בתור מורה לאמנויות הקרקס, אמן המכיר את התחום ומבוגר שאובחן בעבר כילד עם בעיות קשב וריכוז, אני מדבר מתוך החוויה האישית שלי ומתוך הניסיון שלי בעבודה עם ילדים במסגרות של בתי ספר רגילים.
נתחיל בסיפור קטן, הסיפור הוא על ילד בשם נריה (שם בדוי). נריה בכיתה ה' בבית הספר שבו אני מלמד ג'אגלינג בתל"ן (תכנית לימודים נוספת). את נריה פגשתי בפעם הראשונה באמצע שיעור / חוג קרקס שלימדתי. החוג שלי בבית הספר המדובר מתבצע במבואה של הכיתות הבוגרות (רחבה גדולה המוקפת כיתות). נריה הורחק מהשיעור עקב בעיות התנהגות בכיתה והמורה לא ידעה מה לעשות איתו. סימנתי לה שהוא יהיה קצת איתי, יעזור לי.
כבר בשיעור הראשון נריה התחיל להתעניין בכלים השונים וגילה יכולות לימוד מרשימות, לצד זה שדרשתי ממנו לתפקד בתור עוזר מורה, גם לעזור לי עם הילדים הצעירים יותר וגם לסדר את הציוד בסוף השיעור. לאורך הסמסטר נריה הפך את הסידור הזה לסידור קבוע. בכל יום שבאתי ללמד הוא קיבל אישור להיעדר למשך שני שיעורים כדי להיות איתי, במקביל קיבלתי דיווחים מהמורה שהוא משתפר והיא משתמשת בשיעורים שלי כ'תמריץ' לעודד את נריה להשתתף בשיעורים. הוריו של נריה רכשו חלק מהציוד שאיתו הוא התאמן, והוא המשיך להתאמן מחוץ לשעות בית הספר וגם בהפסקות. ראיתי מול עיני איך עולם הקרקס תפור עליו, הוא מוציא את האנרגיות העצורות בו לתוך אימון שממקד אותו ומסייע לו ללמוד נחישות, ריכוז ובעקיפין עוזר לו ללמוד מיומנויות אקדמיות כמו קריאה, כתיבה וחשבון. (מחקרים רבים הוכיחו שלימוד מוטורי וספציפית, לימוד ג'אגלינג תורמים לחיבור קשרים עצביים במוח ובעלי תועלת רבה להתפתחות המוח).
אני כותב שורות אלו ועוד לא סיימתי את השנה, אני מצפה לראות את נריה בכל יום שני שבו אני מלמד בבית סיפרו. פגשתי את הוריו והם מדווחים לי שהוא גם מצפה ליום הזה, נריה הוא תלמיד שגם מאתגר את המורה כי הוא די מהר עבר לרמות הגבוהות של הטריקים והלהטוטים בכמעט כל הכלים והוא רעב ללמוד עוד (ממש כמוני...) ואני צריך ללמד להטוטים מקצועיים בכלים בשונים כמו דיאבלו, כדורים, אלות קרקס, מקל פרח וסטאף.
אחרי שיחה קצרה שניהלתי עם המרוה של נריה בהפסקה היא סיפרה לי שהוא מתאמן בכלי הג'אגלינג גם בהפסקות והילדים ממש מתלהבים ממנו מה שעוזר לו גם לבנות את מעמדו מבחינה חברתית וזה שימח אותי עד מאוד.
אני רק מחכה להתחיל לצרף אותו למופעי ג'אגלינג שאני עושה ברחבי הארץ.
אני ממליץ לטפל בילדים בעלי מוטיבציה נמוכה בפעילות ג'אגלינג, יש הרבה ילדים שנמנעים מפעילות גופנית מאומצת אבל ימצאו את המשחק בכלי הג'אגלינג השונים לא מעייף (ברוב הכלים אין צורך בכושר גופני גבוה כלי ללמוד), אני ממליץ להמשיך לקרוא בנושא בקישור הזה -
איך לגרום לילד שלך להיות פעיל וליהנות מפעילות גופנית
מקווה שנתתי השראה לך הקורא היקר, בין אם אתה הורה, מורה או איש חינוך. ג'אגלינג זה כלי מדהים, כל כלי הוא עולם ומלואו ויכול לתת לילדים משמעות בתקופה קריטית בחייהם ותחביב נהדר ליהנות ממנו במשך כל חייהם.