סיום חופשת הקיץ מציב אתגר ייחודי עבור הורים, ילדים ומתבגרים שמתמודדים עם הפרעת קשב,
כדי להקל את המעבר לשגרת בית ספר על ההורים להכין את הילדים בצורה הדרגתית לקראת תחילת שנת הלימודים תוך שימת דגש על התארגנות ותכנון.
אז איך מתכוננים
להתמקד במה שעבד בעבר. פתרונות לכל האתגרים שלכם חבויים ממש מול העיניים - בכל הצלחה שהילד שלכם או אתם נחלתם בעבר ניתן למצוא תהליך שיכול לעזור לכם בעתיד.
למצוא את נקודות החוזק אם הילדים שלכם יכולים לתכנן בילוי עם החברים שלהם במהלך הקיץ - הם יכולים ללמוד לתכנן את אחר הצהריים שלהם. אם הם מצאו דרך לזכור לטפל בבעל החיים שלכם הם יכולים למצוא דרך לזכור חומר למבחנים.
להבין את האתגרים שהמשפחה שלכם מתמודדת איתם לעיתים אנחנו נתקלים במאמרים כללים שמנסים להציג פתרונות קסם לאתגרים מורכבים. לדוגמה: איך לרזות 10 ק"ג בשלושה שבועות או איך להיכנס לכושר תוך חודש.
בכל הקשור להתמודדות עם הפרעת קשב עדיף להימנע מפתרונות קסם. בין אם אתם או ילדכם מתמודדים עם הפרעות קשב, לקויות למידה, חרדה (או כל התמודדות רגשית אחרת) זכרו!! קשה ליצור שינוי.
לכן, הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא להבין מהם האתגרים של הילדים שלכם: זיכרון, תיעדוף, קבלת החלטות, דחיינות או כל תחום אחר שמאפיין הפרעות קשב וריכוז.
ברגע שתבינו כיצד המוח של ילדכם פועל, תוכלו להבין מה מלחיץ אותם ותוכלו לבנות מעקפים או ליישם רעיונות שיקלו עליהם.
הציבו לעצמכם ולילדים מטרות ברורות. עקביות היא אחד האמצעים שעוזרים לילדים שלנו להתמודד עם האתגרים שלהם. תהליך של שינוי יכול להצליח רק כאשר אתם יודעים מה אתם רוצים להשיג, למה זה חשוב וכיצד זה עובד עבורכם. אפילו ילדים צעירים יכולים להיות חלק מתהליך היצירה של שיטת העבודה ותהיה להם מוטיבציה לעמוד ביעדים שנבחרו כאשר הם שותפים לתהליך הבחירה. כאשר אפשרי, השתמשו בתגמולים במקום בעונשים; זהו את נקודות החוזק של הילדים וחזקו אותם; למדו אותם להתמודד עם תסכולים במקום להעלים את גורם התסכול.
לקראת שנת הלימודים - בית הספר
במידה ומדובר במחנכת חדשה או בית ספר חדש, נסו לקבוע פגישת היכרות עם המחנכת, לפני תחילת השנה ולשתף בעוצמות ובאתגרים שמאפיינים את ילדיכם.
חשוב לקבוע פגישות נוספות להמשך השנה כדי לשתף במידע שנצבר בין הפגישות.
וודאו שהתקשורת בניכם לבין בית הספר מבוססת על אמון הדדי. זכרו הפגישות נועדו לתמוך בילדכם.
חשוב לבחור מטרות יחד עם המורה, המטרות צריכות להיות ברורות וניתנות להשגה.
בקשו מהמורה לפרק משימות למספר מטלות, שאיתן ילדכם מסוגל להתמודד.
חשוב לעדכן את המורה כאשר אתם מזהים טכניקות עבודה שסייעו לילדכם בעבר בבית הספר או בבית כדי שהמורה תעזור לו להשתמש בהן בכיתה.
ילד יכול להצליח בסביבה בטוחה, ידידותית וגמישה.
בקשו מהמורה להושיב את הילד רחוק ככל האפשר מהדלת ומהחלונות, כדי להקטין הסחת דעת.
בקשו מהמורה להושיב את ילדכם ליד ילדים רגועים.
במידת האפשר בקשו מהמורה, כאשר ילדכם הופך חסר מנוחה בכיתה, לעודד את כל הילדים לעמוד ולעשות מתיחות במשך כמה שניות, ואז לחזור לישיבה.
לקראת שנת הלימודים - בבית
קבעו שגרות לשעות הבוקר, לשעות אחר הצהריים וכן לשעות הערב.
השבוע האחרון של החופש הוא זמן מצוין לחזור לשגרות מוכרות או לעדכן שגרות בהתאם לגיל הילדים/בני נוער.
הכינו רשימת מטלות ותלו אותה במקום בו הילדים יוכלו לראות את הרשימה - על המקרר או המראה בחדר הרחצה או דלת החדר של הילדים.
בחרו נקודה בה יונחו הדברים שהילדים לוקחים איתם לבית הספר ומחזירים חזרה.
בחרו מקום בו ניתן להכין את שיערי הבית - מקום זה צריך להיות שקט ומסודר וחשוב שיהיה בו מקום לכל הציוד שנדרש לצורך הכנת שיעורי הבית.
לסיכום
קשה לחזור לשגרת בית הספר, אבל הצעדים הללו הם התחלה
זכרו, מאחורי ההצלחה במהלך שנת הלימודים של כל משפחה מורכבת עומדים הורים שמבינים, מאמינים ומעודדים להצלחה.
אורנה דניאלי מאמנת להתמודדות עם הפרעת קשב עוסקת באימון לילדים, מתבגרים והדרכת הורים. לייעוץ ניתן לפנות טלפונית 0528508007 או באמצעות אתר האינטרנט: http://www.imun2adhd.co.il/
>