אז איך הפכה אילת לחצר האחורית של התיירות בישראל ?
לנו הישראלים מוכרת אילת כעיר נופש יקרה, לעתים יקרה מדי. בעונה הרלוונטית למרבית המשפחות הישראליות עלות הלינה באילת גבוהה עד שערורייתית שלא לדבר על מחיר האטרקציות השונות שהעיר מציעה לנופשים בה.
מוזר שמשרד התיירות בחר לשווק את אילת בעולם כיעד לתיירות LOW COST וכאלטרנטיבה לנופש במדינות נחותות מאתנו כלכלית כגון מצרים (שארם אל שייח) ותוניסיה. ההנחה שהאביב הערבי הביא עימו מחסור באתרי נופש חורפיים ראויים הינה הנחה נכונה אך השאיפה שעסקים ישראליים יתחרו באלו המצרים לדוגמא הינה הנחת עבודה הזויה לחלוטין.
טרם פרוץ האינתיפאדה השנייה הייתה אילת במלוא זוהרה התיירותי, עשרות טיסות צ'ארטר נחתו בנמל התעופה בעיר ובנמל התעופה אילת והביאו עמן לעיר תיירות נכנסת איכותית, התיירים הגיעו מלווים בנציגים שטיפלו בהם לכל אורך השהות שלהם, יצאו לטיולי יום מגוונים כשהם מודרכים על ידי מורי דרך ישראלים מורשים וכמובן שתנועת התיירות ההיא הייתה צרכנית משמעותית של אטרקציות תיירותיות איכותית בעיר כגון המצפה התת ימי, ריף הדולפינים, חוות הגמלים, טיולי ג'יפים, הפלגות במפרץ אילת, ספורט ימי, צלילה ועוד ועוד...
בשנים האחרונות בתמריץ ומימון של משרד התיירות נוחתות באילת טיסות LOW COST רבות, תועלתן של אותן טיסות לכלכלה האילתית מוטלת בספק. מדובר בתנועת תיירות זולה ביותר שרובה לן באכסניות ובדירות בעוד חלקים לא מבוטלים ממנה אף חוצים את הגבול למצרים וירדן ולמעשה אינם לנים בישראל או צורכים בארץ שרותי תיירות כלשהם.
תנועת התיירות המגיעה לאילת בטיסות ה LOW COST מסובסדת ע"י משרד התיירות בעלות של לפחות 45 אירו לאדם (אגב, למיטב הבנתי גם ישראלי שנוחת בעובדה מתגמל את חברת התעופה באותו סכום), אך לא די בכך ובשל תלונות חוזרות ונשנות של התיירים המגיעים עמה לעיר על יוקר הפעילויות באילת הוציא משרד התיירות עבורם טיולי הליכה חינמיים באילת, יוזמה יפה אך את מי היא מקדמת (והרי תיירות היא ענף כלכלי)?
במבחן התוצאה, בשנים האחרונות הפכה אילת לבית קברות לאטרקציות שאינן מוצאות דרך לכסות את הוצאותיהן ואל מול נחיתת מטוסי חברות ה LOW COST בשדה התעופה עובדה נסגרו בשנים האחרונות עיר המלכים, האיימקס, האמייזינג וורלד ועוד ועוד...
גם במבחן מורי הדרך ניכר כי תנועת טיסות ה LOW COST לאילת לא היטיבה עמם, כבעלים של חברת תיירות נכנסת המפעילה סיורים אך ורק בהדרכת מורי דרך מורשים, אני מוצא עצמי שוכר מורי דרך אילתים בטיולי צליינות וטיולים פרטיים בצפון פשוט כי אין פרנסה למורי הדרך בעיר אילת. רבים ממורי הדרך המצויינים שנהגו לגור ולהתפרנס באילת עזבו את העיר והעתיקו את מקום מגוריהם צפונה וחבל שכך...
שלא תבינו אותי לא נכון, אין לי כל התנגדות לקיומה של תנועת תיירות נכנסת זולה ועממית, אך זו אמורה להיות סיגמנט אחד מיני רבים ובוודאי שאיני רואה כדאיות בסבסוד תנועת תיירות שכזו
איכות המוצר התיירותי באילת נמצא אף היא במגמת שחיקה אל נוכח אלפי התיירים התרים אחרי פעילויות במחירים לא ריאליים כך נוצרה בעיר אילת תעשיית "סוכנים" ומפעילי תיירות שאין בינם לבין המקצוע דבר וחצי דבר הן במישור הביטוחי, הן במישור התחבורתי והן במישור חוקיות ההדרכה.
בפועל אילת במצבה הנוכחי איננה אלא נקודת יציאה לטיולי יום לפטרה כשחלק גדול מהמטיילים אינו לן בה ולו לילה אחד כי אם מגיע לשדה התעופה אילת בטיסת הבוקר הראשונה, יוצא לטיול לפטרה וחוזר בטיסת ערב חזרה לתל אביב...
זילות המוצר התיירותי באילת ורמתו הירודה מתבטאת היטב גם במחירי הטיולים, כך למשל טיול יום לבית לחם וירושלים ממלונות ירושלים עולה היום בחברות מסודרות 104$, בעוד טיול בית לחם, ירושלים וים המלח ממלונות אילת נמכר בכ-70-80$ בלבד, האבסורד ברור וידוע לכולנו כי החברות התל אביביות המוכרות במחיר גבוה יותר טיול קצר יותר אינן עושקות את התייר אלא פשוט פועלות תחת רמת מחירים הגיונית נוכח ההוצאות של הפעלת טיולים איכותיים וחוקיים.
מנכ"ל חברת אהלן אולימפוס חברת תיירות נכנסת מובילה, שרות מיוחד לדוברי ספרדית, תיירות פרימיום, חבר הנהלה בלשכת מארגני תיירות נכנסת בישראל ובעל ניסיון עשיר בתכנון וביצוע טיולי איכות , לחברה משרדים באילת ובירושלים