ערש"ק בקנאו את-קנאתי פרשת פנחס תשע"ו.
מה טובו אהליך..להטבי"ם
פרשת פנחס פותחת בשכרו של פנחס בן אלעזר, על שקנא והרג את איש ישראל ואת האשה, לכן אמר הנני נתן לו את-בריתי שלום היתה לו ולזרעו אחריו ברית כהנת עולם תחת אשר קנא לאלהיו ויכפר על-בני ישראל.
הקנאה אשר בגינה זוכה המקנא לשכר בריתי שלום, אומר הרב צבי יהודה, "יש הבחנות דקות בקנאות, יש קנאה מתוך תורה ויש קנאה מתוך מידות רעות ...צריך לזקק את מידת הקנאה..שתהיה קנאת ה' נקיה..צריכה הבקורת העצמית לברר את בסיסה העקרי, שלא יהיה קנאת איש מרעהו המביאה רקב עצמות, כי אם קנאת ה' הנותנת לבעליה ברית שלום".
הקנאה ענינה קנאה לה', קנאה אשר תכליתה הגדלת שמו בעולם.הגדלת שמו על ידי עשיית טובה ולא עשיית רע.
אומר הרב קוק "הצדיקים הטהורים אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים על הכפירה אלא מוסיפים אמונה, אינם קובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק, אינם קובלים הכפירה אלא מוסיפים אמונה אינם קובלים על הבערות אלא מוסיפים חכמה.
מטרת האדם בעולם הינה הגדלת שמו יתברך. אומר נביא ישעיהו יוצר אור ובורא חשך, עשה שלום ובורא רע; אני יהוה, עשה כל-אלה.גם האור גם החושך וגם הרע, אני יהוה, עשה כל-אלה.
על האדם מוטל לתקן ולהביא האור לחושך, השלום לרע, בריתי שלום.
אין לאדם לבטל מעשי ידיו של הקב"ה, קנאות אשר ענינה ביטול רק בידי הקב"ה.
אומרים חז"ל, במדרש חסרות ויתרות, אצל אליהו הנביא נאמר ויאמר קנא קנאתי ליהוה אלהי צבאות, כי-עזבו בריתך בני ישראל.קנא חסר האות ואו לומר שקנאת אדם חסרה, אין לך קנאה מלאה רק קנאתו של הקב"ה.
ענינו של אדם לתקן עולם במלכות שדי.לא להרוס ולהשמיד עולם.
גדולתו של פנחס, מעיד עליו הקב"ה שאכן מעשהו היה בקנאו את-קנאתי. קנאתו, שלי היא ולא שלו. זוהי קנאת ברית שלום, קנאה מתקנת ולא הורסת.
ברכתו של בלעם לעם ישראל, מה-טבו אהליך יעקב משכנתיך ישראל.
אמר הרב קוק ישנו האהל וישנו המשכן, "שתי בחינות יסודיות אלו שהם כבסיסים המעמידים את כל חמדות העולמים.. האוהל והמשכן, הם שני שמות של בית הדירה".
האוהל ענינו היסוד התנועתי והיכספות אל העליון. המשכן ענינו היסוד המנוחתי, מנוחה להטמעת ויסוד התנועתיות שבאהל. שתיהם הינם היסודות של האוצר העליון.
שאיפתו של האדם הינה התנועתיות שבאהל ע"מ להגיע מעלה אל המשכן. המשכן ענינו היות במקום הראוי והמוכן למידתו של האדם.
ענינו של האדם השאיפה על העליון, על ידי תנועתיות כלפי מעלה וההגעה אל המשכן "היסוד המנוחתי" בדרך לתנועתיות הבאה.
בכל מקום בו נמצא האדם עליו לנוע ולנוח וחוזר חלילה.
גם שפל המדרגה הינו מקום לתנועתיות אל המשכן. גם שפל המדרגה הינה בריאה של הקב"ה.
הקנאה באה לבטל מקום, לבטל מציאות, הקנאה הינה רק לקב"ה.
קנאה המביאה לברית שלום היא קנאה של תורה.קנאה של תורה איננה לקבול להתלונן ולכנות בשם, קנאה של תורה הינה הוספת קדושה הוספת חכמה.קנאה של תורה בונה ולא הורסת.
מה-טבו אהליך יעקב, התנועתיות מעלה. השאיפה לאל עליון קרבה לאל עליון.
אומר הרב קוק, כשהרוח החשוך.. מתכנס אל תוך הלב של המונים גדולים, הרי הוא מחולל נוראות להפסיק את החדירה של אור הקדושה האלקית...שהוא יסוד תיקון העולם.
האוהל ענינו תנועתיות מעלה, התקדשות. באשר נהפך האוהל למשכן, האמצעי למטרה, סכנה גדולה בה.
כאשר החושך נהפך למציאות ברת קיום המתכנסת אל לב ההמונים, נורא הדבר. מציאות שכזו מונעת חדירה של אור אלוקי, חדירה של שפע.
להט"בים, מציאות שכזו הינה מציאות קיומית אשר נוצרה על ידי בורא עולם. אנשים אלה, ככל אדם נמצאים באוהל. כל עוד קיימת תנועתיות ושאיפה אל הקודש, אכן הדבר הינו נכון. יבקשו אנשים אלה הדרך הנכונה.
בהיות מציאות זו, כבימים אלה, מתכנסת אל תוך הלב של המונים גדולים הדבר מחולל נוראות המונעים חדירה של אור הקדושה האלוקית ופוגעים ביסוד תיקון העולם.
היות מציאות זו מתכנסת אל תוך הלב של המונים, נובעת מריקנות ביצירת קדושה. ריקנות הנובעת בשל שאין צדיקים טהורים אשר ממלאים ההויה בחכמה בקדושה ובדעת.
יש אשר נגררים אחר המציאות. רצונם לקנא קנאת התורה, קנאה הראויה, קנאה הבונה ולא ההורסת, קנאה שענינה ברית שלום. ולא רק שאין תיקון בדבריהם אלא יש הרס נוסף וגדול יותר.
המקנא צריך לזקק את מידת הקנאה..שתהיה קנאת ה' נקיה..צריכה הבקורת העצמית לברר את בסיסה העקרי, שלא יהיה קנאת איש מרעהו, כדברי הרב צבי יהודה. קנאה שכזו היא בונה ומקדשת. זוהי קנאת ה' זוהי קנאת תורה.
אומר הרב קוק "כותלי בית המדרש המלאים בהליכות עולם, ברוח משפט וביסוד חיים טבעיים ...יתכוננו בחסנם, מה-טבו אהליך יעקב משכנתיך ישראל.
בהיות טבו אהליך, אזי יבטל הטשטוש המיני הנוטל את היסוד הבריא של תקומת אור התורה בעולם החיים והמעשה, כדברי הרב קוק.
אומר מוהר"ן מה-טבו אהליך- התורה היא דרך כבושה שעל ידה יכול להתקרב אפילו הפחות שבפחותים ממקום שהוא שם להשם יתברך. על ידי שאנו מקושרים על ידי התורה הקדושה באחדותו יתברך , על ידי זה אין כח לקללה לחול על ישראל.
אומר מוהר"ן בקנאו את-קנאתי בכל דור ודור מתעורר בחינת זוהמת בלעם ...וכל זה בא על ידי התגברות תאוות ניאוף והכנעתו על ידי הצדיקי הדור האמתיים שלוחמים עדיין בכל יום בתפלתם עם בלעם הרשע, לבער ולעקור זוהמתו הרעה.
אבל אשמים אנחנו על-אחינו, אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו, ולא שמענו; על-כן באה אלינו, הצרה הזאת.
אומר האורח חיים על הפסוק ויבא אחר איש-ישראל אל-הקבה וידקר את-שניהם את איש ישראל ואת-האשה אל-קבתה ותעצר המגפה מעל בני ישראל. ישראל גם שחטא ישראל הוא.
חזק ונתחזק בעד-עמנו, ובעד ערי אלהינו; ויהוה, יעשה הטוב בעיניו.
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251