בימינו ההתמכרות הגדולה ביותר של הילדים היא המסכים: מסכי טלויזיה, מסכי ניידים ומשחקי מחשב. להתמכרות זו כמו לכל התמכרות יש מחיר. המחיר של המסכים הוא מחיר חברתי קשה שהילדים משלמים. הם גדלים עם חוסר היכולת לתקשר אחד עם השני, עם השטחיות, ההתמכרות למסכים מעודדת את האינדיבידואליזם וחוסר היכולת לדחות סיפוקים והכל צריך להיות "כאן ועכשיו".
לעומתם, היתרונות שיש למשחקי קופסא דידקטיים כמו משחקי חשיבה הוא עצום, משחקי החשיבה נחשבים למשחקים שהלמידה מהם טובה ואיכותית ומאפשרת לילד לפתח מיומנויות חשיבה, לחדד את יכולותיו ולדעת לחשוב. אחד היתרונות הגדולים של משחקי החשיבה הוא פיתוח מיומנויות חברתיות אצל הילד וכשהוא גדל הוא עדיין רוצה ונהנה להמשיך לשחק.
אריסטו אמר "המשחק היא הנאה בעשיית דבר שאין לו המשך", זאת עובדה שמסייעת לילד לשחק הוא מבין שיש התחלה אמצע וסוף להתרחשות וקל לו יותר עם עובדה זו.
כאשר ניגשים ילדים למשחק הם עושים זאת באופן טבעי. באמצעות המשחק ילדים לומדים דברים שונים ומגוונים על העולם והסביבה בה הם חיים.
אין תחליף לאינטראקציה שנוצרת בין הילדים במהלך משחק והערך המוסף למשחק הוא התכנים הלימודיים שמוסיפים לו ומעשירים את הילדים בידע מבלי שהילד שם לב לכך וכך הופכת חווית הלמידה למהנה יותר. בנוסף לערך לימודי זה יש למשחק עוד שני ערכים משמעותיים : הערך החינוכי – המשחק עוזר לפיתוח האישיות ומפתח תכונות רצויות אצלו, והערך החברתי – תוך כדי משחק לומד הילד את חוקי ההגינות, האדיבות. הוא לומד לכבד חוקים וכללים. לומד להפסיד בכבוד והכי חשוב - לומד לשתף פעולה.
בין משחקי החשיבה ומשחקי הקופסא ישנם משחקים לתינוקות – הצעצועים.
לצעצועים ישנה חשיבות גדולה מאוד להתפתחות התינוק מבחינה רגשית, שכלית, מוטורית וחברתית.
בשנותיו הראשונות לומד התינוק להכיר את עולמו ומפתח את החושים שלו ואת התנועה, זאת התקופה הסנסו-מוטורית על פי פיאז'ה (פסיכולוג התפתחותי) שאמר שלצעצועים יש תרומה גדולה מאוד לתינוק בהיבט הרגשי, שכלי, מוטורי וחברתי.
יש המון צעצועים בשוק הפתוח צריך רק לדעת לבחור את הצעצוע המתאים לשלב בו נמצא התינוק.
בשלבים הראשונים אין להעמיס על התינוק המון צעצועים היות וחושיו עוד לא מפותחים מספיק אך חשוב להקפיד על בטיחות (יש לרכוש משחקים עם תו תקן ושאינם מכילים חלקיקים קטנים ומתפרקים.)
בגיל שנה עד שנתיים ההתפתחות המוטורית מתקדמת והתינוק מנסה להבין כיצד פועלים הדברים כדוגמת כפתורי לחיצה במשחק או קוביות, כלי מוסיקה, צבעים, בצק משחק ועוד..
בין הגילאים שנתיים לשלוש מפתח הפעוט כישורים חברתיים ורוצה ילדים שישחקו איתו הדמיון שלו מפותח (אוהב לשחק ב"כאילו") וצריך לאפשר לו אביזרים ומשחקי דמיון, פזאלים ומשחקי הרכבה כלי עבודה וכמובן משחקים לפתוח הזיכרון החזותי. אך בעיקר משחקים לעבודה על המוטוריקה הגסה והעדינה.
בגילאים המתקדמים יותר מעצב הילד כבר את אישיותו וזהותו ומגבש את מקומו בחברת הילדים ומסוגל כבר לדחות סיפוקים ומבין את המערכת החברתית עד ש.... הוא מקבל לידיו את הנייד הראשון שלו!!
חן בנימין מנהלת אתר "מחוברים לילדים"
ליצירת קשר office@childsgames.co.il
כתובת האתר : www.childsgames.co.il