עבירת השוחד, מהי בעצם?
בזמן האחרון אנו שומעים יותר על חקירות בחשד לשוחד והגשת כתבי אישום בגין עבירת שוחד והפרת אמונים. מדוע עבירת השוחד צבועה בצבעים פוליטיים ונמצאת בלב מהדורת החדשות? מדוע ישנה סערה גדולה סביבה ומהי בעצם עבירת השוחד הזו שכולם מדברים עליה?
לקיחת שוחד
שוחד היא עבירה הנוגעת להתנהגותו של עובד ציבור וקשורה בקשר הדוק לתפקידו של עובד הציבור. עובד ציבור בהקשר זה כולל אנשי ציבור במשרות רמות (ראש ממשלה, שרים, חברי כנסת, עובדי עירייה וראשי עירייה ונבחרי ציבור למיניהם) וכן כולל עובד של תאגיד המספק שירות לציבור (למשל חברת חשמל, רשות המיסים וכדומה).
לקיחת שוחד מוגדרת בחוק העונשים בסעיף 290, עובד ציבור הלוקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו. מתן שוחד מתייחס למי שנותן שוחד לעובד ציבור בעד פעולה הקשורה בתפקידו.
שוחד- דרכים רבות לו:
שוחד יכול להינתן באופנים שונים, משכך פעולת החקירה בחשד לשוחד איננה משימה פשוטה.
שוחד יכול שיהיה בכסף או שווה כסף, טובת הנאה או בעד עשייה של פעולה מסוימת או הימנעות מעשייתה, השהייה או החשתה של פעולה מסוימת, האטה העדפה או הפליה לרעה. מתן שוחד יכול להינתן על מנת להטות החלטה או תוצאה בעד או כנגד פעולה מסוימת.
עיננו הרואות ששוחד יכול לבוא לידי ביטוי באופנים רבים ומגוונים, נקודת המוצא בכל אלו הינה הזיקה שבין המתת, ההצעה לתפקידו והשפעתו של עובד הציבור. דהיינו שימוש בכוח המשרה ובמעמדו בתמורה לאותו מתת שוחד.
החוק מתייחס לעבירת השוחד בצורה רחבה ומעמיד את עובד הציבור באחריות לשוחד אף אם לא הוא בעצמו זה האמור לבצע את הפעולה בגינה נתן השוחד אבל הביע נכונות, הסכים או קיבל שוחד מאחר והיה ביכולתו להשפיע על אדם אחר האמון על הביצוע.
שוחד יכול להתבצע באופן ישיר או ע"י מתווך.
האם צריך לראות תוצאה בפועל של לקיחה או פעולה שהושפעה משוחד?
התשובה לכך היא לא! החוק לא מבקש את השלמת הפעולה. מבחינת הרכיב העובדתי הרי שדי בכך שבוצעה הסכמה לקבל שוחד או שהייתה הצעה לשוחד. כלומר, החוק רואה במבקש או המתנה את השוחד, כמי שלקח שוחד או מי שנתן שוחד אף אם הפעולה לא הושלמה. גם אם לא קיבל בסופו של יום שוחד או אם ביקש כזה ונענה בשלילה יראו את איש הציבור כמי שלקח שוחד.
כך לגבי המציע שוחד או המבטיח שוחד לאיש ציבור אף אם נדחה ע"י איש הציבור יראו אותו כמי שהציע שוחד.
מכאן שעבירת השוחד, לקיחה או נתינה מתהווה כבר בשלב ההצעה ולא מחייבת את התוצאה המוגמרת של העברת השוחד וביצוע הפעולה בשלו ניתן.
העניין הציבורי והאינטרס הציבורי:
מאחר ועבירת השוחד נוגעת באנשי ציבור ונבחרי ציבור אשר אמונים על קידום האינטרסים הציבוריים במסגרת תפקידם ולא על קידום של אינטרס פרטי ועליהם חובת נאמנות כנבחרי ציבור לציבור בכללותו וכן חובה לנהוג עפ"י טוהר המידות. קיומו של חשד לשוחד המטה את החלטותיהם, מהווה עניין ציבורי מובהק.
החקירה בעבירת השוחד והגשת כתב האישום:
לאחר שהבנו מהי עבירת השוחד אנו יכולים להניח שלא פשוט לחקור עבירות שוחד בקרב נבחרי ציבור שכן יש להתחקות אחר ההצעה או הסכמה לקבל שוחד ולא פעם אין די ראיות המבססות את הרכיב העובדתי של ההצעה או ההסכמה לקבל.
מנגד על החוקרים למצוא ראיות המבססות את הרכיב הנפשי לעבירה, כמו בכל עבירה אחרת. בעבירת השוחד יש להוכיח כי המקבל את השוחד מודע כי השוחד ניתן בעבור אותה פעולה אותה מתבקש לבצע אותו איש ציבור בהקשר לתפקידו. כך גם לגבי המציע עליו להיות מודע כי ההצעה היא בעבור אותה פעולה המתבקשת מאיש הציבור לבצע.
יש להוכיח את הזיקה לתפקידו של איש הציבור בשל היותו איש ציבור ויכולת השפעתו של איש הציבור על הפעולה המתבקשת תוך ניצול כוח המשרה, מעמדו ותפקידו.
מכאן שככל והמדובר באיש ציבור בעמדת מפתח חזקה יותר ובעל השפעה רבה יותר על הפעולה הנדרשת כך תחשב העבירה לחמורה יותר שכן ביכולתו להשפיע ויחד עם זאת בשל מעמדו הרב התפיסה היא כי עליו אחריות רבה יותר לבצע תפקידו ללא משוא פנים ותוך שמירה על אמון הציבור.
האם מתנה הניתנת לאיש ציבור נחשבת לשוחד?
תלוי בנסיבות ובגודלה של המתנה, ברמת העיקרון איש ציבור אינו מנוע מקבלת מתנה ובלבד שישנה שקיפות מלאה לקבלת המתנה וערכה. כאשר מתנה ניתנת באופן חד פעמי ולא הוכח כי בתמורה לאותה מתנה נדרש איש הציבור לבצע פעולה כזו או אחרת הרי שלא ימצא פגם בקבלת המתנה. זמן שהמתנה בעלת ערך גבוה במיוחד וניתנת לאיש ציבור במעמד של שררה, שליטה וכוח והמתנה לא נתנה באופן חד פעמי הרי שעולה החשד שמא נתנה המתנה כסוג של תשלום בשווה כסף עבור טובת הנאה אותה מפיק נותן המתנה מהמקבל. או אז ישנו חשד לשוחד.
כתב אישום בעבירת השוחד נחשב לאישום חמור מאחר ועוסק הוא בתפקידו ומעמדו של איש ציבור אשר לכאורה מעל באמון הציבור ומעל בתפקידו כאשר פעל תוך הפרת אמונים. ניתוח החומר הראיתי בתיק הוא חשוב מעין כמותו ויש לעמוד על כל המסמכים, הרכיבים והראיות המצויות בו.
העונש העומד לצידה של עבירת לקיחת השוחד הינו עד 10 שנות מאסר ומלמד על החומרה של העבירה.
**אין האמור במאמר זה בגדר יעוץ משפטי***
סיון דואני, עו"ד עוסקת בתחום הפלילי וייצוג נוער. לייצירת קשר 050-2155118 או באתר sivanduanilaw.co.il המידע המובא לעיל הינו כללי ואיננו מהווה משום ייעוץ משפטי או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים. בכל מקרה של שאלה בעניין יש לפנות לעו"ד מוסמך לקבלת ייעוץ מלא. אין במאמר זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הח"מ.