תארו לכם מצב בו אתם מגיעים לשדה התעופה, נרגשים לקראת הטיסה שלכם לטיול הנופש או לפגישה העסקית, ומגלים כי הטיסה עוכבה, הוקדמה או בוטלה – כאשר לעיתים מאלצים שינויים אלו נשיאת הוצאות כספיות עבור מזון, נסיעה ונסיעות ועוד – זאת בנוסף לעוגמת הנפש וחוסר הנוחות שנגרמה, שלרוב כרוכה גם בהמתנה ממושגת בנמל התעופה ובתכניות משובשות.
בדיוק בשל כך, נחקק ב-2012 חוק טיבי - חוק פיצוי וסיוע בענייני שינוי בתנאי הטיסה, שנועד, בין השאר לסייע לכל נוסע מול חברת התעופה, ומטיל על החברה את החובה לפיצוי הנוסע בהטבות הולמות, כגון – פיצוי כספי, כרטיס טיסה חלופי, אירוח בבית מלון, מזון ומשקאות והשבת תשלום הטיסה.
איחור בן למעלה משעתיים
נוסע שטיסתו עוכבה בלמעלה משעתיים, זכאי לקבלת משקאות, מזון ושירותי תקשורת נחוצים.
איחור בן 5 שעות עד 8 שעות
במקרה שהטיסה מאחרת בין 5 ל-8 שעות מהמועד המקורי, זכאי הנוסע לקבל (נוסף על הפיצויים להם הוא זכאי במקרה של איחור בן שעתיים) גם תמורה מלאה עבור הכרטיס, או כרטיס חלופי. במקרה שלנוסע הוצע כרטיס חלופי לטיסה שאמורה להמריא למחרת – זכאי הנוסע לקבל גם שירותי הסעה ולינה.
איחור בן 8 שעות
במקרה בו התעכבה הטיסה למעלה מ-8 שעות, תיחשב על-פי חוק כאילו בוטלה ובמסגרת זו, זכאי כל נוסע בטיסה לקבל "שירות סיוע" בלא תשלום נוסף (הכולל משקאות ומזון, אירוח בבית מלון, ושירותי הסעדה), כמו גם את התמורה המלאה ששילם עבור הכרטיס, או כרטיס טיסה חלופי – בהתאם לבחירתו.
בנוסף לאמור, זכאי הנוסע לקבלת פיצוי כספי בשיעור התלוי במרחק הטיסה בקילומטרים, עם פיצוי מינימאלי של 1,290 שקלים ופיצוי מרבי של 3,120 שקלים.
מה עושים במקרה שטיסתי עוכבה או נדחתה?
אנו מציעים לכם לא לוותר בשום מקרה על הפעולה של הגשת תביעה כנגד חברת התעופה. האם כדאי תחילה ליצור קשר עם חברת התעופה, לפני שניגשים לבית המשפט לתביעות קטנות? זו שאלה טובה שנשאלת על-ידי רבים וטובים מנוסעי המטוסים. אנו מציעים לכם לחקור את הנושא מעט יותר ולקבל את הידע הנחוץ.
לסיכום
חוק טיבי בא להגן על כלל הציבור במצבים של עיכוב חריג בטיסות, או אפילו ביטול של טיסה ללא הודעה מוקדמת. הפיצוי יכלול, בנוסף למתן החזר כספי על כרטיס הטיסה, גם מתן הטבות ופיצוי כספי בשיעור משתנה.