אפה של קליאופטרה
ההיסטוריה מתנהלת על פרטים שוליים ואף מושפעת מדברים טריוויאליים.
מלחמת טרויה הייתה בגלל אישה יפה בשם זה, ואילו אפה של קליאופטרה היה קצר יותר. גם מהלך ההיסטוריה היה שונה יותר. אזי יוליוס קיסר לא היה מתאהב בה, ולא נלחם נגד אנטוניוס.
החיים על כדור הארץ התפתחו בגלל נתון מקרי ביותר, נטיית ציר כדור הארץ כלפי ציר השמש, וביחס מישור המילקה, מישור שפחות או יותר כוכבי הלכת פרושים לפיו ואפשרו התפתחות וקיום חיים. אילו ציר כדור הארץ היה מקביל לציר, כי אז כל התופעות על כדור הארץ היו דיכוטומיות. היום והלילה היו שווים באורכם וכמו באקלים מדברי, היום היה לוהט לעין שיעור וכך גם הלילה, קר בצורה קיצונית. לא היו עונות שנה, ולא היו תנאים להתפתחות חיים.
החיים על כדור הארץ התפתחו אומנם במהלך אבולוציוני, החל מיצורים חד תאיים ועד בריאת האדם. האדם בשלב מתקדם הצליח להשתלט על בעלי חיים ולרתום אותם לתועלתו. מלבד הזדקפותו על פני האדמה, יתרון משמעותי, כשהגפיים הקדמיות שלו הפכו לידיים. היווצרות בשלב מסוים של הבוהן, כאצבע השונה בנטייתה ובמהותה ביחס לארבע האצבעות האחרות, מוטציה אשר אפשרה לו לאחוז בכלים שונים, כולל נשק שהופנה לבעלי חיים אחרים וגם בעצם ליצור כלי נשק, וגם החשוב ביותר ליצור כלים.
נעבור עתה לאחד מפלאי הטכנולוגיה – הצילום. הצילום שבראשית, באמצע המאה ה-19, התפתח לראינוע. שיאה של טכנולוגית הצילום הגיעה לשיאה באמצע המאה העשרים ביצור מכשירי טלוויזיה שבתחילה היו בשחור-לבן ואחר כך בצבע. לא פחות חשוב לציין לאיזו איכות הגיעה לימים הטלוויזיה הצבעונית כשהשיא הוא טלוויזיה גבישית. כל הטכנולוגיה הזאת, מהראינוע ועד הטלוויזיה, מבוססת שוב על דבר טריוויאלי והוא – בילוף החוש שלנו. המוח יוצר מצב, שאחרי שאנו רואים תמונה, באמצעות העין, היא נשארת קיימת במוח שתיים או שלוש שניות אחרי העלמה.
אם מעבירים במהירות, כמו מהפכת הראינוע, 16 תמונות דומות מאוד במהירות, נוצר אפקט התנועה הרצופה. לימים המצאת הראינוע, שמבלפת את חושינו, הפכה לקולנוע שהתפתח לטלוויזיה. על מסך הטלוויזיה יש סורק אופטי, שסורק את המסך במהירות עצומה וכך נוצר אפקט התנועה על מסך הטלוויזיה.
השורה התחתונה היא שאלמלא האפשרות של בילוף החושים לא היינו מגיעים לטכנולוגיה המדהימה הזו בתקשורת, כי לא הייתה אופציה אחרת שתיווצר בשום טכנולוגיה שהיא.
רפאל לירז
רפאל לירז