ערש"ק פרשת , והיה עקב תשמעון תשעו, הפרטים הקטנים.
והיה עקב ... ואכלת את-כל-העמים.... לא תעבד את-אלהיהם
עקב – דקדוקי תורה, ואכלת את כל העמים - העמים , אלוהיהם -אלוהי העמים.
עם ישראל, כל עוד הינו בתמותו, כל עוד היו בבחינת עקב תשמעון את המשפטים, הרי הינו מוגן ולא יקבל שום השפעה מהעמים ומאלוהיהם. אומר הרב קוק " העולם הישראלי כשהוא בתמותו, לעולם לא יקבל שום זעזוע חולני מכל עולם זר, מפני שכל העולמים כולם כלולים בו".
והיה עקב תשמעון, אומר רש"י "אם המצוות הקלות שאדם דש בעקביו תשמעון", ישנה חשיבות גדולה לשמירת המצוות ובייחוד שמירה על המצוות אשר דש האדם בעקביו.- הפרטים הקטנים.
הנידוש בעקב האדם, אומר הרב קוק הינם דקדוקי תורה "הרבה דברים מדקדוקי התורה נראים מיותרים ודומים למשא על הבריות מפני שאינם מכירים את גודל כוחו של הרע שבאדם ובעולם". אשר דש האדם בעקביו, הפרטים הקטנים, נראה בעיני האדם כמיותרים ולא חשובים.
אשר דש האדם בעקבו – הפרטים הקטנים, הם מקור החיות ושורש היות הרע.
הנידושים בעקב, בהיותם מזולזלים הם אשר מאפשרים לרע ו"לאחר" להיכנס אל הקודש. אותם הנראים מיותרים ודומים למשא, הם הפרורים אשר נותן המזלזל לרע, הפרורים אשר הינם מקור קיום וחיות הרע.
מציאותו של הרע, איננה קיימת בעולם. הימצאות הרע נובעת מהעדר הטובה. מקום אשר אין בו טובה נכנסת הרעה.
בריאת העולם הינה כולה טוב, שפע אין סופי. תפקיד האדם בעולם הינה לקבל ולהנות משפע הטוב המושפע עליו, עד בלי די.
קבלת השפע תלויה בשני דברים האחד כלי להכלת השפע, השני מניעת בריחת השפע וכניסה של אשר איננו השפע – ה"אחר".
עם ישראל הינו כלי לקבלת השפע, היהודי הינו כלי לקבלת השפע. השפע הכללי, השפע הישראלי הוא השפע האמיתי והמושלם. שפע כללי מורכב משפע של כל יהודי ויהודי בהתאחד השפעים נגיע לשפע הכללי לשפע המושלם. אומר הרב קוק, כל התורה ערוכה ברוח הלאומי. רוב השכר והעונש הנקוב בה בפרוש, אינו כי אם שכר ועונש לאומי. כל המציאות הפרטית ענינה המציאות הכללית.
קיום תורה ומצוות ע"י היהודי וע"י עם ישראל היא המביא לשפע העולמי, זלזול בדקדוקי התורה, הפרטים הקטנים, מביאה לידי נתינת מקום לשפע לצאת ובמקומו נכנס ה"אחר".
ה"אחר" הינו העמים, אשר אתה ברוך מהם, "ברוך תהיה מכל העמים", ה"אחר" הינו "אלהיהם" אשר נאמר עליהם "לא תעבוד את אלהיהם".
ה"אחר" הזה אומר הרב קוק "הינו זעזוע מעולם זר". למרות היותו "אחר", הינו כלול בעם ישראל. אומר הרב קוק "העולם הישראלי כשהוא בתמותו, לעולם לא יקבל שום זעזוע חוליני מכל עולם זר, מפני שכל העולמים כולם כלולים בו".
אומרת התורה ואכלת את-כל-העמים, אומר הרב קוק, "מהיות כל העמים, כולם, כלולים בעולם הישראלי, על כן יכולים לאכול את כל העמים" להכילם ולנצחם. יכולים ישראל לשאוב מתוכם את הטוב אשר בהם.
הטוב שבעמים, ככל הטוב בעולם, יונק הוא ממקור ישראל. הטוב אשר ניקח מהם אשר "אכלנו אותם" משלנו ניקח.
סוף דבר: עם ישראל בתמותו הינו הטוב ומקורו. בהיותינו מקפידים על הנידוש בעקב כעל העומד ברומו של עולם, אזי נזכה ל ושמר יהוה אלהיך לך את-הברית ואת-החסד אשר נשבע לאבתיך.
כאשר לא נהיה בבחינת עקב תשמעון, אזי יש וייכנס ה"אחר" לתוכנו. למרות זאת נוכל "לאוכלו" ולהוציא ממנו הטוב.
ברוך תהיה מכל-העמים
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251