ערש"ק פרשת ראה ...ברכה תשע"ו
אומרת התורה ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללה.
נוקטת התורה בלשון " ראה ", מהו לשון ראה ? כיצד ניתן לראות ברכה וקללה ?
ידועים הדברים "מטבע הטוב להיטיב" אם כן מהו ענינה של קללה.
אומר ר' נחמן מברסלב, "הברכה והקללה נעשה אצל האדם כפי הכלי שיש לו".
אומר הרב קוק " החיים המאושרים, בין של היחיד בין של הציבור, הם הולכים ונמשכים כפי אותה המידה שהם דורכים בפועל את ההדרכה המעשית".
ר' נחמן אומר, הברכה והקללה , אחד הם. מטבע הטוב להיטיב על כן רק ברכה ושפע מושפע ממנו יתברך. הפיכת הברכה לקללה נעשית על ידי האדם. כאשר האדם הינו בעל כלי הכלה אשר קטן הוא מלהכיל את רוב השפע, הרי נהפכת הברכה לקללה. הברכה והקללה הינה תלויה בכלי אותו מכין האדם לקבלת השפע.
אומר הרב קוק, "החיים המאושרים" ,היינו הכלי המלא בשפע, תלויים כפי המידה אשר הולך בה האדם, כפי ההדרכה אותה קיבל.
התורה היא המדריכה אותנו לדרך בה נלך ולמעשים אותם נעשה. הדרכתה של תורה הינה לפרטי פרטים. הדרכת התורה מדוייקת ומנחה לקבלת השפע האין סופי, הברכה. הדיוק לפרטי פרטי ההדרכות נשגבות הן מיכולת התפיסה האנושית.
אומר הרב קוק "..הצידוד כלפי התפתחות ועילוי כל עליה כזאת, גוררת היא אחריה ברכה כמוסה במעמקי החיים..". אומר הרב קוק "דיוק" זהו שם המשחק, כך ניתן להגיע ליותר שפע.
ככל שהיחיד והציבור ידייקו יותר, היינו יעלו במעלות הדיוק, יגיעו ליותר ברכה. ברכה אשר "כמוסה במעמקי החיים".
הדיוק הינו דיוק בפרטי עשיית דברי התורה
ידועים דברי חז"ל אמר רבי יצחק אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין שנאמר יצו ה' אתך את הברכה באסמיך. הברכה נמצאת במקום הסמוי מן העין, מקום אשר אינו נראה, ברכה אלוקית לא ניתן לראות בעין. ראית העין הינה ראיה של כאן ועכשיו בעין לא ניתן לראות למרחק עתידי. הברכה האלוקית נמצאת במקום הסמוי מן העין "כמוסה במעמקי החיים".
ברכה זו, אומר הרב קוק, "מחוללת היא כח רוחני גדול, וממשכת איתנות לתוקף האידאלים ונצחונם בעולם הפנימי של היחיד ובעולם החיצוני הכללי. הברכה, השפע מאיתו מגיע ישירות אל המקור, כמים המשקים העץ, בהשקות העלים והענפים לא יחיה ויצמח העץ. על מנת שיחיה ויגדל יש להשקות השורשים ומשם גם יגיע השפע לענפים לעלים ולפרחים, ויגדל העץ.
כך גם השפע האלוקי מגיע אל "תוקף האידיאלים".
אומר ר' נחמן, "..כי מלפני הקב"ה יוצא אור פשוט , היינו אותיות פשוטים ולפי האדם כן נעשה הצרוף, אם הוא אדם טוב נעשה צרוף של ברכה, ואם לאו להיפך".
אומר ר' נחמן השפע הינו נתון בידי האדם, ביכולתו לעשותו לטוב וחס וחלילה אף להיפך.
אומר הרב קוק "..ולהיפך, כל נסיגה, כל הבלעה ואי הקפדה של הסדר" כל נסיגה מהדיוקים מרחיקה "מהחיים המאושרים". למרות שכך הרחקה זו איננה פוגעת "בשלשלת האידיאלית".
הרחקה זו אין בכוחה לעצור את מסלול המהלך האלוקי, להיטיב לנבראיו. הרחקה זו יש בכוחה רק לעצור השפע לנפש הפרטית ואף לכלל הציבורי. עצירה זו, לנפש הפרטית, אל לכלל הציבורי הינה רק עצירה ולא ביטול הנפש הפרטית פורצת ומתעלה ומתגברת על אותה עצירה,
גם הנפש הכללית הישראלית מוצאת לה הנתיב ופורצת מתעלה ומתגברת ו"מצטרפת" לתהליךהאלוקי.
כדברי הרב קוק "..עד שמתפרץ (הכח שבנפש) מאיזה סוגר, כח אחד אדיר צפון במעמקים, שמוחה בכל תוקפו על הרמיסה האידיאלית, וגובה את הדקיון של העלבון הרוחני מהעולם המתדלדל ומתרשל. הולך לו כח איתן זה ובונה את הפרצות, מקומם את הנכשלים ומעודד את החלשים, עד שהשכינה האידיאלית שבה לשכון בכבוד בנשמותיהם של בני אדם הראויים לקלוט אל קרבם את אוצר החיים האמיתיים בכל תוקפו ועשרו".
אומר הרב קוק, באדם ישנו כח פנימי אדיר אשר בהיות "עלבון רוחני, התדלדלות, מתפרץ כח זה ובונה הפרצות אשר גרמו לאותה התדלדלות. כח פנימי זה מקים הנכשלים ומעודד החלשים.
אין אשר יעצור השפע האלוקי, שפע אין סופי. האדם במעשיו יכול לעכב לא לבטל.
כל זאת, כל השפע הזה אומרת לנו התורה ראה. שפע ייחודי, החיים המאושרים, זאת לא ניתן לראיה רגילה, לצורך כך צריך ציווי ראה.
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251