משחק איננו רק עיסוק להסחת דעת ובילוי, אלא מהווה גם שיטת טיפול יעילה, התורמת לפיתוח של יכולות שונות:
1. חשיבה יצירתית
2. מוטוריקה גסה
3. מוטוריקה עדינה
4. פיתוח השפה
5. פיתוח הדמיון
6. יכולת הבעת רגשות וזיהוי רגשות
7. יכולת השתלבות חברתית
כל סוג של משחק טיפולי, מפתח את הילד בתחום חשוב אחר. רצוי שאנו, בתור הורים, מורים, גננות, וכו', נזהה את צרכיו, ונתאים לו פעילות אשר תתרום ותפתח את יכולותיו. רצויה פעילות שוברת שגרה שבה יש חופש ומרחב פעולה לביטוי של אישיות ותפיסת עולם בצורה טבעית.
המשחקים הטיפוליים, הם שלב התפתחותי חיוני, על מנת להגיע לבשלות ומוכנות לכיתה א' למשל. בנוסף, הם מהווים סביבה בטוחה ומוגנת, שבה מתאפשר לילד להביע את רצונותיו ומשאלות ליבו, כמו גם לבטא את קשייו הרגשיים, מבלי לחשוש מביקורת. סביבה זו של "מציאות מדומה" מאפשרת לו קרש קפיצה ובסיס לפיתוח בטחון עצמי ואמונה עצמית ביכולותיו.
טיפול במשחק תורם בנוסף לפיתוח אינטליגנציות שונות, כגון:
אינטליגנציה קוגניטיבית - פעילויות חשיבה ואסטרטגיה, יפתחו אינטליגנציה קוגניטיבית. דוגמאות: שחמט, שש-בש, רמי, מונופול וכו'. ישנם משחקים המתבססים על מיומנויות כמו: זיכרון, דומינו, משחקי מילים, צוללות וכו..
אינטליגנציה רגשית - ישנן פעילויות התורמות לפיתוח אינטליגנציה רגשית. חלקן הן מילוליות, ומטרתן היא להעשיר את השפה, ובחלקן הילד צריך לבטא ולתאר רגשות. דוגמה קלאסית הוא משחק תאטרון הבובות. דרך ההצגה, נרכש אוצר מילים, ובאמצעות הכוונה, הילד לומד לבטא את רגשותיו. עוד דוגמה למשחק המפתח את האינטליגנציה הרגשית, הוא הפליימוביל. השיחה והאינטראקציה מפתחות את עולם הדמיון, ומתאפשרת הבעת רגשות חבויים דרך הדמויות.
אינטליגנציה גופנית - קושי בתיאום מוטורי מביא לפגיעה בדימוי העצמי ולסף תסכול נמוך. עיכוב בהתפתחות המוטורית יביא להעצמת תחושת הכישלון ולאבדן אמון ביכולו .יתר על כן, חוסר תיאום מוטורי, מקשה על משימות כמו קריאה או כתיבה בבית הספר. שיטת אלבאום מציעה מגוון תרגילים כגופניים ייחודיים לשיפור בתיאום מוטורי כך שהילד לומד להתרכז במשימה אחת ולהתעלם מרעשי הרקע.
אינטליגנציה חושית - ויסות חושי לא תקין משמעו קליטת הסביבה באופן חלש מידי או חזק ידי על ידי החושים. כאשר רמת הגירויים הסביבתיים גבוהה מן הנדרש, הדבר מקשה על וביצוע של משימה הדורשת ריכוז ומיקוד. לעומת זאת, כאשר רמת הגירוי הסביבתי נמוכה מן והנדרש, הילד יפגין פעלתנות יתר ויהיה במרכז של ויכוחים ועימותים, היות והוא זקוק לתגובה חזקה מן הסביבה. גם במקרה של ויסות חושי, התרגילים של שיטת אלבאום עשויים לתת מענה יעיל ולהביא לאיזון החושי הנדרש.
יואב ניומן,
מטפל בפסיכותרפיה גופנית. בעל 14 שנות ניסיון. מוסמך בטיפול בשיטת אלבאום מטעם מכללת אלבאום ובוגר קורס להכשרת מטפלים מטעם אוניברסיטת תל אביב.
http:/www.tipul-tov.co.il