ביקורת פנימית אפקטיבית בעולם הדיגיטלי מבוססת על גישה לנתונים ויכולת ניתוח אנליטי שלהם. בשנים האחרונות אנו עדים להתרחבות חסרת תקדים של התרחבות היקף המידע הדיגיטלי הזמין בארגונים. למסדי הנתונים המסורתיים המכילות טרנזקציות מתוך המערכות הפנימיות של הארגון, נוספו מאגרים דיגיטליים של מסמכים פנימיים, תכתובת פנים ארגונית, דואר אלקטרוני וגם אוסף פניות ותגובות של לקוחות במערכות השירות וקשרי לקוחות CRM. כמו כן מידע עסקי חשוב כגון תדמית הארגון ופעילויות צרכנים ומתחרים מצוי בערוצי האינטרנט וברשתות החברתיות. מדובר באוסף של מידע שאינו ניתן עוד לאחסון במסד נתונים בצורה מסורתית של טבלאות ושדות, יתרה מכך מדובר בפורמט נתונים שאינו רק טקסטואלי אלא כולל קבצי קול ומדיה. מדובר ב-Big Data .
לנוכח ים המידע האדיר פותחו כלים ממוחשבים שמאפשרים לארגון לאסוף, לארגן לשמור ולבצע באופן אוטומטי ניתוחים תיאוריים (Descriptive Analytics) אשר יקנו לו תובנה באשר למצב הקיים ולקבל החלטות מתאימות. לדוגמה ניתוח טקסטואלי של פניות לקוחות שמאפשר לזהות מקורות לחוסר שביעות רצון ולתלונות תדירות, וכן ניתוח סנטימנט Sentiment Analytics)) לזיהוי רגשות הצרכנים כלפי המותג הארגוני וכלפי מוצריו, על בסיס השיח המתנהל ברשתות החברתיות. כלים מתקדמים יותר מציעים אף ניתוחי חיזוי Predictive Analysis)) וניתוחי מרשם Prescriptive Analytics) ). בין כלי הניתוח המוצעים בשוק וממשיכים להתפתח נימנים Watson של חברת יבמ ו- IDOL של HP.
בראי ביקורת פנימית Big Data מציב קשת של סיכונים לארגון החל מסיכוני אבטחה ופרטיות למידע הדיגיטלי הרב שאוצר הארגון, המשך בסיכוני כישלונות בפרויקטי יישום והפסדי השקעות טכנולוגיות עקב דלות הניסיון בתחום, וכלה בסיכונים לאיכות ושלמות המידע האנליטי למנהלים שעל בסיסו יתקבלו החלטות. ביקורת פנימית נדרשת להבטיח קיום בקרות פנימיות הולמות וזהירות מתבקשת בתהליך אימוץ הטכנולוגיה, לרבות רכישת ידע מספיק ויישום הדרגתי תוך ביצוע מתמשך של בדיקות וניסויים.
מאידך קשה שלא לראות את הפוטנציאל הטמון ב- Big Data לביצוע ביקורת פנימית יעילה ואפקטיבית. ראשית גישה ל-Big Data הארגוני יקנה לביקורת פנימית גישה מרכזית מהירה יותר למידע ארגוני המצוי במדיה דיגיטלית ולמסמכים ותכתובות רלוונטיות, דבר שמהווה כיום בהרבה מצבים צוואר בקבוק בביצוע ביקורת פנימית עקב ביזור המסמכים הפיזיים ביחידות ארגוניות ובבעלות גורמים שונים. יתרה מכך, לרשות מבקרים פנימיים יהיה זמין מידע עשיר יותר ממקורות שונים ולא רק מתוך מערכות הארגון העסקיות. שימוש מושכל בכלי האנליטיקה יספק למבקר פנימי תובנה וראיות ביקורת שיגדילו את ערכה המוסף של עבודתו. ולבסוף, אני צופה כי הנגשת מידע עשיר, ועדכני שתספק טכנולוגית Big Data למבקרים פנימיים וכלי האנליטיקה שיספקו לו תובנות מעמיקות יאפשרו שינוי מהותי בעבודת ביקורת פנימית כך שמוקד נושאי ביקורת פנימית יוסט מאירועים שהתרחשו בעבר לעבר הבטחת (Assurance) העתיד אליו צועד הארגון על ידי בחינת תכניות האסטרטגיות הניהוליות, תכניות העבודה הארגוניות, תכניות רכש והצטיידות וגיוסי עובדים. טכנולוגית Big Data עשויה להוות כלי שיפתח לביקורת פנימית אופקים חדשים בנושאיה בשיטותיה ובתוצריה.
ד"ר יוסי נטוביץ, רואה חשבון מנכ"ל טיוב יועצי מערכות www.tiuv.co.il