כעצמאים, יש לנו חשיפה מוגבלת כלפי הלקוחות שלנו. לרוב תקציבי השיווק שלנו לא בשמיים ולא מאפשרים לנו לשכור שירותי יחסי ציבור או מישהו שינהל לנו את העסק ברשתות החברתיות וברשת בכלל.
נוסף על כך, עבודה כעצמאי משמע- עצמי- אני- לבד. אני מנהל את העסק, אני בעל הדיעה הבלעדי, אני מקבל ההחלטות, אני מנהל את השיווק ועוד... הידע שיש לי לא רחב מספיק, כי אני בסה"כ אדם אחד.
יצירת שיתופי פעולה עם עצמאים/עסקים נוספים מאפשרים לנו להרחיב את העסק, לפנות לקהלי יעד חדשים שלא שמעו עלינו מעולם, ליצור שירותים ומוצרים נוספים, להרוויח יותר, ולענות על צורך חזק אצל העצמאיים- לא לעבוד לבד.
שיתופי פעולה שנעשים בהצלחה מאפשרים לנו לסעור עם משתף הפעולה וליצור שירותים ומוצרים שלא חשבנו עליהם כלל. שיתוף פעולה מוצלח מאפשר לנו להציע ללקוח שלנו מענה רחב, הוליסטי, שלם כך שלא יצטרך לחפש במקום אחר- הכל נמצא אצלינו.
אז איך עושים את זה?
1. עלינו להבין ששיתוף פעולה מטרתו WIN WIN לשני הצדדים. אם אחד הצדדים לא יוצא מורווח- שיתוף הפעולה לא יצלח
2. בבואנו לבחור את משתף הפעולה שלנו עלינו לחשוב- "מה יצא לו מזה". כן,כן- מה יצא לו מזה. אם ברצוננו להציע לו לשתף עימנו פעולה, צריך להיות לו כדאי. ולכן לפני שאנחנו פונים למשתף הפעולה שבחרנו עלינו לחשוב לעומק, מה יש לנו להציע לו. למה שירצה לחבור אלינו.
3. שיתוף פעולה יכול להתבצע עם עסק מתחיל בתחומו או ותיק בתחומו. עסק המתחיל בתחומו- הסיכויי שירצה לשתף עימנו פעולה גבוה יותר, הוא ירצה "להוכיח" את עצמו ועל כן ישקיע מאמץ רב. שיתוף פעולה עם עסק מתחיל בתחומו מאפשר לנו לקבוע את אופי שיתוף הפעולה וחלוקת הרווחים. לדוגמא: אני מביא את קהל הלקוחות והעוקבים שלי ואתה מביא את הידע החדש שלך שלי אין.
לעומת זאת שיתוף פעולה עם עסק ותיק בתחומו יכול למצב אותנו גבוה, קהל הלקוחות שלו גדול ועל כן החשיפה גדולה. מדוע שירצה לשתף עימנו פעולה? כי הוא רוצה לחדש, לנו יש ידע שלו אין והוא גם לא מעוניין ללמוד אותו.
4. יש לקבוע הסכם שותפות כבר בהתחלה. אין מדובר בשותפות בעסק! אלא שותפות לשם שירות מסויים או מוצר כלשהו. ההסכם צריך להכיל את תיאום הציפיות של כל אחד מהצדדים, את הפעילות שכל צד יעשה (השקעה, זמן, יכולות) ומה קורה במקרה ששיתוף הפעולה לא מצליח, כלומר- מה קורה עם הידע שצברו שני הצדדים אחד מן השני, עם הלקוחות החדשים שנוצרו בעקבות שיתוף הפעולה וכו'...
לסיכום, שיתוף פעולה כדאי לעסקים קטנים משום שהדבר מאפשר לנו להרחיב את עולמות התוכן והידע שלנו, פנייה לקהל יעד גדול יותר, הצעה של מוצר רחב יותר, הוליסטי, וכמובן- להגדיל את הרווחים שלנו.
בחרו בקפידה את משתפי הפעולה שלכם וצאו לדרך!
בצלחה!
אור קריבוס
אסטרטגיה שיווקית לעסקים קטנים ובינוניים
פייסבוק: https://www.facebook.com/maznika
>orkrybus@gmail.com
054-4413422