על פי חוק, כל שינוי בייעודו של נכס מייעודו המקורי ליעוד אחר מצריך קבלת היתר לשימוש חורג.
שימוש חורג לגן ילדים זהה ברובו לשאר השימושים חורגים מבחינת ההליך, אך התייחסות לגביו שונה מצד הרשויות.
בשנים האחרונות ישנה עליה חדה במספר הפונים להגשת בקשה לשימוש חורג לגני ילדים ולהקמת גני ילדים.
ישנם מספר גורמים לעליה בהגשת בקשות לשימושים חורגים לגני ילדים לכך:
• אכיפה מוגברת מצד הרשויות.
• התפקחות בנושא הבטיחות לילדי הגן.
• חברות הביטוח וסוכני הביטוח דורשות אישורי בטיחות כתנאי לביטוח הגן ברוב המקרים.
• גן ילדים בכללותו הינו עסק כלכלי ויציב למי שיודע לנהל אותו בצורה נכונה כיוון שהביקוש תמיד קיים ובכל מקום.
• עלית מחירי הטיפול לילד בכל רחבי הארץ וזאת כאשר המחירים במגמת עליה מתמדת.
שלבים בהקמת גן ילדים
ישנם מספר שלבים בהקמת גן ילדים בצורה נכונה:
• איתור מבנה רלוונטי לגן תוך היוועצות עם מומחים בתחום.
• הכנת הסכם שכירות אשר מאפשר לשוכר להגיש בקשה לשימוש חורג.
• התאמת גן הילדים לדרישות הרשויות השונות (כבאות, משרד בריאות וכד'...).
• המדיניות הכתובה של חלק מהרשויות הינה לאפשר את פתיחת הגן במקביל לניהול ההליך לשימוש חורג מבלי להגיש תביעות משפטיות.אצל רוב הרשויות מדובר על מדיניות אשר אינה כתובה אך יש להבהיר כי על פי חוק נדרש להפעיל גן עם היתר לשימוש חורג.הסיבה לנושא מדיניות הפעלת גני ילדים במקביל לקידום הליך השימושהחורג נעוצה בכך שההליך עצמו יכול לקחת מספר שנים להסדרת ההליךלשימוש חורג לגן הילדים.
אכיפה מצד הרשויות
כפי שציינתי, בשנים האחרונות האכיפה נגד גני הילדים מבוצעת בצורה מוגברת וכמות התביעות המשפטיות וצווי המניעה כנגד גני ילדים עלו משמעותית.
יחד עם זאת, חלק מהרשויות והמערכת המשפטית, הבינו כי הליך השימוש חורג הינו הליך בירוקרטי ולכן מאפשרים לגני הילדים לעבוד במקביל לניהול ההליך.
ניתן לראות זאת במסמך חוות הדעת של הפרקליטות בנושא גני הילדים עבור עיריית ת"א ובמסמך מדיניות עיריית ת"א.
תכניות מתאר לגני ילדים
חלק מהרשויות המקומיות ביצעו תכניות מתאר לגני ילדים בתחומן.
יחד עם זאת, יש להבהיר כי תכניות המתאר אינן מקלות/מקצרות את הליך השימוש חורג אלא רק מגדילות את סיכוי אישורי הבקשות בתחומן.
הליך רישוי זמין/רישוי מקוון
כיום הליך הגשת הבקשות לשימוש חורג לגן ילדים מתבצע דרך מערכות רישוי זמין ורישוי מקוון.
מכיוון שכל החומר המקצועי אמור לעלות למערכות הממוחשבות, רצוי כי החומר אשר מועלה יוכן מראש על פי דרישת כל הרשויות(כיבוי אש, הגא, משרד הבריאות ועוד...).
תכנית אשר לא תעלה בצורה מקצועית, עלולה הוועדה לפסול כיוון שאינה עומדת בדרישות התכנוניות.
זאת ועוד, חלק מהרשויות דורשות טרם הדיון בוועדה לעלות את הנספחים המאושרים של הרשויות השונות(פיקוד העורף, משרד הבריאות וכד'....), דרישה זו אשר נדרשה בעבר רק לאחר אישור הוועדה, מחייבת כי התוכניות הראשוניות אשר הוגשו יהיו תואמות לדרישות הרשויות השונות.
סיטואציה זו, הביאה לכך שמתכננים אשר אינם מתמחים בתחום זה סיכויי הצלחתם באישור הבקשות לשימוש חורג לגן ילדים בוועדות השונות נמוכות משמעותית ממתכננים אשר מומחים לכך.
וועדות ההתנגדות
לרוב הבקשות לשימושים חורגים לגני ילדים מוגשות התנגדויות.
בשל ההתנגדויות מצד השכנים מכנסת הרשות המקומית וועדת התנגדות אליה מוזמנים המתנגדים והגננת עם בא כוחה.
לרוב, כאשר רשות מקומית רוצה לדחות בקשה לשימוש חורג, היא מבצעת זאת בטענה של בעיה תנועתית ו/או בטענה כי אין צורך בגן הילדים באזור המבוקש.
נקודת האור לגננת היא, שניתן לסתור את שתי טענות אלה בוועדות הערר ע"י חוות דעת נגדית מצד הגננת ובא כוחה בוועדות הערר.
לכן חשוב להגיע לוועדת ההתנגדות מוכנים ומצוידים בחוות דעת תנועתית ובכל המסמכים וחוות דעת הרלוונטיים לרבות החלטות וועדות ערר והחלטות קודמות של הוועדה המקומית בבקשות דומות לשם הגדלת סיכויי אישור הבקשה.
וועדות הערר
ישנן לא מעט בקשות אשר מגיעות לוועדות הערר עקב סירוב הוועדות המקומיות לאישור גני הילדים.
יתרונן של וועדות הערר הוא שהן דנות בפן התכנוני ובאופן מקצועי נטו וזאת לעומת הדיונים בוועדות המקומיות שישנם לא מעט מקרים בהם הדיון לא נסוב רק בפן התכנוני.
לסיכום
לשמחתנו, סטטיסטיקת אישורי הבקשות לגני ילדים במדינת ישראל נוטה לטובת גני הילדים תוך הבנת הרשויות המקומיות כי גן הילדים הינו צורך הכרחי לסביבה וזאת בתנאי שנשמר האיזון הסביבתי עם מינימום הפרעה לסביבה הקרובה.
דן מדר אדריכלות והנדסה טיפול ברישיונות עסק,היתרי בניה ושימושים חורגים לגני ילדים אפעל 6 , פתח תקווה 03-9345768 , 052-3567730 אתר הבית DMADAR.COM