דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך לחשיבה עצמית 

מאת    [ 26/03/2008 ]

מילים במאמר: 451   [ נצפה 4527 פעמים ]

השיחה הבאה התקיימה לפני כמה שנים, בעת שיעור פרטני. התלמיד (היה אז בן 16) למד בישיבה תיכונית, ידועה כאיכותית מאוד. לימדתי גמרא, והתלמיד אומר לי לפתע:
"רוצה לראות משהו מד-הים?"
"לפי המבט שלך אני רואה שגם אם אני לא רוצה לראות, אתה מת להראות לי. אז בבקשה."
והתלמיד, בעיניים בורקות, שואל אותי: "באיזה גיל רבין מת?"
ואני אומר: "קודם כל - לא שאלת נכון. תשאל שוב."
"באיזה גיל רבין נרצח?"
"אני לא בטוח שאני זוכר בדיוק, אם אינני טועה - 74".
"לא!" הוא מריע בניצחון, "הוא היה בן 73 ושבעה חודשים!"
"אני לא יודע", אני אומר לו.
הוא ממשיך בהתלהבות: "ועכשיו בוא נסתכל בגמרא בעמוד 73, בשורה 7..." אנו מסתכלים, והינה, רשום שם, אני לא זוכר בדיוק, הייתה רשומה המילה "רבין" וגם "השומרים פשעו בי". "אז אתה רואה!" הוא אומר לי, "המורה שלנו הראה לנו את זה, ואנחנו בכיתה כולנו היינו ה-מו-מים!"
"ומה אתה מבין מזה?" אני שואל.
"אז המורה שלנו הוכיח לנו, שבעצם לא י. ע. רצח את רבין, אלא היה כאן משהו עם המאבטחים, אחרת איך אפשר להסביר את זה? כולנו היינו המומים, השתגענו, נדהמנו! ואחר כך הלכנו למנהל, והראינו לו ושאלנו אותו, והוא אמר לנו שבעיניו זה סתם שטויות, ומה שהמורה אמר זה על דעת עצמו בלבד, ולא משהו שהישיבה אומרת."
"והשתכנעתם?"
"תראה, זה עדיין משהו מדהים... ומה אתה אומר?"
"אתה יודע מה", אני אומר לו, "אני לא אומר לך בינתיים את דעתי. בוא נקרא את כל דף הגמרא הזה, נלמד את הסוגיה הזאת, נפרש אותה, ואחר כך, אחרי שתבין בדיוק במה מדובר, ומה משמעויות המילים בסוגיה, רק אז נוכל לדון ולהתווכח, האם זה קשור בכלל לרצח רבין או לא. מתאים?"
"מתאים. רגע..."
טוב אני מסתכל עליו, והוא מסתכל עליי, ומסתמן אצלו חיוך נבוך קצת, כי הוא מתחיל להבין...
"אז בעצם", הוא אומר לי, "היינו בכיתה צריכים לשאול את המורה על מה בדיוק מדובר בדף, נכון?"
"כן."
"אז יצאנו פארשים, נכון?"
"כן, כי סך הכול, מבחינת הידע שלכם והכלים שיש לכם, אתם בהחלט מסוגלים לברר בעצמכם בדיוק מה יש בסוגיה הזאת."
השיחה נמשכה עוד, אך כבר הבעתי את מה שהיה חשוב לי להביע. קודם כל - גם אצלי הנטייה הטבעית הייתה לומר ישר "איזה שטויות!" כפי שאמר המנהל. זו הדרך הקלה, אך זוהי דרך שאני מכנה אותה "מדכאת חשיבה".
גם המורה בישיבה וגם המנהל לא נתנו כבוד ליכולתם של התלמידים לחשוב. גם התלמידים לא נתנו כבוד ליכולת שלהם עצמם לחשוב. שאם לא כן, היו מתווכחים עם המורה, עם המנהל. היו בודקים את הדברים.
אם אנו רוצים שתלמידינו יפעילו חשיבה ורגש - בואו נעודד אותם לחשוב. בואו לא נעמיד במרכז את דעתנו שלנו, אלא נחשוף בפניהם את הכלים להתווכח איתנו. בואו נגדל דור של אנשים שמפעילים את תבונתם, שאינם מקבלים את הדברים כמובן מאליו. גם אם המחיר הוא, שייתכן שדעתם תהייה שונה מדעתנו, מהדבר שנראה לנו מובן מאליו.
מרכז למידה ליאור דגן
טיפול בלקויי למידה
הוראה פרטנית
הרצאות - עולמו הרגשי של ילד לקוי למידה, הוראה דרך סיפורים, הוראה ברוח יאנוש קורצ'אק, אנטיגזענות ואנטיפאשיזם
http://www.liordagan.info/
077-9336644 052-2933025



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב