ערש"ק ממחרת הפסח יצאו בני-ישראל ביד רמה לעיני כל-מצרים, מסעי תשע"ו
ימי בין המצרים.
אומרת התורה, אלה מסעי בני-ישראל. מסע ענינו הליכה אל, הליכה כאשר בסופה ישנה מטרת ההגעה אל היעד. מסע של אדם ומסעו של עם הינה ממוקדת מטרה, היעד. ההגעה אל היעד מצריכה הכנה נכונה על מנת לאפשר הגעה נכונה.
מסעו של עם בני ישראל ענינו ההגעה אל וראו כל-עמי הארץ, כי שם יהוה נקרא עליך דרך ההגעה ליעד זה תחילתו במצרים עובר דרך הר סיני ודרך הארץ המובטחת ארץ ישראל.
משה מתחיל ומתאר את מסעי בני ישראל, תחילתו של המסע ... ממחרת הפסח יצאו בני-ישראל ביד רמה לעיני כל-מצרים.
ממחרת הפסח, יצאו. היציאה איננה מיידית, היציאה הינה אחרי הפסח, אחרי דבר, מעשה, אשר קדם לכך. רק לאחריו יצאו בני ישראל ואזי הייתה יציאתם ביד רמה לעיני כל מצרים.
מהו אשר קדם ליציאתם מארץ מצרים וביד רמה?
מהו הפסח אשר ממחרתו, כדברי הפסוק יצאו בני ישראל מארץ מצרים וביד רמה ולעיני כל מצרים.
הגמרא במסכת ברכות אומרת "אמר רבי אבא הכל מודים כשנגאלו ישראל ממצרים, לא נגאלו אלא בערב וכשיצאו לא יצאו אלא ביום". הגאולה קודמת ליציאה.
מהי גאולה ומהי יציאה ?
אומר הרב קוק "הגאולה מעבדות לחירות בכלל, פועלת בכלל עם השלם שני עניינים.
האחד הוא החופש הפנימי, שמרגיש בנפשו התרוממות שיצא מכלל שפלות העבדות ונעשה בן חורין ואדון לעצמו.השני היא הפעולה הנגלית בעולם בהיותו עם חופשי חי ופועל".
אומר הרב קוק: היציאה מעבדות וההגעה לחירות, שני שלבים (ענינים) לה.
האחד "החופש הפנימי", החופש הפנימי הינו הרגשת הרוממות, הרגשה של יציאה והגעה אל מעבר למקום בו נמצאת נפשו של האדם. (ממקום זה נובע הנדר ונובעת התפלה, מקום זה יש לשומרו, לא יחל דברו, ראה דברינו, "ככל היוצא מפיו יעשה, מטות תשע"ו).
השני, "היא הפעולה הנגלית בעולם". בשלב זה ניכר באדם ובעם היותו בן חורין היות מציאות קיומו שונה.
שלב הראשון הינו שלב בו המעבר מעבדות לחרות הינו בנפש פנימה, עדיין אין סימני היכר כלפי חוץ. האדם מרגיש כבן חורין אך עשיתו, עדיין, איננה מעשה בן חורין. שלב זה הינו ההתחלה לשלמות עצמם ובהמשך לשלמות המעשה, מעשה בן החורין.
השלב השני, שלב המעשה, השלב בו ניכר באדם ובעם הבן חורין שבו. וראו כל-עמי הארץ, כי שם יהוה נקרא עליך.
השלב הראשון זמנו בערב, זהו זמן הגאולה, זמן הגאולה הפנימית החופש הפנימי, הרגשת הרוממות. ערב הינו מן התבודדות, האדם עם עצמו. השעה הינה ששעה קשה לילה, חושך, דווקא במקום זה נינר האדם ביכולתו להגיע לגאולה הפנימית.
ממקום זה יכול להגיע אל..
השלב השני, שלב היציאה, בבוקר לאור היום, הדבר גלוי לעין כל, הדבר ניכר בעשייתו של האדם, עשיית בן החורין.
השלב השני מביא לידי והלכו גוים, לאורך; ומלכים, לנגה זרחך שלב זה מביא לידי והלכו גוים רבים, ואמרו לכו ונעלה אל-הר-יהוה ואל-בית אלהי יעקב, ויורנו מדרכיו, ונלכה בארחתיו: כי מציון תצא תורה, ודבר-יהוה מירושלם.
זהו הנאמר בתהילים להגיד בבקר חסדך; ואמונתך, בלילות. כאשר האמונה בלילה רואים החסד ביום.
דרך זו, בת שני השלבים הינה הדרך מחורבן לבניה מגלות לגאולה.
ימי בין המצרים, אין ענינם רק ובעיקר הצער על החורבן, הבכי על העבר. בין המצרים ענינם הוא בשלב ראשון החופש הפנימי ואחר כך הפעולה הנגלית בעולם, בנין בית המקדש. זוהי הדרך לגאולה, לחרות.
בין המצרים זהו הלילה, הזמן המסוגל לבחינת אמונתך, בלילות, הלילה אינו זמן לבכיה, הלילה הינו זמן לאמונה המביאה לחופש פנימי. ממקום זה של אמונה של חופש פנימי נגיע להגיד בבקר חסדך. נגיע להיות פעולתינו נגלית בעולם להיותינו עם חופשי חי ופועל".
להגיד בבקר חסדך; ואמונתך, בלילות
כי מציון תצא תורה, ודבר-יהוה מירושלם
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251