אז איך באמת נקבעת הצלחה של קבוצה?
במהלך העונה אנו נותנים ציונים לקבוצה זו אחרת על בסיס הצלחות וכישלונות בפועל, איכות הזרים שהקבוצה הביאה, השקט בקבוצה ומיקום הקבוצה. לדעתי אנו צריכים לקבוע מספר פרמטרים להצלחה או כשלון לכל קבוצה ובסוף העונה לבדוק האם קבוצה זו או אחרת עמדה בציפיות שלנו מתחילת העונה. הפרמטרים שאני רואה לנכון הם:
1. לכל קבוצה צריך לעשות ציפיות של אחוזי הצלחה בצבירת נקודות. ז"א להגדיר לקבוצה מסוימת שאנו מצפים שהיא תשיג לדוגמא 60% מהנקודות שיש בקופה ובסוף העונה לבדוק האם המטרה הושגה.
* ציפיות אלו ינבעו ממספר פרמטרים:
- תקציב הקבוצה – ברור שככל שהקבוצה בעלת תקציב גבוה יותר היא יכולה לחבר סגל איכותי ורחב יותר.
- מאמן – מאמן קובע מדיניות והרכב שחקנים לכן צריך לבדוק את הצלחות המאמן בעבר, האם הוא מאמן שבוחר הרכב על פי כישורים או קשרים.
- שחקנים – כמובן שבסופו של דבר השחקנים הם אלו שמשחקים בפועל לכן הם אלה שבפועל קובעים איך הקבוצה תראה.
- האווירה במועדון - כאשר יש שקט במועדון ולא עושים רעש מכל בעיה קטנה סיכויי ההצלחה גבוהים.
- מסורת של מועדון – כאשר יש לקבוצה מסורת של הצלחות הציפיות ממנה גבוהות יותר מכיוון שהם היו במעמדים של הצלחות ויודעים איך להתנהל במצבים אלה. למרות זאת חשוב שהבעלים ידע שלא ניתן תמיד להצליח מכיוון שרק קבוצה אחת זוכה באליפות ואכן יעקב שחר מבין זאת היטב.
- אוהדים – כאשר יש לקבוצה הרבה אוהדים במשחק הם נותנים דחיפה אדירה לקבוצה ומגדילים את סיכויי הצלחתה.
- שחקני רכש – לבחירת שחקנים זרים יש משמעות גבוהה להצלחת הקבוצה מכיוון שהם מהווים אחוז מאוד גבוה מהרכב הקבוצה. הבחירה צריכה להיעשות לא רק על בסיס יכולת אלא על בסיס נאמנות למועדון, השתלבות במדינה חדשה, בעיות במועדונים קודמים.
- אינטרסים – הרבה מאוד פעמים אנו מוצאים בתוך קבוצה זו או אחרת גורמים אינטרסנטים שממש פוגעים בקבוצה.
- לחץ – לחץ צריך לקחת לצד החיובי מי שלא יודע איך לעשות זאת לא יתפקד המצבים לחוצים ובקבוצות שנאבקות על תואר תמיד יש לחץ.
2. להגדיר לקבוצות ציפיות למיקום בטבלה בתחילת העונה ולראות האם הקבוצה עמדה בציפיות אלו.
3. חשוב לדעת לעשות מספר שינויים (אך לא הרבה) לקראת העונה החדשה גם אם הקבוצה מצליחה - זה טוב לרענן.
יורם כהן יליד 1971 נומרולוג בעל תואר BA בפסיכולוגיה ותקשורת, הנדסאי אלקטרוניקה ובעל לימודי תעודה במינהל עסקים. בעברו יורם עבד בחברות תקשורת ומדיה (10 שנים בערוץ הספורט) בתפקידים מגוונים כגון: תפקידים טכניים, שיווק ומכירה, ניהול, מדיה (ערוץ הספורט), אימון ומשחק בקבוצות כדורגל