האם קרה לכם פעם שנקלעתם לסופת חול וגרגרים מעצבנים ניסו להיכנס לכם לעיניים? מה הייתה תגובתכם האינסטינקטיבית? כמובן- לעצום את העיניים ולמצמץ כמה שיותר על מנת למגר את המטרד.
גוף האדם נברא יחד עם מגנים שנועדו לשמור על שלמותו ולדחות נזקים או סכנות שמגיעים אליו.
כך, בדוגמא למעלה, העפעפיים מגנים על העיניים, התנוכים על האוזניים, והדוגמאות הן רבות.
נפש האדם, גם היא זקוקה להגנה. לעיתים יכולה להיות זו חוויה כלשהי המאיימת על שלמותה, לעיתים מידע המעורר חרדה ולעיתים רגשות חזקים שהיא אינה יודעת כיצד להתמודד אתם. בכל המקרים הללו מופעלים מנגנוני הגנה שונים שמטרתם, בדיוק כמו העפעפיים- להגן על הנפש, לדחות את המידע המאיים ולאפשר לה להישאר שלימה ובטוחה.
נדגים את העניין דרך סיפורן של רבקה וצליל
כבר בגן הילדים הסבה הגננת את תשומת לבה של רבקה לכך שצליל, בתה מתקשה בקליטת החומר הנלמד. היא לא הבינה את הגננת, לא ידעה לספר בבית על הנעשה בגן, לא הצליחה לקלוט את שמות הצבעים, חודשי השנה ועוד. הגננת הפנתה את רבקה לאבחון שיבדוק את יכולותיה וכשירותה של צליל ללימודים בכיתה א' אך רבקה סירבה בתוקף וטענה כי צליל פשוט ביישנית ועדינה ולכן לא מביעה את יכולותיה האמתיות בגן.
תגובות אלו של רבקה המשיכו גם במהלך שנות בית הספר. רבקה דחתה את טענות המורות על קשיים חמורים של צליל ועל אי התאמתה למסגרת לימודים רגילה. היא האשימה את המורות בחוסר רגישות, חוסר סבלנות, חוסר מקצועיות וחוסר הכלה והתעקשה להשאיר את בתה בכיתה רגילה ללא מתן תמיכה לימודית ואפילו ללא אבחון או בדיקת יכולות.
דרך דוגמה זו (אמתית לחלוטין אגב, וכמה כואבת...) ניתן לגלות את מנגנון ההגנה המפעיל את רבקה- הכחשה. היא אינה מסוגלת לראות את בתה במבט אובייקטיבי אמיתי. על אף שהסביבה חוזרת ומשקפת לה את קשייה היא מתעקשת לדבוק בעמדתה ואינה מוכנה לקבל את העובדה הכואבת כי לבתה יכולות קוגניטיביות נמוכות ביותר.
ממה נובעת הכחשתה של רבקה? מכיוון שהיא מעולם לא פתחה את סגור לבה לפנינו נותר רק להציע מספר אפשרויות:
• ייתכן שרבקה סבלה גם היא מקשיים לימודיים בילדותה והיא אינה מסוגלת לחשוב על כך שבתה עוברת מנת סבל דומה. הידע הזה מאיים עליה, מפחיד אותה ולכן היא מעדיפה לדחות אותו ולהתכחש למציאות ולסבלה האמיתי של בתה.
• ייתכן שהתדמית החיצונית במשפחתה של רבקה היא עניין חשוב מאד. ילדה חלשה לימודית תפגע במעמדה של רבקה בעיני בעלה, חמותה, אימה או משפחתה המורחבת. רבקה אינה מסוגלת להשלים עם כך ולכן היא 'עוצמת עיניים' ולא מתמודדת עם המציאות הכואבת.
• ייתכן כי רבקה גדלה במשפחה בעלת תפיסה פרפקציוניסטית בה כישלון או אפילו חוסר הצטיינות הינם חמורים ואסורים. רבקה אינה יודעת כיצד להתמודד, להכיל ולקבל את העובדה כי ילדתה מתקשה ועל כן דוחה את המידע הזה ופועלת לפי תפיסות העולם המוכרות והידועות לה.
תהא אשר תהא סיבת הכחשתה של רבקה, אין ספק שצליל משלמת מחיר יקר מאד על כך, אך מבחינת רבקה, על ידי שימוש במנגנון ההגנה הזה היא 'מגנה' על שלמות הנפש שלה ואינה מערערת את שיווי המשקל הפנימי שלה.
אילת בריטמן. סודות מחדר הטיפולים - 2 תיאורי מקרה להדגמה איך לעבוד עם קלפים טיפוליים.