"ליצור" הוא מושג המוכר לאדם משחר ההיסטוריה. בכל חברת אנוש, בכל פגישה בין בני אדם, אנו עדים לביטויים יצירתיים. אולם רק מעטים מודעים לחשיבות ולתפקיד האמיתיים שממלא ערך נפלא זה בחיי האדם. עקב חוסר מודעות זה, האדם מבטא רק מעט מאוד מיכולת זו בכלל, ומיכולת זו למימוש תכליתו בפרט. סביר להניח שככל שתגדל מודעות האדם לסגולה זו, כך היא תלך ותשתפר. למרות כל ההגבלות האלה, קיימים בכל דור ודור אנשים בעלי תכונות וכושר יצירה רמים.
האדם אינו יכול להיות מאושר באמת אם אינו מתבטא באופן יצירתי. הספרות בתחום זה מציינת, שאנו יצורים שבראש ובראשונה מגשימים מטרות או פותרים בעיות. כשאנו עוסקים באופן יצירתי בדבר חשוב, אנו חשים סיפוק ואף אושר. אנשים האומרים שהחיים אינם כדאיים, אומרים בעצם שאין להם מטרות שכדאי לממשן.
אנו נתבטא ביצירתיות כשנחליט מרצוננו החופשי לבצע פעילות מסוימת. נפסיד הרבה מיכולת זו אם הפעילות תכיל מרכיב של הכרח.
יכולת האדם לבטא יצירתיות רוב זמנו. מאחר שהביטוי היצירתי של האדם הוא תכונה חשובה מאוד, הגיוני להניח שהוא אכן מתבטא כך. המציאות מוכיחה, כי יכולת זו אמנם קיימת, ואף ניתן לומר, כי לאדם יש דחף לפעול באופן יצירתי רוב זמנו.
האם היצירתיות היא נגזרת של בגרות האדם? לא, היצירתיות היא תכונה מפותחת מאוד אצל הילד (ראו פרק "תכלית האדם"). היצירתיות החיובית האמיתית ופעילותה הן אכן נגזרות של בגרות זו, כיוון שהאהבה המפעילה אותן נגזרת בעצמה מבגרותו של האדם.
העידוד לביטוי היצירתי החיובי
לאחר שנוכחנו, כי הפעילות היצירתית השלילית גורמת הרס לאדם בעוד הפעילות היצירתית החיובית מביאה לו תועלת, יהיה זה רק טבעי להעניק דברי עידוד והכוונה לטובת הפעילות היצירתית החיובית. את העידוד הדרמטי ביותר לפעילות יצירתית חיובית מקבל האדם מעצם פנייתו של ה' אליו, הקורא לו ללכת בדרכיו. עידוד משמעותי נוסף עשוי האדם לקבל מהגורמים המחנכים, כמו מהוריו, ממוריו, מחברת האנוש שבה הוא חי ומהממשל. מומלץ להתחיל לספק עידוד זה כבר משנותיו הראשונות של הילד, עידוד שיכלול גם עשייה בפועל. הדבר יהווה בסיס להמשך התפתחותו היצירתית הנכונה. מומלץ שהתהליך יימשך גם בבית הספר, וכן בחיים הבוגרים.
העידוד לביטוי היצירתי החיובי של הילד הוא אחד המעשים החשובים ביותר של כל עם. על הממשלות למיניהן לספק את התוכן העקרוני ולבדוק את יישומו אם הן מעוניינות בכנות לפעול לטובת האדם והעם. בדרך זו הן יתרמו לקידומם החיובי של אזרחיהן יותר מכל דבר אחר, קידום שהאדם בן ימינו זקוק לו מאוד. התכנון והביצוע של הפרויקט יכולים להיעשות כמעט באותה יעילות, בין שמדובר במשטר דמוקרטי ובין שמדובר במשטר טוטליטארי. נראה לי, שדווקא המשטר הדמוקרטי מבטא חולשה רבה יותר בעשייה זו.
אין זה די לעודד ולספק תוכן טקטי בלבד. האדם חייב תחילה להבין ולהשתכנע בטוב שבפעילות זו ולהסכים לבצעה כדי שטוב זה ייעשה ברמת תחכום גבוהה, כלומר, באופן יצירתי.
באשר לאתגרים החברתיים, על האדם לפעול לפיהם רק כשיממשו את הטוב האמיתי. ככלל, הביטוי של הטוב האמיתי מבוסס תמיד על הערכה ואהבה אמיתית לזולת. טוב יעשה כל משטר, אם יאסור אפילו באמצעות חוק את פעילותם של אתגרים חברתיים שליליים. מדי פעם בפעם יהיו מקרים שבהם נצטרך לפעול באופן שונה מן הכלל שהעמדנו לפנינו. אני מניח, כי האדם המיישם את הטוב האמיתי יהיה מסוגל להחליט בעצמו מתי וכיצד לפעול כך.
www.adar-publishing.com