ערש"ק "נעשה ונשמע" משפטים תשע"ו
אומר הכוזרי" אחר המעשים נמשכים הלבבות".
יש לב המביא לידי מעשה ויש לב המונע ומעכב עשיית המעשה.
מטבע האדם, קודם לעשיית המעשה ישנה השמיעה לאחריה ההבנה והקבלה בשכל לאחריה הקבלה והחיבור הלבבי ולבסוף העשייה.
עשייה, הבאה לאחר מעבר והשלמת התהליך הנ"ל, עשייה מושלמת היא בעשייתה, ביצועה, הינה עשייה שלמה בקבלת בדעת ובלב.
עשייה זו, היותה מושלמת ושלמה בדעת בלב ובמעשה, עשייה נמוכה הינה.מעשה שכזה אשר מתקבל על שכל ולב של האדם, הינה עשייה אשר ענינה היותה ניכרת לעין ומתקבלת לשכל וללב האדם.
עשייה נצרכת, אשר כדברי הרב קוק, "הינה רחבה הרבה ומקפת, הרבה יותר מכדי היכולת של הבשר לשאת את אורה, מתחלש הרצון ועז החיים על ידה.ההגשמה של המאויים העליונים מתעכבת מלצאת אל הפועל,דווקא מפני הגודל האידיאלי שבהם".
יש עשייה, הגשמה של מאויים אשר אין יכולים להסתנן דרך השכל ודרך הלב.
מאויים אלו אינם יכולים להיות מובנים ומורגשים לאמיתותם.היותם מהותו וקיומו של האדם.
מהויות רחבות ומקיפות כאלה אין ביכולת האדם לקיימם באופן החשיבה האנושי, שמיעה שכל ולב.מהויות אלו הינן מהויות והדרכות אלוקיות קיומם הינו צורך מהותי וקיומי לאדם לעם ולארץ.
הדרכה זו אין דרכה כדרך ההדרכות הרגילות, שמיעה שכל לב.הדרכות אלו צריך שייעשו כדברי הרב קוק "דרך השביל של האמונה".שביל האמונה ענינו עוקף מוח ולב.בחינתה של דרך זו היה "השלך על ה' יהבך", אמונה בעושה כל.
שביל האמונה הינה דרך ישירה ומהירה כדברי הרב קוק "דרך שביל האמונה, שהיא רצה את ארחה אל ההגשמה האידיאלית ".
קבלה דרך שביל האמונה הינה מהירה וישירה.קבלה בדרך זו מונעת היות זמן לחשיבה שכלית וקבלה לבבית שכן הדרכה זו הינה רחבה ומקפת הרבה יותר מכדי היכולת להשכיל ולהבין אותה, נסיון להשכיל ולהבין יביא למניעת עשותה.
הדרכה אלוקית צריכה שתחדור דרך שביל האמונה, דרך "הרצה את ארחה אל ההגשמה האידיאלית".שביל הדרכה זה יביא להעשות וקיום ההדרכה קודם להיותה נתפסת ומבוקרת במוח ובלב, בקרה אשר תמנע קיום ההדרכה זו, בשל היותה גדולה ורחבה מכדי יכולת השגתה במוח ולב.
מוסיף הרב קוק ואומר דרך האמונה איננה מבטלת את השכל והלב, דרך האמונה איננה מבטלת
"חשיבת הבשר", בלשוננו חשיבה רציונאלית.חשיבת הבשר, לאחר ההגשמה האידיאלית בשביל האמונה, "אינו כי אם מוסיף לו אומץ".
חשיבה שכלית וקבלה לבבית שאחר המעבר בשביל האמונה, מתוך היות האדם בשביל האמונה, תביא ליתר שאת עז ואומץ להדרכה אלוקית זו.
השמיעה לאחר העשיה, לאחר קיום ההדרכה מביאה לגדלות העשייה.
שמיעה בונה ומצמיחה ולא שמיעה מונעת עוקרת ומעקרת.
נעשה בדרך האמונה ולאחריה תבוא חשיבת הבשר.
אצל משה נאמר ויהיו ידיו אמונה עד בו השמש, שמש ענינה ברור, שכל. קודם להגעת השכל יש לעבור דרך אמונה.
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס, אמת