חלק חשוב ובלתי נפרד מכול יוזמה חדשה בעולם היזמות העסקית הנו הבדיקות המקדימות.
ככל שהבדיקות הנ"ל יבוצעו בשלב מוקדם יותר כך נימנע מבזבוז מיותר של זמן וכסף רב.
מאמר זה יעסוק בבדיקות הראשוניות שאנו מבצעים בתחילת פיתוח כל מיזם המגיע אלינו ואשר אותם אנו ממליצים לבצע בכל יוזמה עסקית שתנקטו.
בתחילת פיתוח כל מוצר, עלינו לבדוק בשלב הראשוני שניים ממאפייניו:
מהו הצורך אותו הוא פותר לצרכן שירכוש אותו?
באיזה אופן/דרך ביצוע הוא פותר צורך זה?
זיהוי והגדרת מאפיינים אלו יאפשרו לנו לבצע את הבדיקות הראשונות אותן עלינו לבצע.
בדיקה ראשונה - מקוריות ההמצאה ויעילותה:
מקוריות ההמצאה הנה שילוב של שתי המשתנים אשר אותם הגדרנו קודם ובאמצעותם אנו יודעים לאיזו קטגוריית מוצרים אנו משתייכים ואת אופן פעולת המוצר שפיתחנו.
את מקוריות ההמצאה יש לבדוק בשתי מקורות מקבילים אשר אינם תלויים אחד בשני.
- בדיקת פטנטים במאגרי הפטנטים השונים.
- בדיקת שוק במספר שווקים מובילים בעולם.
בדיקה במאגרי פטנטים חשובה מאוד מכיוון שהיא מקנה לנו מספר כלים וידע החשובים להמשך פיתוח המיזם. באמצעות חיפוש זה ניתן לאתר שתי סוגי המצאות:
המצאה זהה אשר נרשמה והתקבלה כפטנט- המצאה זהה לזו שאנו עוסקים בפיתוחה חשובה עד מאוד משלוש סיבות:
- יציאה לשוק עם המצאה שזכויותיה שייכות לאדם/חברה אחרת עלול לגרור תביעה משפטית עתידית אשר תחייב
אותנו בתשלום תמלוגים וקנסות לממציא המקורי.
- רישום פטנט על המצאה זהה תימנע מאיתנו לרשום פטנט בעצמנו עקב פרסומה ברבים בעבר.
- ניתן לאתר באילו מדינות נרשמה כפטנט המצאה זהה ולסחור בה במדינות בהן לא נרשם הפטנט.
המצאות דומות אך לא זהות לפיתוח שלנו אך משתייכות לאותה קטגוריית מוצרים ופותרות לצרכן את אותו הצורך. מידע זה משרת אותנו לשתי מטרות: השוואת ההמצאה מבחינת פיתוח וטכנולוגיה לפיתוחים אחרים ובדיקה האם ההמצאה שלנו "נושאת בשורה חדשנית" או אולי חברות אחרות כבר המציאו פתרונות יעילים/מתקדמים יותר משלנו.
- האם פטנטים שנרשמו בתחום זה ע"י יזמים נרכשו בעבר ע"י חברות מסחריות, הדבר יכול לסייע לנו לנבא את
יכולתנו למכור זכויות שימוש על המוצר לחברה מסחרית בתום הפיתוח.
בדיקה בשווקים שונים חשובה עד מאוד מכיוון שעקב סיבות שונות, אדם/חברה אשר פיתחה מוצר החליטו לא להגן על ההמצאה בפטנט ולצאת עמה כך לפעילות עסקית.
בין סיבות אלו ניתן לציין חסכון בעלויות הרישום, רצון להימנע מלחשוף חלק מההמצאה, חוסר בטחון בידיעה באילו שווקים עתידיים כדאי לסחור במוצר.
כפי שציינתי קודם, חיפוש הפטנטים ובדיקות השוק אינם תלויים אחד בשני, ושלא אחת נתקלנו בעת פיתוח מיזם במוצרים קיימים בשוק שלא נמצאו רשומים במאגרי הפטנטים.
אי עמידה בהצלחה באחת מבדיקות הנ"ל מחייבת חשיבה מסודרת לגבי כדאיות פיתוח המוצר, אפשרויות לשנות את אופן פעולתו ואת התועלות שהוא מעניק ללקוח. ביצוע אחד משינויים אלו ישפר את המוצר ואת סיכוייו לחדור לשוק בהצלחה בעת הפעילות העסקית.
לאחר שסיימנו בהצלחה את שתי הבדיקות הראשוניות, זיהינו כי לא חשבו לפנינו על ההמצאה, איתרנו ואפיינו המצאות דומות ולמדנו מעט על השוק, ניתן להמשיך בבדיקות נוספות, עליהן נפרט במאמרים הבאים במדור ביזמות.
* אבשלום כהן הנו מנהל השיווק של חברת י.ם. הזדמנויות עסקיות
ככל שהבדיקות הנ"ל יבוצעו בשלב מוקדם יותר כך נימנע מבזבוז מיותר של זמן וכסף רב.
מאמר זה יעסוק בבדיקות הראשוניות שאנו מבצעים בתחילת פיתוח כל מיזם המגיע אלינו ואשר אותם אנו ממליצים לבצע בכל יוזמה עסקית שתנקטו.
בתחילת פיתוח כל מוצר, עלינו לבדוק בשלב הראשוני שניים ממאפייניו:
מהו הצורך אותו הוא פותר לצרכן שירכוש אותו?
באיזה אופן/דרך ביצוע הוא פותר צורך זה?
זיהוי והגדרת מאפיינים אלו יאפשרו לנו לבצע את הבדיקות הראשונות אותן עלינו לבצע.
בדיקה ראשונה - מקוריות ההמצאה ויעילותה:
מקוריות ההמצאה הנה שילוב של שתי המשתנים אשר אותם הגדרנו קודם ובאמצעותם אנו יודעים לאיזו קטגוריית מוצרים אנו משתייכים ואת אופן פעולת המוצר שפיתחנו.
את מקוריות ההמצאה יש לבדוק בשתי מקורות מקבילים אשר אינם תלויים אחד בשני.
- בדיקת פטנטים במאגרי הפטנטים השונים.
- בדיקת שוק במספר שווקים מובילים בעולם.
בדיקה במאגרי פטנטים חשובה מאוד מכיוון שהיא מקנה לנו מספר כלים וידע החשובים להמשך פיתוח המיזם. באמצעות חיפוש זה ניתן לאתר שתי סוגי המצאות:
המצאה זהה אשר נרשמה והתקבלה כפטנט- המצאה זהה לזו שאנו עוסקים בפיתוחה חשובה עד מאוד משלוש סיבות:
- יציאה לשוק עם המצאה שזכויותיה שייכות לאדם/חברה אחרת עלול לגרור תביעה משפטית עתידית אשר תחייב
אותנו בתשלום תמלוגים וקנסות לממציא המקורי.
- רישום פטנט על המצאה זהה תימנע מאיתנו לרשום פטנט בעצמנו עקב פרסומה ברבים בעבר.
- ניתן לאתר באילו מדינות נרשמה כפטנט המצאה זהה ולסחור בה במדינות בהן לא נרשם הפטנט.
המצאות דומות אך לא זהות לפיתוח שלנו אך משתייכות לאותה קטגוריית מוצרים ופותרות לצרכן את אותו הצורך. מידע זה משרת אותנו לשתי מטרות: השוואת ההמצאה מבחינת פיתוח וטכנולוגיה לפיתוחים אחרים ובדיקה האם ההמצאה שלנו "נושאת בשורה חדשנית" או אולי חברות אחרות כבר המציאו פתרונות יעילים/מתקדמים יותר משלנו.
- האם פטנטים שנרשמו בתחום זה ע"י יזמים נרכשו בעבר ע"י חברות מסחריות, הדבר יכול לסייע לנו לנבא את
יכולתנו למכור זכויות שימוש על המוצר לחברה מסחרית בתום הפיתוח.
בדיקה בשווקים שונים חשובה עד מאוד מכיוון שעקב סיבות שונות, אדם/חברה אשר פיתחה מוצר החליטו לא להגן על ההמצאה בפטנט ולצאת עמה כך לפעילות עסקית.
בין סיבות אלו ניתן לציין חסכון בעלויות הרישום, רצון להימנע מלחשוף חלק מההמצאה, חוסר בטחון בידיעה באילו שווקים עתידיים כדאי לסחור במוצר.
כפי שציינתי קודם, חיפוש הפטנטים ובדיקות השוק אינם תלויים אחד בשני, ושלא אחת נתקלנו בעת פיתוח מיזם במוצרים קיימים בשוק שלא נמצאו רשומים במאגרי הפטנטים.
אי עמידה בהצלחה באחת מבדיקות הנ"ל מחייבת חשיבה מסודרת לגבי כדאיות פיתוח המוצר, אפשרויות לשנות את אופן פעולתו ואת התועלות שהוא מעניק ללקוח. ביצוע אחד משינויים אלו ישפר את המוצר ואת סיכוייו לחדור לשוק בהצלחה בעת הפעילות העסקית.
לאחר שסיימנו בהצלחה את שתי הבדיקות הראשוניות, זיהינו כי לא חשבו לפנינו על ההמצאה, איתרנו ואפיינו המצאות דומות ולמדנו מעט על השוק, ניתן להמשיך בבדיקות נוספות, עליהן נפרט במאמרים הבאים במדור ביזמות.
* אבשלום כהן הנו מנהל השיווק של חברת י.ם. הזדמנויות עסקיות
כפיר חזז, מנכ"ל
י.ם. הזדמנויות עסקיות
03-5615123
Web: http://www.yam-net.com
כתובת: המסגר 54 תל אביב
דואר אלקטרוני: kfirh@yam-net.com
י.ם. הזדמנויות עסקיות
03-5615123
Web: http://www.yam-net.com
כתובת: המסגר 54 תל אביב
דואר אלקטרוני: kfirh@yam-net.com