים לב לכך שהגדישה עולה עד לסל"ד מסוים, ויורדת ככל שהסל"ד עולה.
אם כן, מי מכם שרוכש רכב טורבו שאין בו שעון גדישה או אם מתקינים מגדש טורבו לראשונה, ראוי להתקין ברכב גם את השעון המיוחד הזה. השעון מתחבר ישירות או בעזרת חיישן (בשעונים דיגיטליים) לצינורות של הואקום בסעפת היניקה של המנוע.
תצוגת שעון גדישה
התצוגה של שעוני גדישה יכולה להיות ביחידות של PSI והיא יכולה להיות גם ביחידות של BAR. אין זה משנה מבחינת היעילות של השעון, אך חשוב להבין את כל אחת מהיחידות ואת ההמרה ביניהן כדי להבין את משמעות התצוגה.
על מנת לראות כמה המנוע גודש, הרכב צריך להיות במצב נסיעה. כל מצב אחר לא יראה משהו בעל משמעות. לדוגמא, אם המנוע ברכב טורבו נמצא במצב סרק ולוחצים על הגז, ניתן יהיה לראות עלייה מסוימת ברמת הלחץ, אך אין זו תצוגה "אמתית" של הגדישה.
כמה שעון גדישה עולה?
העלויות של שעוני גדישה משתנות בהתאם לסוג השעון. מחירו של שעון מכאני בלי חיישן מתחיל ב 300 ש"ח. שעון חשמלי עם חיישן מתחיל במחיר של 450 ש"ח. החדשות הטובות הן שההתקנה היא פשוטה ולא יקרה.