כל עסק, גדול כקטן חייב לנסח לעצמו אסטרטגיה שיווקית. האסטרטגיה מיועדת להנחות את כלל פעילויות השיווק של העסק - יחסי ציבור, קידום מכירות, פרסום וכיו"ב.
למרות שנדמה כי המילה "אסטרטגיה שיווקית" קצת גדולה על עסקים קטנים המעסיקים מעט עובדים (1-10) ותקציב השיווק שלהם הוא כמעט אפסי, עדיין יש מקום לניסוח אסטרטגיה שכזו.
אסטרטגיה שיווקית מיועדת לכלול כדבר ראשון את ההגדרה העצמית של העסק. למרות שזה נשמע פשוט, זו משימה לא קלה לכתוב בשורה אחת מסודרת משפט שמגדיר את העסק, את הפעילות את החזון וגם מבדלת אותו משאר המתחרים.
הגדרת קהלי היעד תהיה הצעד השני. הנטיה הראשונה היא להגיד "כולם וכמה שיותר" אבל כאשר הולכים ומתמקדים יכולים לזהות ברמה נקודתית ממש קהלי יעד מוגדרים היטב וכך גם לכוון את פעילויות השיווק ויחסי ציבור כלפיהם.
הצעד השלישי יהיה לנסח את המסרים השיווקים - מה בדיוק רוצים להגיד להם. לאותם קהלי יעד. זה לא כל כך פשוט, אולם בתהליך חשיבה מסודר אפשר לנסח את הדברים ברמה מדוייק.
לאחר השלב הראשון צריך המנהל/הבעלים לענות בשיא הכנות על השאלה "מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול"? לאן אני רוצה לקחת את העסק, איפה נהיה בעוד שנה, שנתיים/חמש שנים. האם למשל החזון הוא לצמוח ולהיות חברה גדולה יותר? או אולי להישאר באותו גודל ורק להגדיל את ההכנסות?
מטפלים למיניהם - רופאים, פסיכולוגים, מטפלים אלטרנטיביים וכיו"ב הם עסקים קטנים שרובם, סביר להניח גם רוצים להישאר קטנים עצמאיים. לכל היותר להגדיל את הקליניקה, למלא את היומן ולהיות מספיק נחשבים כדי לגבות סכומים גבוהים יותר.
לעומת זאת חנויות, מעצבים, אדריכלים, יועצים למיניהם, סביר להניח שאולי ירצו להתפתח, לגדול ולהפוך לרשתות, לחברות מובילות, להעסיק כמות גדולה של עובדים וכן הלאה.
כאמור, מדובר בשתי גישות כמעט הפוכות שמשליכות על כל פעילות המיצוב השיווק, הפרסום ויחסי הציבור. אם עסק קטן רוצה לצמוח ולגדול, הוא חייב מלכתחילה לנסח את עצמו כסטרט אפ, לחשוב כמו סטרט אפ ולפעול כמו סטרט אפ. לחשוב איך הוא יהפוך למוביל השוק. גם כאשר מדובר בפיצרייה אחת שכונתית, באם החזון הוא להפוך לרשת הפיצות הגדולה במדינה היא צריכה לנסח את האסטרטגיה השיווקית שלה כך שתוביל אותה, כמקווה אל היעד.
מנגד, כאשר בעל הפיצריה שכונתית רוצה להמשיך ולהיות כזה, רק רווחי הרבה יותר, הרי שהחשיבה המיצובית והשיווקית צריכה להיות אחרת וכך גם האסטרטגיה השיווקית שלו.
למרות שנדמה כי המילה "אסטרטגיה שיווקית" קצת גדולה על עסקים קטנים המעסיקים מעט עובדים (1-10) ותקציב השיווק שלהם הוא כמעט אפסי, עדיין יש מקום לניסוח אסטרטגיה שכזו.
אסטרטגיה שיווקית מיועדת לכלול כדבר ראשון את ההגדרה העצמית של העסק. למרות שזה נשמע פשוט, זו משימה לא קלה לכתוב בשורה אחת מסודרת משפט שמגדיר את העסק, את הפעילות את החזון וגם מבדלת אותו משאר המתחרים.
הגדרת קהלי היעד תהיה הצעד השני. הנטיה הראשונה היא להגיד "כולם וכמה שיותר" אבל כאשר הולכים ומתמקדים יכולים לזהות ברמה נקודתית ממש קהלי יעד מוגדרים היטב וכך גם לכוון את פעילויות השיווק ויחסי ציבור כלפיהם.
הצעד השלישי יהיה לנסח את המסרים השיווקים - מה בדיוק רוצים להגיד להם. לאותם קהלי יעד. זה לא כל כך פשוט, אולם בתהליך חשיבה מסודר אפשר לנסח את הדברים ברמה מדוייק.
לאחר השלב הראשון צריך המנהל/הבעלים לענות בשיא הכנות על השאלה "מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול"? לאן אני רוצה לקחת את העסק, איפה נהיה בעוד שנה, שנתיים/חמש שנים. האם למשל החזון הוא לצמוח ולהיות חברה גדולה יותר? או אולי להישאר באותו גודל ורק להגדיל את ההכנסות?
מטפלים למיניהם - רופאים, פסיכולוגים, מטפלים אלטרנטיביים וכיו"ב הם עסקים קטנים שרובם, סביר להניח גם רוצים להישאר קטנים עצמאיים. לכל היותר להגדיל את הקליניקה, למלא את היומן ולהיות מספיק נחשבים כדי לגבות סכומים גבוהים יותר.
לעומת זאת חנויות, מעצבים, אדריכלים, יועצים למיניהם, סביר להניח שאולי ירצו להתפתח, לגדול ולהפוך לרשתות, לחברות מובילות, להעסיק כמות גדולה של עובדים וכן הלאה.
כאמור, מדובר בשתי גישות כמעט הפוכות שמשליכות על כל פעילות המיצוב השיווק, הפרסום ויחסי הציבור. אם עסק קטן רוצה לצמוח ולגדול, הוא חייב מלכתחילה לנסח את עצמו כסטרט אפ, לחשוב כמו סטרט אפ ולפעול כמו סטרט אפ. לחשוב איך הוא יהפוך למוביל השוק. גם כאשר מדובר בפיצרייה אחת שכונתית, באם החזון הוא להפוך לרשת הפיצות הגדולה במדינה היא צריכה לנסח את האסטרטגיה השיווקית שלה כך שתוביל אותה, כמקווה אל היעד.
מנגד, כאשר בעל הפיצריה שכונתית רוצה להמשיך ולהיות כזה, רק רווחי הרבה יותר, הרי שהחשיבה המיצובית והשיווקית צריכה להיות אחרת וכך גם האסטרטגיה השיווקית שלו.
אמיר שחר מנהל משרד יחסי הציבור השם דגש על הפן השיווקי ומציע ללקוחותיו שירותי יחסי ציבור, קשרי עיתונות, יחסי ציבור באינטרנט, כתיבה
שיווקית, כתיבת תכנים לאינטנרט, ניוזלטרים, בלוגים מקצועים ועוד. באתר החברה תמצאו גם בלוג יחסי ציבור
שיווקית, כתיבת תכנים לאינטנרט, ניוזלטרים, בלוגים מקצועים ועוד. באתר החברה תמצאו גם בלוג יחסי ציבור