צילום זה התחביב הנפוץ ביותר,
כמעט בכל בית בעולם המערבי יש מצלמה - בהרבה מיקרים יותר מאחת,
מספר החברות שמיצרות מצלמות לא גדל מאוד עם השנים - אך הדגמים מתרבים, וכדי לשכנע את הלקוחות לבחור בדגם שלהם - כל חברה מיצרת מצלמה אם מאפינים שונים - חלקם יחודיים,
ההבדלים בין שני מצלמות יכולים להיות קטנים - אבל קריטיים, וכשקונים מצלמה משוכללת בכמה אלפי שקלים, - נוצרות 2 בעיות,
1 - איך בוחרים את המצלמה,
2 - איך לומדים להפעיל אותה כך שההשקעה הגדולה תתבטא בתוצרת שמפיקים,
יש היום 4 שיטות ללימוד צילום,
1 - השיטה הפשוטה, קונים מצלמה לפי המלצה של חבר או מהאינטרנט, מקבלים איתה ספר הדרכה קצר, קוראים אותו, ומתחילים לצלם,
כל זמן שההשקעה במצלמה עצמה היתה קטנה - כמה מאות שקלים - זה הפתרון הנכון,
אין טעם להשקיע בלימוד סכום שגדול ממחיר המצלמה עצמה,
2 - הולכים ללמוד במכללה, זה יקר, זה הרבה שנים, אבל זה הופך אותך לצלם מקצועי, ולכן אם אתה לא גומר עם תואר שמוכר ע"י המדינה - חבל על הכסף, יש מספר מכללות כאלו שבהם מקבלים תואר "הנדסאי צילום" ובחלקן מקבלים תואר BA,
3 - בתי ספר לצילום - כולם בפריחה - יש הרבה כאלו, יש מורים טובים, הבחירה קשה - ולכן צריך למצא אחד שמתמחה בדיוק במה שמתאים, צילום למתחילים, התמחות בסיגנון מסויים כגון צילום פורטרט או צילום טבע,
החיסרון הגדול - הם לא מתמחים בתלמיד מסויים, והם לא מתמחים בציוד שקנית, הלימודים כללים או עם התמחות נקודתית, זה מתאים במיוחד למי שכבר מכיר את המצלמה שלו על-בוריה ורוצה להתמחות בצילום בנושא ספציפי,
4 - מורה פרטי,
פה כבר כל הסיפור מתחיל להתגלגל אחרת לגמרי,
ההתחלה זה באיפיון הציוד, מורה טוב יכול אחרי מספר קטן של שעורים כללים בנושא צילום להבין מה הם בהצרכים האמיתיים של התלמיד (לא רק - "מצלמה גדולה שתעשה רושם על החברה" - אבל אם זה רצון התלמיד - אז גם את זה להביא בחשבון), מה התקציב שלו, מה היכולת והרצון שלו בעתיד להחליף את הציוד לאחר, ובעיקר - איך לחסוך הרבה בהוצאות הרכישה - ועדיין לקבל את התוצאה המבוקשת,
השלב הבא - רכישת הציוד, - איפה הזול ביותר, איפה האמין ביותר, מה מרויחים ומה מפסידים כאשר קונים בצורה זו או אחרת, האם לרכוש ציוד יד-שניה כדי להוזיל את הרכישה, איזו אחריות כדאי לרכוש, האם צריך ציוד הקפי או לא - פלש, חצובה, פילטרים, ציוד ניקוי, תיק-צילום וכדומה,
הרבה כסף מעורב פה - ויש אפשרות לחיסכון של עד אלפי שקלים,
הלימודים - כיון שהם פרטיים - מתמקדים בדיוק במה שהתלמיד זקוק לו,
אין בזבוז זמן על נושאים מיותרים, יש התמקדות ביכולות הציוד של התלמיד - שכעת אמור להיות המתאים ביותר לצרכים, אין הפסד שעורים עקב מחלת התלמיד, והשעות מתאימות לשני הצדדים,
הלימודים אצל מורה שמתמחה בטכנולוגיה לא רק יעסקו בהפעלת המצלמה הפרטית שבידי התלמיד, אלא אף יכנסו לפרטים שאינם כתובים בספרות המקצועית, ויכללו "טיפים" לשיטות צילום מסויימות ולא יהיו "לימודים כללים"
מורים מסויימים מתמקדים בנושאים ספציפיים בלבד כגון "פיתוח ראיה צילומית" "צילום פורטרט" וכדומה, כך שאפשר למצא מורה שמלמד בצורה מקצועית וממוקדת את הנושאים שמענינים את התלמיד,
חלק מהמורים מלמדים "עיבוד תמונה" וגם פה - יש אפשרות להתמקדות בצרכים הספציפיים של התלמיד, תלמיד שמדפיס את התמונות בעצמו עם מדפסת ביתית צריך לדעת לעשות "תאום צבע" שכולל את כל המערכת שלו, תלמיד שמתכון לבנות אתרי אינטרנט צריך יותר להבין בהתאמת התמונה למדית האינטרנט מאשר לדפוס,
ישנה דעה בקרב צלמים ש"הספר מספיק טוב", - ברוב המיקרים זה פשוט לא נכון,
רוב הצלמים מעולם לא קראו את כל הספר - בטח לא בעיון, ותמיד ישנן נקודות שגם אם הן כתובות בספר - התלמיד לא מצליח לקשר אותן ישירות לאפשרויות טכניות מתקדמות - ולא ליכולות אמנותיות,
מורה פרטי פשוט נותן מענה ליחודיות שלך,
עדיין מעבר לכל הכתוב - יש מספר קטן מאוד של צלמים שאינם עוסקים כלל בנושאים טכניים או תאורטיים אלא מצלמים במצלמות אוטומטיות לחלוטין או חסרות שליטה טכנית לחלוטין - מצלמות קופסא, להם היתי ממליץ לא ללמוד כלל, חלקם מגיעים לתוצאות מדהימות בזכות הפשטות, והלימוד עלול רק לפגום היחודיות שלהם,
שבי
כמעט בכל בית בעולם המערבי יש מצלמה - בהרבה מיקרים יותר מאחת,
מספר החברות שמיצרות מצלמות לא גדל מאוד עם השנים - אך הדגמים מתרבים, וכדי לשכנע את הלקוחות לבחור בדגם שלהם - כל חברה מיצרת מצלמה אם מאפינים שונים - חלקם יחודיים,
ההבדלים בין שני מצלמות יכולים להיות קטנים - אבל קריטיים, וכשקונים מצלמה משוכללת בכמה אלפי שקלים, - נוצרות 2 בעיות,
1 - איך בוחרים את המצלמה,
2 - איך לומדים להפעיל אותה כך שההשקעה הגדולה תתבטא בתוצרת שמפיקים,
יש היום 4 שיטות ללימוד צילום,
1 - השיטה הפשוטה, קונים מצלמה לפי המלצה של חבר או מהאינטרנט, מקבלים איתה ספר הדרכה קצר, קוראים אותו, ומתחילים לצלם,
כל זמן שההשקעה במצלמה עצמה היתה קטנה - כמה מאות שקלים - זה הפתרון הנכון,
אין טעם להשקיע בלימוד סכום שגדול ממחיר המצלמה עצמה,
2 - הולכים ללמוד במכללה, זה יקר, זה הרבה שנים, אבל זה הופך אותך לצלם מקצועי, ולכן אם אתה לא גומר עם תואר שמוכר ע"י המדינה - חבל על הכסף, יש מספר מכללות כאלו שבהם מקבלים תואר "הנדסאי צילום" ובחלקן מקבלים תואר BA,
3 - בתי ספר לצילום - כולם בפריחה - יש הרבה כאלו, יש מורים טובים, הבחירה קשה - ולכן צריך למצא אחד שמתמחה בדיוק במה שמתאים, צילום למתחילים, התמחות בסיגנון מסויים כגון צילום פורטרט או צילום טבע,
החיסרון הגדול - הם לא מתמחים בתלמיד מסויים, והם לא מתמחים בציוד שקנית, הלימודים כללים או עם התמחות נקודתית, זה מתאים במיוחד למי שכבר מכיר את המצלמה שלו על-בוריה ורוצה להתמחות בצילום בנושא ספציפי,
4 - מורה פרטי,
פה כבר כל הסיפור מתחיל להתגלגל אחרת לגמרי,
ההתחלה זה באיפיון הציוד, מורה טוב יכול אחרי מספר קטן של שעורים כללים בנושא צילום להבין מה הם בהצרכים האמיתיים של התלמיד (לא רק - "מצלמה גדולה שתעשה רושם על החברה" - אבל אם זה רצון התלמיד - אז גם את זה להביא בחשבון), מה התקציב שלו, מה היכולת והרצון שלו בעתיד להחליף את הציוד לאחר, ובעיקר - איך לחסוך הרבה בהוצאות הרכישה - ועדיין לקבל את התוצאה המבוקשת,
השלב הבא - רכישת הציוד, - איפה הזול ביותר, איפה האמין ביותר, מה מרויחים ומה מפסידים כאשר קונים בצורה זו או אחרת, האם לרכוש ציוד יד-שניה כדי להוזיל את הרכישה, איזו אחריות כדאי לרכוש, האם צריך ציוד הקפי או לא - פלש, חצובה, פילטרים, ציוד ניקוי, תיק-צילום וכדומה,
הרבה כסף מעורב פה - ויש אפשרות לחיסכון של עד אלפי שקלים,
הלימודים - כיון שהם פרטיים - מתמקדים בדיוק במה שהתלמיד זקוק לו,
אין בזבוז זמן על נושאים מיותרים, יש התמקדות ביכולות הציוד של התלמיד - שכעת אמור להיות המתאים ביותר לצרכים, אין הפסד שעורים עקב מחלת התלמיד, והשעות מתאימות לשני הצדדים,
הלימודים אצל מורה שמתמחה בטכנולוגיה לא רק יעסקו בהפעלת המצלמה הפרטית שבידי התלמיד, אלא אף יכנסו לפרטים שאינם כתובים בספרות המקצועית, ויכללו "טיפים" לשיטות צילום מסויימות ולא יהיו "לימודים כללים"
מורים מסויימים מתמקדים בנושאים ספציפיים בלבד כגון "פיתוח ראיה צילומית" "צילום פורטרט" וכדומה, כך שאפשר למצא מורה שמלמד בצורה מקצועית וממוקדת את הנושאים שמענינים את התלמיד,
חלק מהמורים מלמדים "עיבוד תמונה" וגם פה - יש אפשרות להתמקדות בצרכים הספציפיים של התלמיד, תלמיד שמדפיס את התמונות בעצמו עם מדפסת ביתית צריך לדעת לעשות "תאום צבע" שכולל את כל המערכת שלו, תלמיד שמתכון לבנות אתרי אינטרנט צריך יותר להבין בהתאמת התמונה למדית האינטרנט מאשר לדפוס,
ישנה דעה בקרב צלמים ש"הספר מספיק טוב", - ברוב המיקרים זה פשוט לא נכון,
רוב הצלמים מעולם לא קראו את כל הספר - בטח לא בעיון, ותמיד ישנן נקודות שגם אם הן כתובות בספר - התלמיד לא מצליח לקשר אותן ישירות לאפשרויות טכניות מתקדמות - ולא ליכולות אמנותיות,
מורה פרטי פשוט נותן מענה ליחודיות שלך,
עדיין מעבר לכל הכתוב - יש מספר קטן מאוד של צלמים שאינם עוסקים כלל בנושאים טכניים או תאורטיים אלא מצלמים במצלמות אוטומטיות לחלוטין או חסרות שליטה טכנית לחלוטין - מצלמות קופסא, להם היתי ממליץ לא ללמוד כלל, חלקם מגיעים לתוצאות מדהימות בזכות הפשטות, והלימוד עלול רק לפגום היחודיות שלהם,
שבי
מורה פרטי לצילום,
הנדסאי צילום טכני-מדעי,
בוגר מכללת קירית אונו,
התמחות בהדרכות ועיבוד תמונה,
עיסוקים בעבר - נהול מעבדות צילום, איפיון ציוד, רכש והדרכות במערכת הבטחון
הגלריה שלי -
http://www.f64.co.il/gallery/
הנדסאי צילום טכני-מדעי,
בוגר מכללת קירית אונו,
התמחות בהדרכות ועיבוד תמונה,
עיסוקים בעבר - נהול מעבדות צילום, איפיון ציוד, רכש והדרכות במערכת הבטחון
הגלריה שלי -
http://www.f64.co.il/gallery/