אחרי כל השנים האלה שאני מלמדת פיתוח קול, אני עדין מגלה דברים על עולם השירה, על זמרים, על מה שעובד ומה שלא כל-כך. זה מפתיע אותי בכל פעם מחדש אבל גם מעשיר מאד. הרי זה הרבה יותר מעניין להיות כל הזמן בהתפתחות ולא להיות תקועים באותה עשייה מונוטונית שעור אחרי שעור, שנה אחרי שנה.
• אי אפשר לדעת מראש מי יהיה "זמר" ומי לא. עצם העובדה שתלמיד הגיע לשעורים הראשונים איתי הרשים אותי כאחד בעל קול נעים, מוסיקליות טובה ובטחון עצמי למראית עין, לא אומר שהוא יהיה אדם שמתמיד להתפתח, שיודע לתרגל ושמסוגל לשאת דחיות וכישלונות ולהמשיך לנסות למרות כל זאת. ולעומת זאת, גם תלמידים שהיו זייפנים למדי בתחילת הדרך, שהדיקציה שלהם הייתה מבולבלת, שהיו להם קשיי ריכוז, שהיו להם נפילות של אמון בעצמם – הפתיעו אותי לפעמים לטובה – ובגדול! זו תזכורת חשובה בשבילי לשמור תמיד על פתיחות מוחלטת לגבי כל תלמיד שמגיע אלי ולצפות לטוב ביותר מכל אחד.
• אמונות ישנות לגבי "מיהו זמר" כבר לא באמת עובדות וצריך לפתוח את הנושא לבדיקה שוב. מה שהיה נהוג בשירה הקלאסית, בה זמר טוב הוא בעל קול צלול, בריאות טובה, מנעד רחב, דיקציה טובה ומראה אטרקטיבי, לא תמיד נכון במוסיקה הפופולרית בימינו. דוגמה מצוינת לכך הוא הזמר המנוח ג'ו קוקר. הוא היה אדם חולה, מכור לאלכוהול, לא נעים למראה ומוזנח למדי, בעל קול צרוד באופן תמידי, ו-זמר ענק! יש עוד דוגמאות רבות כמוהו. כל זה לא אומר שזמרים יכולים להפסיק ללמוד ולהיות מצוינים בכל דרך אפשרית, אבל זה כן אומר שהרבה יותר אנשים שיש להם מה לומר מבחינה מוסיקלית יכולים היום לבטא עצמם ובהצלחה.
• אי אפשר ללמד את כולם את אותה הטכניקה, באותה הדרך, ולצפות לאותן התוצאות. ככל שהכרתי יותר קולות והאנשים שעומדים מאחוריהם, כך נוכחתי לראות שעלי לגשת לכל אחד בדרך שונה, יותר או פחות. כמובן שיש גם דברים המשותפים לבני האדם ושאותם חשוב ללמוד ולהכיר, כמו מבנה הפיזי של הקול, אבל הדרך לפתרון קשיים ובעיות היא אישית וצריכה להתאים לאדם שעומד מולי.
• אי אפשר לפתור הכל בעזרת המנטרות "צריך יותר תמיכה", "צריך להוריד את הלשון/לפתוח את הלסת/להוריד את הכתפיים". כל מקרה לגופו. וחשוב ללמוד את הגוף היטב כדי לדעת מה עובד ומה מפריע.
• לא כל מה שרואים על זמר בשעור הוא מה שנראה בהופעה. יש תלמידים ביישנים וסגורים יחסית בשעורי הקול שלהם, שהפתיעו אותי מאד לטובה בהופעה, והצליחו להיפתח ולהיות נועזים יותר ומחוברים יותר לשיר ולרגש שלהם. גם מקרים הפוכים, בהם זמרים שמאד בטוחים בעצמם בשעור נסגרו לפתע בזמן הופעה או מבחן קול הראו לי שאי אפשר לסמוך על התנסות במצב אחד כדי להסיק על מצבים אחרים.
תמי קצין - חכמת הקול
זמרת, מורה לפיתוח קול, מרצה ומנחה למורים לפיתוח קול, מלמדת הגשת שירים ושירי מחזמר, מעבדת ומנהלת רכבים קוליים מוזיקליים.
tami-vocalwisdom.com