אדם הרוצה לקבל תו חנייה לנכים צריך לעבור תהליך ארוך, ויש לשים לב שלא לטעות בשלביו כדי לא להיקלע לתסבוכת בירוקרטית
תהליך ההנגשה לנכים בישראל נמצא בעיצומו וכיום יש מודעות הרבה יותר גדולה לרווחת הנכים. נכון, יש עדיין אנשים שחונים בחניות נכים, אבל בעידן השיימינג והרשתות החברתיות, גם התופעה המכוערת הזו נמצאת בירידה. חניית נכים היא הדרך של הנכים והמוגבלים לקבל את העזרה שהם צריכים במקומות בעייתיים.
החנייה בדרך כלל קרובה יותר למקום היעד ו/או מאפשרת זמן מספק ליציאה וכניסה לאוטו. כדי הגיש בקשה לתו נכה לרכב צריך לעמוד בכמה קריטריונים. דרגת הנכות צריכה להיות ב-60 אחוזים לפחות, ובנוסף, התנועה שלו בדרכים ללא רכב עלולה לסכן את בריאותו. כלומר, התניידות באמצעות תחבורה ציבורית היא פשוט מהווה מטרד. עם זאת, תו נכה מגיע גם למי שמוגבל בהליכה וזקוק לכסא גלגלים, מי שזקוק לרכב כאמצעי תחבורה, בעל תעודת עיוור, הורים לילד נכה, נכה משרד הביטחון, מוגבלי ניידות ונפגעי פעולות איבה.
הליך בקשה לתו נכה לרכב צריך להתחיל עם בקשה כתובה למשרד התחבורה ולביטוח הלאומי. המסמך צריך לכלול את המסמכים הרלוונטים וכן את מספר הרכב. לאחר מכן, המבקש מוזמן לוועדה מיוחדת בה דנים בעניינו, ולאחר מספר שבועות הוא אמור לקבל תשובה. אם התשובה שלילית, חשוב לדעת שניתן לערער, ואם גם הערעור נדחה, יש צורך בלהתחיל את ההליך מחדש.
תקף ל-4 שנים
בחלק גדול מהמקרים האישורים כמובן ניתנים על ידי הוועדה, אך סיבות שונות ומשונות גורמות לעיתים לעיכובים. לעיתים חלק מהמסמכים אינם בתוקף, אינם תקינים או אינם חתומים. לפעמים דעת הרופא המומחה אינה מתקבלת ובמקרים מסוימים יש טעויות בהליך הבירוקרטי הסבוך הזה. חשוב להיות מסודרים ולהעביר את כל הטפסים בצורה נכונה. תו חנייה לנכה תקף ל-4 שנים בלבד ועל אחריות המקבל להאריך אותו. אם חל שינוי במצבו של האדם במשך השנים, עליו כמובן לעבור שוב את הליך אישור הוועדה.
לא פשוט להיות נכה במדינת ישראל, גם מבחינת הנגשה וגם מבחינת היחס. תו חנייה לנכה זהו בונוס גדול, רלוונטי וחשוב מאוד לכל אדם נכה או מוגבל שלא רוצה לוותר על שגרת חיים נורמלית ועל היכולת להסתובב בעצמו וללא עזרה. כל מי שחונה בחניית נכים ואינו זכאי לכך, צריך לחשוב על ההשלכות של המעשים שלו ועל כך שהוא גורם סבל, ובמקרים רבים מסכן, אנשים שרק רוצים להיות שווים לכולם.
רונן יעקב