אימון אישי ומשפחתי – מערכות יחסים ופרשנות
בני אדם בקרות להם אירוע, נוטים להגיב ע"פ הפרשנות שלהם לאירוע ולא ע"פ העבודות – האמת.
כשאנחנו חווים אמירה או מעשה, שאינו נראה לנו, אנו מפרשים אותו מתוך העולם הפנימי שלנו, מתוך ההיסטוריה או העבר שלנו, האמונות, הערכים, התפסיסות שלנו ועוד...
לדוגמה: כשאני רואה מכונית הנוסעת מהר ברחוב, אני מפרשת זאת שהנוהג בתוכה אינו אחראי. לאחר מכן אני יכולה לכעוס עליו ויש כאלה שאפילו יקללו את הנוהג.
השאלה מה באמת קרה ? מה ידוע לי עובדתית ?
המכונית נסעה מהר – עובדה שאין עליה עוררין.
כעת האם אני יודעת מה הסיבה שהמכונית נסעה מהר – לא, כמובן הרי איני קוראת מחשבות ואיני מכירה את הנהג.
האם יתכן שהנוהג בתוכה נאלץ לנסוע מהר כי אשתו עמדה ללדת או אביו קבל התקף לב ? – בודאי, שיתכן.
אז היכן בדיוק אנחנו עושים את הטעות ?
איפה אנחנו יכולים לעצור ולמנוע מעצמנו להסיק מסקנות שגויות אולי ?
איך אנחנו יכולים לעשות זאת ?
ישנה שיטה והיא נקראת בראשי תיבות – אפר"ת.
א – אירוע,
פ – פרשנות,
ר – רגש,
ת – תגובה.
בכל אירוע לאחר שהוא קרה, עלינו לעצור ולהתבנון בו. שלב העצירה הנו בשלב הפרשנות.
עלינו לנתח מה היא העובדה ומה היא הפרשנות שלי ?
לפרשנות שלי יש מס' פנים:
א-חיובית.
ב-נטראלית.
ג-שלילית.
ד-שלילית אישית.
אתן דוגמה על מנת להמחיש: התקשרתי לבן שלי והוא לא ענה לי.
פרשנות חיובית – הבן שלי לא עכנה לי כי הוא מבלה.
פרשנות נטראלית – הבן שלי לא ענה לי כי הוא לא שמע שהתקשרתי אליו.
פרשנות שלילית – הבן שלי לא ענה לי כי לא בא לו לדבר.
פרשנות שלילית אישית – הבן שלי לא ענה לי כי לא בא לו לדבר איתי.
בעוד הפרשנויות החיובית, הנטראלית והפרשנות השלילית אינם יוצרים אצלי תגובה רגשית קשה ובלתי נעימה, הפרשנות השלילית האישית לוקחת אותי למחוזות בלתי רצויים. נשאלת השאלה מדוע ? - כי אז אני נפגעת והתגובה שלי יכולה להיות: "למה לא ענית לי ? לא אכפת לך ממני ? וכדו' ".
לא פעם התקשורת בין האנשים נופלת במקום של הפרשנות. האחד לא מבין את השני ומעניק לדבריו או מעשיו של האחר פרשנות שלילית אישית.
אם אנחנו רוצים לנהל תקשורת חיובית, פורה, פתוחה וזורמת, עלינו לעצור בשלב הפרשנות אחרי האירוע ולנתחו. יתכן והפרשנות שלנו שגויה.
באימון אישי ומשפחתי ניתן לעבוד על נושא התקשורת הבינאישית ולשפר את איכותה.
בהצלחה !!!
טליה המאירי ישי בעלת הקליניקה "מלב אל לב - קן לשינוי".
מאמנת אישית ומשפחתית מקצועית מטעם לשכת המאמנים (PCIL).
מנחה בכירה ב- NLP ודמיון מודרך.
מתמחה בהפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה.
מעבירה סדנאות העצמה לנוער ומבוגרים.