אנו עומדים לקראת סיומם של חגי חודש תשרי ופנינו אל תחילת קריאת חמשת חומשי התורה מתחילתם בפרשת בראשית.
בתפילת נעילה בסיומו של יום הכיפורים הזכרנו את קביעת היעוד ומעמדו של האדם בתהליך בריאת העולם: "אתה הבדלת אנוש מראש ותכירהו לעמוד לפניך כי מי יאמר לך מה תפעל, ואם יצדק מה יתן לך"
בפרשת השבוע, פרשת "בראשית" הפותחת את חמשת חומשי התורה אנו קוראים על בריאתו של האדם הראשון בעולם.
בריאת האדם מגיעה רק לאחר שסיים ה' לברוא את כל עולמו, ואז ראה לנכון שהגיע העת לברוא את האדם שישמור עליו.
בריאת העולם חיברה בין שתי מידותיו של הקדוש ברוך הוא: מידת הדין ומידת הרחמים. אין קיום לעולם האנושי אלא רק בצירוף שתי המידות האלו.
מידת הרחמים של ה' באה להביע את האהבה שלו אל האדם. קראנו בסיום מגילת קהלת בשבת חול המועד סוכות: "סוף דבר הכל נשמע את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם" - ופירשו על זה שכל העולם כולו נברא בשביל האדם וכדי שיעשה בעולם שימוש טוב ונכון, אך הכל למענו. ועל זה אמר ר' עקיבא במסכת אבות: "חביב אדם שנברא בצלם חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם".
ובאמת בפרשתנו טבועה מידת הרחמים והאהבה שה' נתן את כל השפע שקיים לאדם. לא רק שה' יוצר את האדם הוא גם נפח בו "נשמת חיים" וברא עבורו גן שמשופע בכל טוב, ולאחר מכן ברא לו אישה כדי שלא יחיה לבדו.
אך עם כל זאת,האדם הוא שונה וייחודי מכל בריותיו של הקב"ה בששת ימי הבריאה- הוא בעל בחירה חופשית ויכול למלא את רצון ה' בוראו. אבל כמו שיכול למלא את רצון ה' הוא גם יכול למרוד בו ולא לעשות רצונו של מקום, ורק כשירצה בכך יוכל לחזור בתשובה.
מקורו של האדם היה בגן עדן, איש שמימי ועליון, ממש מלאך ממין אנוש, אך לאחר חטאו כשאכל מעץ הדעת השתנה ייעודו והפך להיות גם אדם מדיני (חברתי).
בתוך כל אחד מאיתנו קיימות שתי תכונות האדם האלה: מצד אחד אנו בעלי צלם אלוקים ממעל ומצד שני האדם הפועל ועוסק וענו בפני כל אדם.
שבת שלום ומבורך!
תודות : לצחי מיכאלי
"חוויית השבוע שלי" http://2all.co.il/web/Sites13/hy3/
לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם
חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית",אחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, כפר הנוער הודיות וקמפוס תו"מ לטכנולוגיה מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he1