בימים אלו בהם הלב עם החיילים ותושבי הדרום, המחשבות עם ילדינו וביטחונם והדאגות מפוזרות על פני כלל תחומי החיים, עסקים רבים ובעיקר עסקים קטנים נמצאים במשבר וחלקם אף על סף סגירה.
שגרת החיים ההישרדותית בה אנו חיים מורידה משמעותית הן את היקף ההכנסות והן את המוטיבציה לעשייה ועלולה לסכן את המשך פעילותו התקינה של העסק.
זה הזמן להלחם על העסק שלנו !
שלב ראשון – הערכת מצב :
הסתכלו על הנתונים בעיניים, האם קיימת ירידה בהכנסות ? מה היקף הירידה ?
ממה נובעת הירידה בהכנסות – קצב נמוך יותר של לקוחות? היקף רכישה נמוך יותר של כל לקוח?
האם ישנם מוצרים או שירותים שהלקוחות קונים עכשיו יותר?
ומהצד השני – בדקו אילו הוצאות צפויות ? הכינו רשימת הוצאות עדכנית ומדויקת
חשבו מהו הפער הצפוי בין ההוצאות הצפויות להכנסות הצפויות
שלב שני – צמצום הפער :
את הפער ניתן לצמצם משני כיוונים – הקטנת ההוצאות והגדלת הכנסות.
הקטנת הוצאות:
זה זמן טוב לבחון אולי ישנן הוצאות קבועות מיותרות או גבוהות מהנדרש, בדקו האם ניתן להפחיתם
נסו לזהות הוצאות שניתן לדחות למועד מאוחר יותר
האם ישנן הוצאות שניתן לוותר עליהם ? למצוא תחליפים זולים יותר ?
פנו לבתי עסק ומוסדות בבקשה לפרוס את התשלומים בצורה נוחה וקלה יותר, כך שהעומס הנוכחי יהיה נמוך יותר
הגדלת הכנסות:
אם זיהתם מוצר או שירות נצרך יותר על ידי הלקוחות בימים אלו – תקשרו אותו, קדמו אותו, שווה לחשוב אפילו על מבצע עבור מוצר זה.
חשבו איזה מוצר או שירות הלקוחות שלכם צריכים בימים אלו ואתם יכולים לספק.
נסו לחשוב על דרכים לספק את שירותכם עד בית הלקוח (פגישות טלפוניות, פגישות ווביות, שירותי משלוחים, הגעה לבית הלקוח, ..) או במקומות נוחים להגעה.
שלב שלישי: התמודדות עם הפער
העריכו מחדש את ההוצאות וההכנסות הצפויות לאחר צמצום ההוצאות ופעולות להגדלת ההכנסות , במידה ועדיין קיים פער – היערכו אליו.
האם יש לכם או למשפחתכם הקרובה סכום זה בחשבון אחר שניתן להעזר בו ?
גשו לבנק, עדכנו אותם במצב והתייעצו מהי הדרך הנכונה לפעול - להגדיל מסגרת? לקחת הלוואה? להיעזר בחסכונות ? לפרוס הלוואות ותשלומים קודמים?
שלב רביעי - היום שאחרי:
ישנן משימות רבות שאנו לא מצליחים להגיע אליהם בימים מן השגרה (תיוקים, פולואפ, סידור מחדש, תכנון קדימה ...) - נצלו ימים אלו לעשיית כל אותן משימות
הכינו רשימה מסודרת של משימות "שיהיה זמן" , מומלץ להכין רשימה מפורטת הכוללת תתי משימות. בכל יום בחרו משימה אחת וסיימו אותה!
נצלו את הזמן שהתפנה שלחשוב על העסק שלכם – רעננו את התוכנית העסקית שלכם (אם אין לכם – זה זמן טוב להכין תוכנית)
שאלות שכדאי לשאול: האם יש צורך לדייק בקהל שלכם ? מהם המוצרים שלכם ואילו מוצרים ניתן לפתח? מה חדש בתחום שלכם ? מיהם המתחרים שלכם ומהם עושים? אילו חידושים קיימים? מה מייחד אתכם ? האם התמחירים שלכם נכונים? מה חשוב לכם לספק לקהל לקוחותיכם ובאילו מחירים? כיצד אתם מציגים את עצמם? מהם הדרכים שלכם להגיע ללקוחות חדשים וקיימים ? אילו מוצרים רוצים לקדם בכל תקופה לשנה הקרובה ובאיזו דרך? האם ישנם שיתופי פעולה שלא חשבתי עליהם? האם ניתן לייעל את העסק או את התנהלותכם ? האם יש משהו שהייתי רוצה בעסק ולא עושה היום ? האם התחזיות שלי נכונות ומשקפות את המציאות? מה אנחנו יכולים לעשות עוד על מנת לשפר את העסק ? מה אנחנו צריכים על מנת להוציא לפועל את התוכניות ?
משהו קטן למוטיבציה:
אחת הדרכים הבטוחות והיעילות להחזיר את תחושת הערך שלנו בעיני עצמנו, לשפר את ההרגשה ולהגביר מוטיבציה היא באמצעות עזרה לאחר. חישבו האם ישנו מוצר או שירות שאתם יכולים לספק בהתנדבות או במחיר עלות עבור אלו הזקוקים לו. ישנן דרכים רבות לעזור בימים אלו אם לחיילים, אם לתושבי ועסקי הדרום או אם לשכן בדלת ממול הנמצא אף הוא במצב לא שגרתי.
מחקרים רבים מצביעים על חשיבות שגרה בימי משבר. אמצו לעצמכם שגרת עשייה על מנת לצלוח את התקופה כאנשים בכלל וכבעלי עסקי בפרט.
בתקווה לימים שקטים בקרוב
ענבל
ענבל מבס - אימון וליווי להצלחה 054-6785456 חברת סגל בבי"ס לאימון - מכון אדלר, חברה בלשכת המאמנים.