שיטת העמית – ניהול חנויות ורשתות קמעונאיות
מאמר I
רשתות קמעונאיות וחנויות רבות, בארץ ובעולם, מפעילות את חנויותיהן ב"שיטת העמיתים" או "מפעילים". מדובר בשיטת הפעלה מקיפה המיועדת להביא לביצועים עסקיים משופרים בנקודת המכר באמצעות הגדלת המכירות והקטנת הוצאות התפעול.
עוצמת התחרות מצריכה ניהול החנות בתפיסה עסקית שונה. חנות שהמנהל שלה מתפרנס ישירות מביצועי המכירות בניכוי עלויות התפעול, תהיה יעילה יותר מחנות המנוהלת על ידי מנהל שכיר, גם אם נביא בחשבון את כל פונקציות התמרוץ השונות.
השיטה מעגנת חיבור ישיר בין ביצועי החנות – מכירות, שירות ללקוחות וניהול התפעול לבין רווחיות המנהל התלויה בהכנסות ממכירות ובייעול הוצאות ההפעלה.
בשיטה זו מוטבעת המחויבות הטוטאלית של המנהל להגדלת היקף המכירות יחד עם ייעול ניהול המשאב האנושי, היקף וסבב המלאי וצמצום החוסרים.
היעד העיקרי של כל רשת במעבר להפעלת נקודות המכירה בשיטת "העמיתים" בהשוואה להפעלה במודלים אחרים, הוא בהבטחת יכולת החברה להשיג יעדי רווחיות ותוצאות עסקיות טובות יותר בשיטה זו.
השיטה מיושמת החל מ- 2 חנויות ומעלה.
שיטת העמית – מודל שמייצר ערך: אתה מעלה את רווחיות החנויות והרשת ועוסק בעיקר.
מה יוצא לך מזה?
• הגדלת רווחיות הרשת
• שיפור בפרמטרים התפעוליים בחנויות
• משיכה כלפי מעלה של ביצועי חנויות אחרות
• עיסוק במטה ובדרגי השטח בניהול וקידום הרשת
• מיקוד פעילות המטה בניהול ובבקרה
תועלות
• התמודדות יעילה יותר עם תחרות
• הנעת עובדים, מפעילים ומנהלים דרך התוצאות
• שיפור השליטה באמצעות:
• שיפור הבקרה התפעולית
• הבטחת השליטה בזכויות הקנייניות
• שיפור הביצועים העסקיים באמצעות
• מיקוד בהרחבת היקף המכירות
• צמצום הוצאות הניהול והתפעול
• להתרחב ביעילות, ללא הבעיות וההוצאות הכרוכות בתפעול רשת עם מנהלים ועובדים שכירים בנקודות הקצה
איך זה עובד?
באחריות הרשת
• מלאי - ניהול המגוון והמסחור
• מכירות - קביעת מדיניות, יעדים ומחירים
• התקשרויות עסקיות – ספקים
• קידום מכירות - גיבוש, מימון ויישום
• ציוד ותשתיות - בעלות, התקנה ותחזוקה
• תפעול ושירות - קביעת מדיניות, נהלים, תקנים ובקרה
• כ"א - קביעת תקנים
• הכשרה והדרכה - פיתוח שיטות, הכשרת העמית
באחריות העמית
• מלאי - בעלות, מכירה (ניתן להחלטה)
• מכירות - ביצוע המכירה
• התקשרויות עסקיות – איתור הזדמנויות
• קידום מכירות - תפעול שוטף
• ציוד ותשתיות - תפעול שוטף
• תפעול ושירות - יישום המדיניות שנקבעה
• כ"א - צוות העובדים במתחם
• הכשרה והדרכה - הדרכת צוות המתחם
איך זה נראה בפועל?
ההבדל בין הפעלת רשת נקודות מכירה קמעונאית עם שכירים להפעלה עם זכיינים, הוא סוגיה הנדונה לאורך זמן בענפים רבים. הפעלת נקודות המכירה בשיטת ה- "העמיתים" פירושה זכות מוגבלת ולכן יש להגדיר את מפעיל הנקודה כ-"עמית" ולהימנע מהגדרתו כזכיין בכל צורה שהיא.
בדרך זו משאירה החברה בידיה את כל "מנופי הכוח" בהגדרת הזכויות והחובות של הצדדים ובעיקר:
א. הסכם מוגבל בזמן.
ב. הבטחת יכולת מובנית לסיום ההתקשרות עם ה- "העמית".
ג. ל-"עמית" זכות לניהול נקודת המכירה עבור החברה בלבד (בהבדל מחזקה במקרקעין או זכויות בנקודת המכירה ובמוניטין).
ד. העמדת בטוחות לחברה ע"י ה- "עמית".
ה. אחידות הסכמית עם כל ה- "עמית".
ו. הבטחת יכולת החברה לעדכן ולשנות נהלי תפעול מעת לעת.
מי אנחנו?
מיקסום יועצים- מטפלים בהתאמת והטמעת "שיטת העמית" לצרכי הרשת הספציפיים, מתחילת התהליך ועד סופו, או בהיבטים ממוקדים באופן מודולארי בהתאם לצרכי הלקוח.
מנהלי החברה ובעליה - משה מטוס, נעם פרנק- הם בעלי ניסיון רב בניהול ומומחים בנושאי קמעונאות.
https://www.facebook.com/moshematos.mentor www.wemaximize.com
משה מטוס מומחה בניהול קמעונאי ובניהול קניונים ומרכזים מסחריים
www/wemaximize.com
https://www.facebook.com/moshematos.mentor