"אמור לי בבקשה, באיזו דרך עלי ללכת?"- שאלה עליסה.
"זה תלוי לאן את רוצה להגיע" - אמר החתול.
"לא אכפת לי לאן" - אמרה עליסה.
"אם כן, זה לא משנה באיזו דרך את בוחרת." ענה החתול.
(הרפתקאות עליסה בארץ הפלאות, לואיס קרול)
לפני כמעט עשור, פחות או יותר בתחילת דרכי הניהולית, ניהלתי צוות שירות באחת מחברות ההי- טק בפארק המדע ברחובות. מאחר ומדובר היה בפעילות בהקמה, היה מוטל הרבה על כתפי הניהוליות הצעירות. באחד הימים אחת מנציגות הצוות שלי פעלה בדרך שלגמרי לא הייתה מקובלת עלי. מה היה? אינני זוכרת, וגם לא בזה העניין. להסדרת הנושא זימנתי אותה לחדרי ובנימוס הסברתי לה את תורתי המקצועית.
טוב, למען האמת ואם לדייק, "ירדתי" עליה לגמרי...
בסיום השיחה, יצאה רותם (הנציגה) את חדרי כעוסה ואני ישבתי לנתח את הסיטואציה; רותם בטוח לא תחזור על המעשה. מה שכן בטוח: שפגעתי במוטיבציה שלה, שכעת היא משוחחת על זה עם עוד עובדים מהצוות וזה לא תורם לעשייה ולאווירה, ובטח- לא העצמתי אותה. אם כך, פספסתי את המטרה בגדול, מה שנקרא- ניצחתי את הקרב והפסדתי במלחמה.
הרגשתי שזו הייתה טעות, ובאומץ (מנהלת צעירה, זוכרים?), התקשרתי לאחת המנהלות שלי דאז, היום מנכ"ל מנפאואר ישראל, והתייעצתי איתה. ההמשך בכך שקראתי לרותם לחדרי, ובפשטות שמתי את הדברים על השולחן- אמרתי לה שטעיתי, שהייתי נסערת ושאני מתנצלת. עם זאת עמדתי בצורה הוגנת ומכובדת על דרכי הניהולית, הפעם היא לא הייתה עסוקה בעלבון שלה ואני אפשרתי לה להקשיב. רותם יצאה מהחדר עם מוטיבציה גבוהה בצד מסר ברור ולימים אמרה לי באחת השיחות שלנו? "יצאת גדולה".
מאז, אני מקפידה לסמן לעצמי מטרות גדולות כקטנות. אני יודעת מה מטרותיי בשנה או בשנים הקרובות, אולם לא פחות מכך, אני משתדלת להתמקד במה אני רוצה להשיג בשיחתי עם הבוס, עם המנהלים שאני מלווה, ואפילו בשיחה עם בתי או עם בן זוגי. זה יכול להיות הקשבה, כבוד הדדי, העצמה של הצד השני, הבנה, שיתוף פעולה, הסכמה ועוד.
והמסר שלי אליכם- סמנו מטרות ותשיגו אותן. פעמים רבות אנחנו עסוקים בעשייה שאינה מקדמת את המטרות האמיתיות שלנו- אנו עסוקים בפעילות, במקום בפעולה. לאן אתם רוצים להגיע בעוד שנה? בעוד חמש? - סמנו מטרות ובדקו כי הפעולות שלכם מקדמות אתכם. מה חשוב לכם בשיחה עם הגננת או המורה? לצאת צודקים או להשיג את שלכם? קחו נשימה, תכננו, סמנו מטרה ותשיגו אותה.
בצד השגת המטרות (אותן אגב, מותר וכדאי להחליף אם צריך) אל תשכחו- לא פחות חשוב ליהנות מהדרך ולהעריך אותה, החוויה וחדוות העשייה זוהי המציאות העכשווית.
ולרותם, אם את קוראת שורות אלה, תודה תודה לך על אחד השיעורים הטובים בחיי, ועל זה נאמר- "מכל מלמדי השכלתי".
"זה תלוי לאן את רוצה להגיע" - אמר החתול.
"לא אכפת לי לאן" - אמרה עליסה.
"אם כן, זה לא משנה באיזו דרך את בוחרת." ענה החתול.
(הרפתקאות עליסה בארץ הפלאות, לואיס קרול)
לפני כמעט עשור, פחות או יותר בתחילת דרכי הניהולית, ניהלתי צוות שירות באחת מחברות ההי- טק בפארק המדע ברחובות. מאחר ומדובר היה בפעילות בהקמה, היה מוטל הרבה על כתפי הניהוליות הצעירות. באחד הימים אחת מנציגות הצוות שלי פעלה בדרך שלגמרי לא הייתה מקובלת עלי. מה היה? אינני זוכרת, וגם לא בזה העניין. להסדרת הנושא זימנתי אותה לחדרי ובנימוס הסברתי לה את תורתי המקצועית.
טוב, למען האמת ואם לדייק, "ירדתי" עליה לגמרי...
בסיום השיחה, יצאה רותם (הנציגה) את חדרי כעוסה ואני ישבתי לנתח את הסיטואציה; רותם בטוח לא תחזור על המעשה. מה שכן בטוח: שפגעתי במוטיבציה שלה, שכעת היא משוחחת על זה עם עוד עובדים מהצוות וזה לא תורם לעשייה ולאווירה, ובטח- לא העצמתי אותה. אם כך, פספסתי את המטרה בגדול, מה שנקרא- ניצחתי את הקרב והפסדתי במלחמה.
הרגשתי שזו הייתה טעות, ובאומץ (מנהלת צעירה, זוכרים?), התקשרתי לאחת המנהלות שלי דאז, היום מנכ"ל מנפאואר ישראל, והתייעצתי איתה. ההמשך בכך שקראתי לרותם לחדרי, ובפשטות שמתי את הדברים על השולחן- אמרתי לה שטעיתי, שהייתי נסערת ושאני מתנצלת. עם זאת עמדתי בצורה הוגנת ומכובדת על דרכי הניהולית, הפעם היא לא הייתה עסוקה בעלבון שלה ואני אפשרתי לה להקשיב. רותם יצאה מהחדר עם מוטיבציה גבוהה בצד מסר ברור ולימים אמרה לי באחת השיחות שלנו? "יצאת גדולה".
מאז, אני מקפידה לסמן לעצמי מטרות גדולות כקטנות. אני יודעת מה מטרותיי בשנה או בשנים הקרובות, אולם לא פחות מכך, אני משתדלת להתמקד במה אני רוצה להשיג בשיחתי עם הבוס, עם המנהלים שאני מלווה, ואפילו בשיחה עם בתי או עם בן זוגי. זה יכול להיות הקשבה, כבוד הדדי, העצמה של הצד השני, הבנה, שיתוף פעולה, הסכמה ועוד.
והמסר שלי אליכם- סמנו מטרות ותשיגו אותן. פעמים רבות אנחנו עסוקים בעשייה שאינה מקדמת את המטרות האמיתיות שלנו- אנו עסוקים בפעילות, במקום בפעולה. לאן אתם רוצים להגיע בעוד שנה? בעוד חמש? - סמנו מטרות ובדקו כי הפעולות שלכם מקדמות אתכם. מה חשוב לכם בשיחה עם הגננת או המורה? לצאת צודקים או להשיג את שלכם? קחו נשימה, תכננו, סמנו מטרה ותשיגו אותה.
בצד השגת המטרות (אותן אגב, מותר וכדאי להחליף אם צריך) אל תשכחו- לא פחות חשוב ליהנות מהדרך ולהעריך אותה, החוויה וחדוות העשייה זוהי המציאות העכשווית.
ולרותם, אם את קוראת שורות אלה, תודה תודה לך על אחד השיעורים הטובים בחיי, ועל זה נאמר- "מכל מלמדי השכלתי".
יפעת בר-קול גרכט מאמנת אישית ועסקית. עוסקת בניהול ומתמחה באימון ניהולי ואימון בקריירה ובעסקים.ביצעה מחקר אקדמי בנושא מנהיגות.
מנכ"ל חברת I&G- פיתוח מנהיגות וארגונים מצליחים
מנכ"ל חברת I&G- פיתוח מנהיגות וארגונים מצליחים