אז למה בעצם מיועדים החריצים בצמיג ומה הנגזרת ההיסטורית שלהם
הגלגל נמצא אתנו כבר 5000 שנה בערך אבל הצמיג הוא שלב אבולוציוני הרבה יותר מאוחר. למעשה כל התמורות וההמצאות בתחום אירעו ב-150 השנים האחרונות.
בתקופה הקדומה לתקופה הזו גלגלים נבנו מחומרים זמינים – נאמר עץ ואם היה בכך צורך זכו לפס הגנה ממתכת. מוטיבציה מיוחדת להקטין חיכוך ולמנוע זעזועים במרכב של הרכב לא הייתה מהסיבה הפשוטה שהדרכים היו מזעזעות למדי לפני האספלט. ושהמהירות המקסימלית הוגבלה בכושרו הגופני של הסוס.
רק שהופיעו האופניים ולאחריהם המכוניות הראשונות לפני שהיה בגלל מוסכים , הצורך נעשה דחוף. ניסויים מאותם ימים בעטיפת הגלגל בעור והכנסת פנימית מגומי הראו השפעה מבורכת על יעילות ואיכות הנסיעה, אבל הם לא הובילו לייצור המוני כי עיבוד גומי באמצע המאה ה-19 היה בערך כמו לדבר בימנו על "האינטרנט של הדברים".
רק מסוף המאה זכו צמיגים ראשונים להסתובב מבצעית וחלוצי המפתחים הפכו לשחקנים חשובים בזירה עד היום.
דאנלופ ((Dunlop היה בחור סקוטי עם ילד על תלת אופן, מישלן זה שם של אחים צרפתיים וגודייר ((Goodyear הייתה חברה אמריקאית שסיפקה צמיגים לחברת פורד בתחילת המאה ה-20.
בשנים שלאחר מכן כבר הייתה אבולוציה מואצת. השתכללות של צמיגי טיובלס ושל צמיגים בעלי פנימיות. צמיגים שקל לתקן אחרי פנצ'ר, צמיגים בעלי שלד אלכסוני (דיאגונלי) רדיאלי (רוחבי) או מורכב. צמיגים מחורצים או צמיגי סליק חלקים למכוניות מרוץ.
חריצים בצמיג עושים שלוש פעולות חשובות. האחת היא לאפשר לצמיג לצנן את עצמו , השנייה למנוע החלקה על כביש רטוב והשלישית שיפור מסוים באחיזת הכביש (שתקף עוד יותר שמדובר באופנים).
המחיר הוא שככל שהחריצים רבים ועמוקים יותר כך שטח הפנים שבא במגע עם הקרקע הולך וקטן. כלומר יותר אנרגיה שהייתה יכולה להוביל למהירות ולתנועה הולכת לאיבוד.
שם המשחק הוא בטיחות ועבירות מול מהירות. תנאים קיצונים כמו גם העדפה חריגה לאחד מצדי המשוואה, ישפיעו על אופי החריצים, לדוגמה במכוניות מרוץ.
צמיגי הסליק חלקים לגמרי ולכן מחייבים כביש יבש לחלוטין על מנת למנוע נזק שיגרום טיפול במוסך ו פחחות וצבע לרכב . היום אגב ירד קרנם של אלה. לא רק תאונות והרוגים אלא גם התקדמות טכנולוגית שצמצמה את היתרון שלהם: אם אפשר לנסוע מהר מאוד גם עם צמיג עם חריצים קטנים אז למה להסתכן באיבוד שליטה בגלל כמה טיפות ?
דוגמאות אחרות הם כלי רכב שמיועדים לא רק לכבישים אלא גם לשטח או לתנאי אקלים כמו קרח. כל אלה משפיעים על תבנית החריצים ולא דין אופני הרים כדין אופני כביש וג'יפ הוא לא רכב ספורט הוא לא טרקטור. הכול על פי הנוסחה מקודם: יותר מהירות, פחות חריצים. יותר עבירות ובטיחות – חריצים עמוקים יותר וזהו.
מוסך דרך השטח
09-952-3536