ערש"ק פרשת אם-בחקתי תלכו תשע"ו
אם-בחקתי תלכו ואת-מצותי תשמרו ועשיתם אתם אומר רש"י על אתר, מה אני מקיים אם בחוקותי תלכו, שתהו עמלים בתורה, ואת מצוותי תשמרו שתהו עמלים בתורה על מנת לשמור ולקיים.
מהות ענינו של היהודי הינה קיום תורה ומצוות אשר צווה הקב"ה.
התורה מצווה, על האדם ללכת בחוקות הקב"ה.רש"י מבאר שהכוונה הינה להיות עמלים בתורה.עמל ענינו עשייה הנובעת מעצם הציווי, גם ללא הבנה מדוע ולמה חוקה חקקתי.
היהודי נדרש לעמל ולא ללימוד.לימוד ענינו הבנה לסיבה ולמהות הציווי.חוקה חקקתי, דברי הקב"ה בחינתם חוק, דבר שהבנתו נשגבה משכלו של האדם.קיום תורה ומצוות עניינו אמונה ולא הבנה.ענינו עשייה מתוך ידיעה שכך ציווה הקב"ה ולנו אין לתלות קיום תורה ומצוות בהבנתנו, מאמינים אנו שכך ציווה בורא עולם וכך צריך להיות, זוהי דרך המובילה לייעודה., ייעוד אשר קבע בורא העולם.עלינו לעמול על מנת לעשות.
באם כך ננהג, נעשה מתוך ציווי , מתוך עמל, אזי ונתתי גשמיכם בעתם ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה יתן פריו.והשיג לכם דיש את-בציר ובציר ישיג את-זרע ואכלתם לחמכם לשבע וישבתם לבטח בארצכם ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן-הארץ וחרב לא-תעבר בארצכם ורדפתם את-איביכם ונפלו לפניכם לחרב ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדפו ונפלו איביכם לפניכם לחרב. ופניתי אליכם והפריתי אתכם והרביתי אתכם והקימתי את-בריתי אתכםואכלתם ישן נושן וישן מפני חדש תוציאו.ונתתי משכני בתוככם ולא-תגעל נפשי אתכם והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלהים ואתם תהיו-לי לעם.
ואם-תלכו עמי קרי, ולא תאבו לשמע לי--ויספתי עליכם מכה, שבע כחטאתיכם והשלחתי בכם את-חית השדה, ושכלה אתכם, והכריתה את-בהמתכם, והמעיטה אתכם; ונשמו, דרכיכם ואם-באלה--לא תוסרו, לי; והלכתם עמי, קרי והלכתי אף-אני עמכם, בקרי; והכיתי אתכם גם-אני, שבע על-חטאתיכם והבאתי עליכם חרב, נקמת נקם-ברית, ונאספתם, אל-עריכם; ושלחתי דבר בתוככם, ונתתם ביד-אויב בשברי לכם, מטה-לחם, ואפו עשר נשים לחמכם בתנור אחד, והשיבו לחמכם במשקל; ואכלתם, ולא תשבעו
מסביר רש"י קרי ענינו עראי, עראי במצוות.קיום מצוות באופן ארעי היינו קיום שאיננו מחובר אל האמונה, זהו קיום אשר נובע מלימוד ולא מעמל.לימוד אשר ענינו הבנה הקודמת ליראה המביאה לעשייה.
בפרקי אבות נאמר רבי חנניה בן דוסא אומר, כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו, חכמתו מתקיימת; וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו, אין חכמתו מתקיימת.
היראה כידוע שני דרכים לה האחת הינה יראה הנובעת מהפחד מפני העונש הצפוי לאשר איננו הולך בדרך הישר, היראה השניה ענינה יראת הרוממות, לא יראת הפחד אלא יראה הנובעת מכבוד ומהתבטלות ביחס לרוממות של הבורא יתברך.
יראת הרוממות צריך שתבוא קודם ליראת הפחד.יראת הפחד יש ותביא ליראת הרוממות.
קיומה של החכמה נובע מהיראה, יראת הרוממות אשר מביאה לחכמה.
החכמה האמיתית אומר הרמב"ם כן אומר רבי נחמן מברסלב,הינה הידיעה שאינני יודע.אין הכוונה שאינני יודע כלל, הלימוד מביאני לידי ידיעה אך כל עוד אינני בהכרה בידיעה שככל שידיעתי גדולה, מבין ויודע אני שידיעה זו בטלה ביחס לידיעה האמיתית.יודע אני שאינני יודע.
הגמ' בברכות אומרת "כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו", דברים תמוהים שאין בו דעה אסור לרחם עליו ?
נראה לומר כל מי שאין בו וידעתם, כי אני יהוה אלהיכם, אסור לרחם עליו.
ואם-תלכו עמי קרי, תלכו בדרך תורה וקיום מצוות רק מתוך הבנה וידיעה, באופן עראי.
והלכתי עמכם בחמת-קרי.הנהגת ישראל תהיה כהנהגת האומות כולם, בקרי במקריות,
בעראי.
הגמרא במסכת שבת אומרת, אמר הקב"ה לאברהם אין מזל לישראל.המזל, העראי אינו שולט בישראל,לעם ישראל ישנה תוכנית ברורה וסדורה.כל עוד בחוקותי תלכו אזי אין מזל לישראל, אין מקריות, עם ישראל שולט במזל.
אומר הרב קוק, הרהורי היצר שמכניס לאדם שרק על פי שכלו יחיה בכל הנהגותיו, עד שיבוא מזה לחקור דוקא בשכלו גם על כל פרט מעבודת ה' אם ידמה לו שראוי , יעשנו, אם לאו יחדול מעשות.
זוהי ההליכה בקרי, אומר הרב קוק שכלו של האדם אינו קבוע, אין ביכולתו כלל להשיג האמת, רק לפעמים, במקרה ישיג דבר אמת, נמצא התולה בשכלו תולה במקריות, בעראי, בקרי.
מוסיף הרב קוק, עניין זה נובע מצד יצר הגאווה, "אני ואפסי".
הבנה זו של "אני ואפסי" יכול שתביא האדם לתובנה אם ראוי אעשנו ואם לא אעשנו "כמי שכפאו שד בלא רצון וחשק, זאת היא באמת ההליכה בקרי עם ה' ".
(אומר האדמו"ר מאווריץ, בפרושו על התורה "באר מים חיים", לאור דברי האר"י.
מהו אם בחוקותי ? תלכו !!
אמרו חז"ל "המתפלל צריך שיחזיר פניו אל הכותל".כותל באמיתות הדברים ענינו : אופן עשייה ולא מהות עצם.כותל הינו כ"ו ת"ל , כו הינו בגימטריא 26 שם ה' ענינו חסד, תל בגימטריא 430 5 פעמים שם אלקים, מידת הדין. ענינו של כותל ייחוד השמות הללו ומיתוק הדין.
"תלכו" אותיות "כותל" אם בחוקותי תלכו , כו תל , ונתתי....)
בחקתי תלכו
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251