תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה מהווה אוסף תקנות שנועדו לאפשר את חיזוקם של מבנים ישנים אשר נבנו לפני שנת 1980 ואינם עומדים בתקן הישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה. הסבר מפורט בדבר תמ"א 38 ניתן למצוא באתר מינהל התכנון, אבל על מנת להקל עלייך, ריכזנו במסמך זה את עיקרי התכנית וסעיפיה המרכזיים.
פרק א' - כללי - תחולת התוכנית (סעיף 4)
פרויקט תמ"א 38 יחול על מבנים שההיתר לבנייתם הוצא קודם 1.1.80 למעט מבנים שהתקן פטר. מבנים בהיתר שנבנו לאחר מועד זה, יחולו עליהם הוראות החיזוק בלבד ללא תוספת של זכויות בנייה.
פרק ב' - הוראות לחיזוק מבנים (סעיף 10)
תותר חריגה מקווי בנייה ומגובה המותרים עפ"י תכנית החלה על המבנה לצורך מרכיבי החיזוק, במידה הדרושה לחיזוק בלבד. מרכיבי החיזוק יעוצבו במשולב עם חזיתות המבנה לשביעות רצון מהנדס הוועדה.
עידוד ע"י תוספת זכויות (סעיף 11)
קיימות 3 חלופות לתוספת יחידות דיור חדשות - או על ידי תוספת אגף, או על ידי תוספת קומה או ע"י מילוי קומת עמודים מפולשת. סך כל שטח התוספת עבור הוספת יחידות דיור יהא כשטח קומה טיפוסית של המבנה.
הרחבת יחידות הדיור הקיימות במבנה - תותר תוספת שטח כוללת של עד 25 מ"ר ליחדת דיור כולל ממ"ד.
אפשרי שילוב של הרחבת יח"ד קיימות עם אחת מהאפשרויות להוספת יח"ד (כדוגמת הרחבת יח"ד ותוספת אגף, הרחבת יח"ד ותוספת קומה או הרחבת יח"ד ומילוי קומת העמודים המפולשת).
תוספות למבנים שאינם מיועדים למגורים (סעיף 14)
במבנים שאינם מיועדים למגורים רשאית הועדה המקומית, לפי חוות דעת מהנדס הועדה, להתיר תוספת בנייה לקומה נוספת או אגף ובלבד שהמבנה יחוזק כולו עם התוספת.
סייגים לתוספת הזכויות
מבנים לשימור - לא תותר תוספת בנייה עפ"י התמ"א 38, אם התוספת אינה מתיישבת עם הוראות התוכנית החלה על המבנה או עם התנאים שנקבעו לפי סעיף 78.
מבנים בעלי ערך אדריכלי או היסטורי מיוחד - הועדה רשאית להתיר תוספות בנייה אם שוכנעה כי אין בתוספת המוצעת כדי לפגוע בערך האדריכלי או ההיסטורי של המבנה.
זכויות הבנייה על פי התיקון החדש מותנות בחיזוק המבנים אליהם הן מתווספות כנגד רעידת אדמה. הזכויות אינן ניתנות להעברה או לניצול לכל מטרה אחרת.
פרק ג' - שיקול דעת מוסד התכנון
שיקול דעת למתן היתר מתוקף התכנית (סעיף 21) - ועדה מקומית רשאית לשקול אילו תוספות בנייה ושילוב ביניהן מתאימים לכל מבנה על פי תנאי הבניין המקום והסביבה וכן לגבי פתרון חניה, עיצוב המבנה ושיפוצו ויכולת העמידה של התשתיות העירוניות.
סירוב למתן היתר מתוקף התכנית (סעיף 22) -
אין באמור בתכנית כדי לשלול מסמכות הועדה המקומית לסרב לתת היתר הכרוך בתוספת זכויות בנייה, אם מצאה מטעמים מיוחדים הנובעים משיקולים תכנוניים או אדריכליים, נופיים ואחרים, כי יש לסרב לבקשה. הועדה תפרט בכתב את הטעמים המיוחדים לסירוב. לא ניתן לסרב להיתר חיזוק בלבד שאין עמו תוספת זכויות בנייה.
תוכנית מפורטת קודם מתן היתר - מוסד תכנון מוסמך להכין תכנית מפורטת שמטרתה חיזוק. היתר בנייה לתוספת זכויות בנייה וחיזוק מותנה בהכנת תכנית מפורטת.
אי החלת התכנית בחלקים ממרחב התכנון בתנאי שהתכנית תתייחס לתחומים מוגדרים ותנמק החלטתה. מקום בו לא אושרה תכנית מפורטת או שלא נתקבלה החלטה בדבר אי החלת התכנית 38 יחייבו הוראות התכנית
מעקב ועדות התכנון (פרק ה')
דיווח ועדכון (סעיף 29) התכנית קובעת מנגנון לדיווח על היתרים ותכניות שיאושרו על סמך הוראותיה במטרה : לאפשר מעקב ובקרה על מימוש התכנית והיענות הציבור לחיזוק מבנים, לבדוק את ההשפעות האורבאניות הכוללות של מימוש התכנית.
לאחר חמש שנים, תוכל המועצה הארצית לשוב ולדון בהוראות התכנית לאור תוצאות הדיווח ולשנות את התכנית בהתאם לצורך.
בית וגג נמנית עם מובילי תנופת ההתחדשות העירונית בישראל, יוזמת ומתכננת פרויקטים כגון תמ"א 38, פינוי בינוי ומכירת דירות בתל אביב, רמת גן, הרצליה ועוד.
בקרו באתר שלנו:
https://tinyurl.com/ycw5korr