המושג "דינמיקה משפחתית" במאמר זה מתכוון לתאר נושאים רגשיים הכלולים ברמת ההתנהגות והרגש במשפחות. דינמיקה משפחתית כוללת את ההסכמים הידועים וההסכמים הבלתי כתובים שחלקם אינו מודע, בין ההורים, מערכות היחסים בין הילדים, המודעות של הילדים לגבולות ההתנהגות המצופים מהם בהתאם לגילם, מידת המעורבות של סבים וסבתות ממשפחות המוצא וקיומן של שיחות על היחסים בין בני המשפחה. המאמר מתייחס לילדים בגילאי בית הספר היסודי.
ליחסים בין ההורים יש השפעה מרכזית על קבוצה גדולה של דרכי הפעולה של הילדים, כגון: ההבנות שהם מפתחים ביחס למושג "שייכות" משפחתית ומידת העניין שלהם להרגיש שייכים. הצורך שלהם לנוע בין קרבה להורה אחד או לשני ההורים והרגשת הביטחון שמאפשרת להתרחק ולהתקרב לפי מצבם הרגשי, יכולתם לשתף את ההורים במצבים רגשיים קשים, יכולתם לבקש עזרה בקשת המצבים שבהם לפי הרגשתם נחוצה עזרה כגון: קשיים לימודיים, קשיים חברתיים, כעס על אחד ההורים, רגשות קיפוח, צורך בנוכחות של ההורה באתגרים כמו הטיול הראשון שכולל שינה בין אם במסגרת בית הספר, תנועת הנוער או חוגים.
במשפחות לא מעטות יש חלוקת תפקידים בין ההורים שבה אחד ההורים נמצא מעט בבית לצורכי פרנסה והאחר נמצא יותר או זמין יותר בטלפון. כאשר יש אמון בין ההורים ועניין לקדם משפחתיות בריאה ירצה ההורה הזמין לשתף את ההורה שאינו זמין. החשיבות של השיתוף היא האפשרות של ההורה שנמצא מעט זמן עם משפחתו ליצור קשר עם ילד שזקוק ליותר תשומת לב בזמן נתון. זאת בשונה ממצבים שמתוך כעס על נוכחות מצומצמת ירגיש ההורה הזמין יכולת להחליש את ההורה הפחות זמין דרך הקשר שבינו לבין הילדים.
ברוב המשפחות "ההסכם" בתחום זה הוא מודע כשיש דינמיקה טובה בין ההורים ואינו מודע כשנעשה שימוש לרעה בכוח של ההורה הזמין.
מערכות היחסים בין הילדים הם נושא שמשתנה ומתפתח בחיי משפחות ללא הרף. ככל שהילדים גדלים מצטמצם הצורך במאבק על תשומת הלב של ההורים וגדל הצורך במרחב אישי וחברתי. משפחות שקשה להן יחסית לאחרות לארח חברים של ילדים עלולות להעביר לילדיהם מסרים שלא התכוונו להם בעניין יחסם לחברים. בקצה השני של הטווח נמצאות משפחות שמעודדות יחסי חברות עד העדר גבולות כגון: מיעוט ארוחות משותפות לבני הבית, מעמדות בין הילדים ללא תשומת לב להשלכות העתידיות, קושי לנהל סדרים טכניים ועוד.
הורים שנוטים לחשוב על סגנון ההורות שלהם תוך כדי התרחבות המשפחה מכוונים את הדברים באופן שמתאים לאישיותם וכולל מחשבה על צרכים של כל בני הבית. מובן שמצב זה אינו אפשרי תמיד, ההתכוונות מסייעת רבות. חשוב לשים לב שילדים באים לעולם עם נטיות משלהם בתחום החברתי כמו בתחום המוטורי או הלימודי. מובן שאין צורך לצפות מאחד הילדים שיפתור את הקשיים החברתיים של אחיו או אחותו. מצד שני חשוב לא לצפות שהצרכים של כל ילדי המשפחה יהיו דומים.
השפעת הנורמות שמביא כל אחד מבני הזוג מבית הוריו והיכולת של ההורים להגיע להבנה בינהם בעניין יכולה לצמצם מתחים רבים. בעידן שבו שני ההורים עובדים ימים ארוכים עזרה של סבים וסבתות בהימצאות עם הילדים היא מצב שגור וברובו חיובי. ככל שהמוטיבציה של הסבים קשורה בהבנת טובת הילדים ויכולת לצמצם את המוטיבציה שלהם להשפיע קטנה כך טוב יותר לכולם. אלא שקשה לרבים להיות מודעים לעצמם, הן לסבים והן להורים, לכן שיחות גלויות יכולות לצמצם נזקים ומי שמתקשה בכך יכול להעזר במנחה משפחה פרטני.
סמדר נבו, מדריכת הורים, מלווה משפחות ומאמינה בשינוי דפוסי הזוגיות דרך ההורות. עזרה מותאמת אישית במודל שבניתי תאפשר לכם להיות ההורים שאתם רוצים ויכולים ולהתחיל את יחסיכם הזוגיים מחדש